Filtry kabinowe to jedyne filtry montowanie w pojazdach nie tylko dla ochrony maszyny, ale też człowieka. Kwestia ochrony ma szczególne znaczenie w przypadku samochodów użytkowych, gdyż zawodowy kierowca, czy kurier spędza w kabinie znacznie więcej czasu niż kierowca samochodu osobowego. Niektóre z pojazdów użytkowych pracują w bardzo zapylonym środowisku (np. plac budowy), a to oznacza, że potrzebują najwyższej jakości filtrów.
Inne pojazdy użytkowe jeżdżą w długie trasy po Polsce czy Europie, gdzie każda sekunda skupienia i uwagi kierowcy są na wagę złota – a przecież wiemy z artykułów dotyczących samochodów osobowych, że obecne w nieodpowiednio filtrowanym powietrzu cząsteczki zanieczyszczeń mogą powodować zmęczenie, znużenie, alergie czy załzawienie oczu. Nadszedł czas na podkreślenie wagi filtrów kabinowych także w pojazdach użytkowych.
Filtracja kabinowa, a bezpieczeństwo drogowe
Od końca stycznia do pierwszych dni października powietrze atmosferyczne w naszym klimacie wysycone jest pyłkami roślin. Eksperci szacują, że niemal jeden na pięciu mieszkańców Polski cierpi na katar sienny, a liczba alergików nieustannie rośnie. Podczas eksploatacji pojazdu, wewnątrz kabiny dochodzi do powstawania wysokich stężeń pyłków, kurzu i gazów spalinowych, co w przypadku astmatyków i alergików prowadzi do dyskomfortu oraz może mieć negatywny wpływ na zdolność koncentracji. Nagromadzone w filtrze bakterie i grzyby rozmnażają się sprawiając, że zanieczyszczony filtr staje się magazynem, ale i źródłem zanieczyszczeń, które osłabiają koncentrację kierowcy.
Z badań prowadzonych wśród kierowników flot przedsiębiorstw transportowych w Polsce wynika, że sprawnie działająca klimatyzacja i wentylacja wpływa na dobry sen, mniejszą częstotliwość zachorowań, spokój za kierownicą, a przede wszystkim tak niezbędną w zawodzie kierowcy poprawę koncentracji i zachowanie jasności umysłu. Średnio przez godzinę do układu wentylacji kabiny przedostaje się nawet 540 000 litrów powietrza, dlatego jego oczyszczenie jest tak ważne dla zdrowia siedzącego w samochodzie zawodowego kierowcy. Zmęczenie, katar czy spowodowane bólem głowy rozdrażnienie wpływają na brak skupienia, który w krytycznej chwili może mieć tragiczne skutki nie tylko dla przewożonego towaru, ale też dla ludzkiego życia.
Filtr z węglem aktywnym, czy standardowy filtr przeciwpyłkowy – który wybrać?
Jak już wspomnieliśmy na początku, pojazdy użytkowe pracują ciężej niż osobowe – zasysają więcej pyłów, przemierzają więcej kilometrów – dlatego niezbędne jest stosowanie w nich wysokiej jakości filtrów kabinowych, które sprostają tym wymaganiom. Hengst to firma, która na co dzień współpracuje z największymi producentami pojazdów użytkowych (zobacz: Mercedes, MAN, DAF), maszyn rolniczych i budowlanych, projektując rozwiązania, które następnie są montowane seryjnie w tych pojazdach. Wiedza zdobyta podczas tej współpracy jest wykorzystywana w produkcji w pełni dostosowanych do indywidualnych wymagań danego producenta pojazdu filtrów na niezależny rynek części zamiennych. W kontekście filtracji kabinowej firma Hengst oferuje dwa dedykowane pojazdom użytkowym rodzaje filtrów.
Pierwszym i podstawowym jest filtr pyłkowy cząstek stałych, którego głównym zadaniem jest oczyszczenie powietrza z pyłków, kurzu i zarodników. Wybierając taki filtr należy zwrócić uwagę na rodzaj zastosowanego medium filtrującego oraz jakość wykonania wszystkich połączeń między materiałem filtrującym, a ramką filtra. Media filtrujące wykorzystywane do produkcji filtrów kabinowych są stale udoskonalane, co powoduje, że są coraz bardziej odporne na warunki atmosferyczne, w których są eksploatowane. Warto podkreślić, że filtrach marki Hengst przegroda filtracyjna wykonana jest z włókien syntetycznych, które są mało higroskopijne i nie deformują się pod wpływem wody, a przez to powstrzymują też rozwój drobnoustrojów.
Drugim rodzajem są filtry kabinowe z węglem aktywnym. Zastosowanie w filtrach Hengst aż 350g/m2 węgla aktywnego oraz jego równomierne rozmieszczenie w materiale filtracyjnym gwarantuje bardzo skuteczne pochłanianie drobnych pyłków (do 99% cząstek PM2,5), filtrację nieprzyjemnych zapachów i niebezpiecznych gazów (ozon, smog, spaliny). Filtry te utrzymują równomierną przepuszczalność powietrza na całej powierzchni filtra na poziomie 1600 litrów na m² na sekundę oraz wspomagają ochronę systemu klimatyzacji. Warstwa węgla aktywnego działa podobnie jak gąbka, która zatrzymuje szkodliwe gazy w porach o średnicy 10 000 razy mniejszej od średnicy ludzkiego włosa.
Dla zwiększenia efektywności filtracji, w niektórych pojazdach, takich jak Mercedes Actros OM 541 stosowane są jednocześnie dwa filtry kabinowe. Filtry dla takich pojazdów są również dostępne są w ofercie Hengst.
Czy pamiętasz o wymianie filtra kabinowego?
Chłonność filtra kabinowego jest ograniczona i zmienia się w zależności od warunków zewnętrznych. Zapchany filtr przestaje chronić kierowcę przed skutkami oddychania zanieczyszczonym powietrzem. Cząstki zanieczyszczeń i alergeny zaczynają przedostawać się do wnętrza samochodu, pokrywając powierzchnię parownika, wentylatora oraz wewnętrznych ścianek przewodów wentylacyjnych oraz nawiewów powietrza znacząco ograniczając skuteczność działania układu klimatyzacji i wentylacji. Dlatego producenci samochodów zalecają wymianę filtrów kabinowych po 12 000 – 15 000 km, ale nie rzadziej niż raz na rok. Dla większego bezpieczeństwa, Hengst Filter zaleca wymianę filtra minimum dwa razy w roku.
W okresie zimowym w układzie wentylacji gromadzi się wiele zanieczyszczeń, więc niewymieniony w marcu, czy kwietniu filtr nie będzie filtrował wiosennych alergenów, pyłków i krążących w powietrzu bakterii. Tak samo wygląda to jesienią, gdy po sezonie wiosenno-letnim w filtrze nagromadziły się pyłki i wysuszone liście, które zmniejszają zdolność filtracji zimowych zanieczyszczeń, w tym smogu. Bez regularnej wymiany filtra kabinowego (nie bez powodu zwanego też filtrem klimatyzacji) może dojść do spadku wydajności systemu filtracji i wentylacji, co w konsekwencji może spowodować wzrost różnicy ciśnienia powietrza przed i za wentylatorem, następnie doprowadzić do wzrostu oporów na wentylatorze, a w skrajnym przypadku nawet do jego zatrzymania. System klimatyzacji i wentylacji pojazdu z zapchanym filtrem pracuje mniej wydajnie.
Wymiana filtra kabinowego na przykładzie pojazdu Mercedes Actros OM 541
10 korzyści z wyboru filtrów kabinowych firmy Hengst:
- Jakość OE w Twoim samochodzie: filtry Hengst mają dokładnie taką samą jakość jak te, produkowane bezpośrednio dla producentów pojazdów.
- Szybki i łatwy montaż dzięki czytelnej instrukcji.
- Zmniejszone obciążenie silnika dmuchawy.
- Czyste i zdrowsze powietrze w kabinie.
- Utrzymanie w czystości układu klimatyzacji.
- Wysoka wydajność filtracji.
- Niezmienny poziom parametrów przepuszczalności powietrza.
- Zapobieganie efektowi parowania szyb.
- Niwelowanie brzydkich, przedostających się z zewnątrz do kabiny zapachów (filtry z węglem aktywnym).
- Filtracja blisko 100% pyłków, kurzu, alergenów.
Filtry kabinowe to jedyne w samochodzie filtry stworzone głównie z myślą o człowieku i najwyższy czas podkreślić ich ważność, aby podczas serwisu zadbać nie tylko o ochronę pojazdu, ale też zdrowia pracującego w nim kierowcy.
Komentarze