Volvo walczy z martwym polem

, 19 maja 2011, 11:06

Piesi i rowerzyści doskonale widzą pojazd ciężarowy. Kierowcy ciężarówki przeszkadza jednak wiele martwych pól. Pomimo licznych lusterek wstecznych, szczególnie słaba jest widoczność obszaru wzdłuż prawej strony pojazdu, a co piąty wypadek z udziałem ciężarówki zdarza się, gdy skręca ona w prawo na skrzyżowaniu – istnieje wtedy duże ryzyko zderzenia np. z rowerem.

Malte Ahrholdt zajmuje się projektem Intersafe-2 w Volvo Technology. Volvo stworzyło system, który ma eliminować problem martwego pola po stronie pasażera. Dzięki skanerom laserowym i czujnikom ultradźwiękowym, kierowca jest ostrzegany poprzez sygnały świetlne i dźwiękowe, gdy w pobliżu znajdzie się pieszy lub rowerzysta.

Z przodu i z prawej strony samochodu ciężarowego są zamontowane skanery laserowe i czujniki ultradźwiękowe, monitorujące martwe pola. Zamontowany w pojeździe ekran pokazuje otoczenie pojazdu w widoku z lotu ptaka, zaś kamera umieszczona przy przedniej szybie identyfikuje rodzaj skrzyżowania (liczna pasów ruchu, rozmieszczenie linii zatrzymania itp.). Ostatnim elementem systemu jest odbiornik radiowy zamontowany na dachu kabiny, który komunikuje się z sygnalizatorami świetlnymi, rejestrując m.in. fakt naciśnięcia przycisku sterującego przez pieszego oraz rodzaj sygnałów (światło czerwone lub zielone) wyświetlanych przez poszczególne sygnalizatory.


– „Natarczywość alarmu świetlnego i dźwiękowego jest tym większa, im bardziej niebezpieczna jest sytuacja” – tłumaczy Ahrholdt. – „Ogólnie rzecz biorąc, niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z ograniczonej widoczności kierowcy samochodu ciężarowego. Aby osiągnąć realną poprawę statystyki wypadków, opinia publiczna musi lepiej rozumieć, jak samochody ciężarowe funkcjonują w ruchu drogowym. Dlatego mówimy: »Nie zbliżaj się do samochodu ciężarowego od strony pasażera«. W tej strefie nigdy nie jesteś widoczny.” – dodaje Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

W Danii Volvo Trucks realizuje projekt „Road Safety at Eye Level”, w ramach którego 60 000 dzieci ukończyło zajęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, jako reakcja na dużą liczbę wypadków przy skręcie samochodu ciężarowego w prawo, w których wiele ofiar stanowiły dzieci. Od momentu rozpoczęcia tej kampanii edukacyjnej w 2003 r., liczba wypadków z udziałem rowerzystów i samochodów ciężarowych skręcających w prawo  spadła z około dziesięciu rocznie do zaledwie jednego w 2009 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!