W okresie ferii zimowych trwają wzmożone kontrole stanu technicznego autobusów. Pamiętać należy, że tego typu pojazdy powinny być sprawne przez cały rok. Autobus to szczególny rodzaj pojazdu w ruchu drogowym. Każda nieprawidłowość w układzie hamulcowym może mieć poważne konsekwencje dla bardzo wielu osób.
Nie tylko ze względu na masę, ale i swoje przeznaczenie, autobusy muszą charakteryzować się wydajnym układem hamulcowym. Ponieważ do zatrzymania pojazdu potrzeba więcej energii niż do jego rozpędzenia, klocki i szczęki hamulcowe w samochodach użytkowych są stale poddawane ekstremalnym obciążeniom. Stosunkowo mały element, jakim jest klocek hamulcowy, musi wytrzymać siłę hamowania nawet ponad 3000kW. Dla uproszczenia, moc silnika to 200 do 400 KM, a siła hamowania przeliczona na konie mechaniczne jest dziesięciokrotnie wyższa. Dzieje się tak ze względu na znacznie większą masę pojazdu w porównaniu do samochodów osobowych. Przykładowo podczas hamowania autobusu ze 100 km/h do 0 km/h wydziela się tyle energii, która zdoła podgrzać 25 litrów wody do 100°C w 4 sekundy. Dlatego przy doborze i wymianie elementów ciernych w autobusach nie wolno oszczędzać na jakości lub szukać tańszych rozwiązań.
Oferta części zamiennych marki Textar obejmuje niemal wszystkie modele autobusów eksploatowanych na całym świecie, w tym także popularnych w Polsce marek Autosan, Jelcz i Solaris. Obecnie w ofercie Textar jest prawie 400 referencji, od klocków po bębny hamulcowe. Do wyszukania odpowiedniej referencji Textar służy aplikacja mobilna BrakeBook. Dodatkowo można tam znaleźć informacje na temat specjalistycznych narzędzi, urządzeń warsztatowych, płynów hamulcowych oraz chemii warsztatowej firmy Textar.
Komentarze