Bosch: Użytkowanie akumulatorów do pojazdów ciężarowych – porady dla kierowców

, 9 grudnia 2019, 23:30

W dalekodystansowej ciężarówce akumulatory pracują pod dużym obciążeniem również podczas postojów. Stosując się do kilku prostych zasad, można zmniejszyć ryzyko nagłej awarii i kosztownej, niepożądanej przerwy w pracy.

Mądre gospodarowanie energią

Podczas dobowego odpoczynku i związanego z nim postoju warto odłączyć zbędne odbiorniki elektryczne, ponieważ obniży to ryzyko nadmiernego rozładowania akumulatorów. We współczesnych ciężarówkach w komputerze pokładowym można wybierać spośród kilku trybów pracy pojazdu podczas postoju, różniących się liczbą uruchomionych urządzeń. Należy wybrać odpowiedni tryb działania pojazdu, gdyż pozwala to kilkukrotnie zmniejszyć niepotrzebną utratę energii. W nowych modelach ciężarówek wskaźnik stanu akumulatorów alarmuje, jeśli stan naładowania jest za niski, oraz ile minimalnie energii powinno być zachowane do rozruchu.

Dodatkowe urządzenia elektryczne, klimatyzator lub ogrzewanie, mogą zużywać niebagatelną ilość energii. Dlatego przed zatrzymaniem się na postój korzystnie jest odpowiednio schłodzić lub ogrzać wnętrze, by ułatwić urządzeniom późniejsze zadanie i uniknąć nadmiernego obciążenia akumulatorów. Również lodówka może w kilka dni rozładować akumulatory, zaś nieużywana przetwornica 12 V powinna być odłączona, by nie pobierać szczątkowego prądu.

Pobór energii elektrycznej na godzinę:

  • klimatyzacja 10-30 A
  • ogrzewanie 5-10 A
  • oświetlenie 5 A
  • lodówka 3 A
  • laptop 5 A

Głębokie rozładowanie

Gdy akumulatory są naładowane, mogą być pozostawiane na długi okres bez uszczerbku. Jeśli jednak są rozładowane, to z upływem czasu płyty będą się trwale zasiarczać. Dlatego należy unikać pozostawiania na długi czas akumulatorów w stanie głębokiego rozładowania, czyli stanu naładowania poniżej 40-45%. Należy również zachować szczególną ostrożność zimą, kiedy niska temperatura obniża pojemność akumulatorów, która przy silnych mrozach może być ograniczona nawet o połowę. Dlatego warto tak gospodarować energią, by nawet przy najniższej temperaturze nie mieć problemów z rozruchem. Podczas silnych mrozów należy unikać głębokiego rozładowania, ponieważ wraz z wyładowywaniem akumulatorów gęstość elektrolitu spada, co powoduje, że jego temperatura zamarzania się podnosi. I tak np. gdy stan naładowania akumulatora wynosi 60%, to w temperaturze –20o C akumulator może już zamarznąć i nie dać wystarczająco dużo prądu potrzebnego do rozruchu pojazdu. Zatem w okresie długotrwałych, silnych mrozów warto pamiętać o doładowaniu akumulatorów.

Proste wskazówki

Przed uruchamianiem silnika przy niskich temperaturach warto wyłączyć wszystkie zbędne w tym momencie odbiorniki prądu. Należy pamiętać o oczyszczeniu styku klem z biegunami ze śniedzi i innych zanieczyszczeń oraz o zabezpieczeniu zacisków wazeliną bezkwasową, a także o odpowiednim styku połączenia akumulatora do masy. Warto dbać o czystość pokrywy akumulatora, ponieważ zabrudzenia i wilgoć zwiększają ryzyko samorozładowania.

Prawidłowa eksploatacja i profilaktyka

Podczas eksploatacji akumulatorów powinno się sprawdzać ich stan naładowania, czy to za pomocą danych z wyświetlacza na pulpicie, czy też woltomierza, np. przy okazji wymiany oleju i filtrów. Jeśli napięcie akumulatora jest poniżej 12,4 V, to wymaga on doładowania.

Korzystny stan pełnego naładowania

Warto utrzymywać wysoki stan naładowania akumulatorów. Akumulatory, które są regularnie w pełni naładowane, zachowują dużą żywotność i nie ulegają zasiarczeniu, które zmniejsza ich pojemność. Zasiarczenie pojawia się bowiem przy długotrwałym niedoładowaniu akumulatorów.

Akumulatory warto jest profilaktycznie doładowywać podczas prac serwisowych lub w czasie przerwy od jazdy w dniu wolnym. Można do tego użyć ładowarki Bosch BAT 645 lub BAT 690 o dużym prądzie ładowania, odpowiednio 22,5 A lub 45 A. Do mniej wymagających zastosowań może też posłużyć ładowarka Bosch C7. Ładowarka używana do ładowania akumulatorów w pojeździe ciężarowym powinna mieć odpowiednio duży prąd wyjściowy, najlepiej powyżej 22,5 A. Zużycie energii a prąd ładowania Zimą odbiorniki elektryczne w ciężarówce pobierają moc nawet ponad 350 W. Wiąże się to z poborem prądu rzędu 15 A. Oznacza to, że w 8 godzin pobrane zostanie 120 A, czyli połowa energii zgromadzonej w akumulatorach typowej ciężarówki.

Najlepsza do naładowania akumulatora w bazach transportowych będzie ładowarka o dużym prądzie wyjściowym 20-45 A. Mniejsze ładowarki o prądzie wyjściowym poniżej 10 A mogą być użyte w trakcie dłuższego postoju.

Dowiedz się więcej

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!