Akumulatory TE z technologią EFB (Enhanced Flooded Battery) zostały zaprojektowane tak, by niezależnie od warunków temperaturowych zapewnić rozruch i dostarczyć energię niezbędną do zasilania wielu odbiorników pracujących jednocześnie.
W technologii EFB płyta dodatnia akumulatora pokryta jest warstwą poliestru, który wzmacnia jej konstrukcję. Zwiększa to stabilność masy czynnej, zapobiegając jej opadaniu z kratki. Dzięki temu – w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi – wzrasta odporność na pracę cykliczną, zapewniając odpowiednie rezerwy mocy niezbędne do rozruchu pojazdu.
Kolejną zaletą technologii EFB jest zwiększona odporność mechaniczna, co ma szczególne znaczenie przy silnych wstrząsach i wibracjach, na które narażone są akumulatory montowane w pojazdach użytkowych. Zastosowanie technologii EFB pozwoliło akumulatorom Bosch uzyskać odporność na wstrząsy spełniającą standard V4, co odpowiada odporności na wstrząsy do 6g. Zwiększona odporność na wibracje to także zasługa dodatkowej stabilizacji połączeń płyt w bocznych celach akumulatora, uzyskana poprzez klejenie na gorąco łączników płyt do obudowy oraz zastosowanie dodatkowych stabilizatorów mostków pomiędzy trzecią i czwartą celą, co przeciwdziała pęknięciu mostka w miejscu najbardziej obciążonym mechanicznie.
W akumulatorach TE EFB zastosowano cyrkulatory kwasowe. Są to elementy konstrukcyjne umieszczone wewnątrz każdej z cel. Cyrkulatory wykorzystują ruch pojazdu, aby utrzymać elektrolit w ciągłym obiegu powodując jego mieszanie. Zapobiega to rozwarstwieniu się elektrolitu, utrzymując jego gęstość na stałym poziomie. Wpływa to na usprawnienie przyjmowania energii przez akumulator oraz wydłuża jego żywotność.
Aby zwiększyć żywotność akumulatorów zastosowano mikroporowate separatory kopertowe zapobiegające zwarciu płyty dodatniej. Konstrukcja kratki ołowianej produkowanej metodą wytłaczania charakteryzuje się takim ułożeniem żyłek, które zapewnia skróconą drogę przepływu prądu, co zmniejsza oporność wewnętrzną i zwiększa moc.
Komentarze