Co piąty wypadek z udziałem samochodów ciężarowych zdarza się podczas jazdy w kolumnie pojazdów lub w podobnych okolicznościach. Volvo Trucks opracowało Układ Wspomagania Jazdy w Kolumnie Pojazdów, (AQuA – Automated Queue Assistance), który przejmuje kontrolę nad pojazdem, by pomóc kierowcy w powolnej jeździe w kolumnie pojazdów. Układ zaprezentowano w czerwcu, podczas spotkania podsumowującego projekt HAVEit.
Dzięki wyposażeniu pojazdu w szereg urządzeń, zdolnych do przejęcia kontroli nad układem kierowniczym i prędkością, kierowca jadący w korku może sam uruchomić układ, który działa przy małych prędkościach jazdy. W każdej chwili może również przejąć kontrolę. Osobą odpowiedzialną za pojazd jest zawsze kierowca, więc aby zagwarantować jego właściwą czujność, kamera rejestruje poziom koncentracji kierowcy i gdy wykryje objawy świadczące o dekoncentracji, uruchamia alarm.
– „Jazda w korku drogowym jest wyjątkowo monotonna. Postoje mogą trwać bardzo długo, co sprzyja dekoncentracji kierowcy, prowadzącej do wypadku” – powiedział Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Celem AQuA jest ograniczenie zmęczenia kierowcy i poprawa bezpieczeństwa, ale konstruktorzy zwracają uwagę, że technologia musi zostać dopracowana i zaakceptowana przez klientów.
– „Z naszych doświadczeń wynika, że ludzie potrzebują czasu, by nabrać zaufania do nowych systemów i powierzyć im kontrolę. Mimo to, AQuA stanowi wyznacznik tego, co może przynieść przyszłość” – wyjaśniał Carl Johan Almqvist.
W ramach projektu HAVEit Volvo opracowało również dodatkową funkcję, zwaną Active Green Driving, obecnie testowaną w autobusach Volvo, a także technologię Brake-by-Wire, czyli w całości elektromechaniczny układ hamulcowy, który może zapewnić większą skuteczność i stabilność procesu hamowania.
Komentarze