Czy grozi nam paraliż transportu towarów? Taki scenariusz jest możliwy, jeżeli szybkiej poprawie nie ulegnie sytuacja na granicach państwa. W tej sprawie zwołano nadzwyczajną wideokonferencję Forum Transportu Drogowego.
Podczas online’owej dyskusji, Sygnatariusze FTD przedstawili oczekiwania przewoźników wobec rządu i Straży Granicznej. Oprócz przedstawicieli organizacji należących do FTD, udział w konferencji wzięli: wiceminister infrastruktury Rafał Weber, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur oraz pełniący obowiązki zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Marcin Nowacki.
Powodem zwołania wideokonferencji są oczywiście długie kolejki na przejściach granicznych, przez które kierowcy ciężarówek muszą stać przez wiele godzin wśród podróżnych z wielu krajów Europy, często bez dostępu do sanitariatów czy posiłków. Duże skupiska ludzi na małej przestrzeni potęgują oczywiście ryzyko zarażenia koronawirusem.
Mając na uwadze bardzo trudną sytuację, Sygnatariusze Forum Transportu Drogowego zaapelowali do wszystkich odpowiedzialnych za funkcjonowanie przejść granicznych o:
- wydzielenie specjalnego pasa drogowego przeznaczonego wyłącznie dla międzynarodowego transportu drogowego lub kierowania samochodów osobowych na inne dedykowane dla tych pojazdów przejścia graniczne;
- jednolite zawieszenie stosowania przepisów o czasie pracy kierowcy we wszystkich krajach UE;
- zwiększenie liczby funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz służb sanitarnych w celu skrócenia czasu przekraczania granicy;
- przygotowanie odpowiednich warunków sanitarnych na przejściach granicznych, a także na MOP i stacjach benzynowych;
- zwolnienie kierowców zawodowych z konieczności wypełniania karty lokalizacyjnej kierowców;*
- umożliwienie szybkiego przekraczania granicy kierowcom przewożącym towary, których odprawa graniczna powinna się odbywać poza kolejnością (np. towary niebezpieczne, szybko psujące się itd.);
- udrożnienie dla transportu ciężarowego wszystkich możliwych przejść granicznych.
– Mimo otwarcia nowych przejść granicznych rozładowanie kolejek zajmuje wciąż zbyt dużo czasu. Wynika to też ze zbyt małej, jak na ruch pojazdów, obsady służb kontrolnych. Zwiększenie obsady o pozostające w dyspozycji Pana Ministra służby, przyspieszyłyby ten proces. – napisał w liście do ministra spraw wewnętrznych Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Kolejki samochodów ciężarowych na przejściach granicznych sięgają nawet kilkudziesięciu kilometrów, co przekłada się na nawet 30 godzin oczekiwania.
*19 marca minister zdrowia zniósł obowiązek wypełniania karty lokalizacyjnej w przypadku osób, które nie podlegają kwarantannie
Komentarze