Polskie miasta stawiają na elektromobilność

, 13 sierpnia 2020, 15:26

Choć ostatnie półrocze przyniosło Europie wiele trudności i wyzwań związanych z pandemią koronawirusa, firma Solaris minione kilka miesięcy wykorzystała produktywnie. Był to intensywny czas jeśli chodzi o realizację kontraktów na dostawy autobusów elektrycznych w Polsce.

Pierwszy autobus elektryczny Solaris dostarczył na polski rynek w 2015 roku. Dziś ponad 150 tych bezemisyjnych pojazdów jeździ po ulicach 20 polskich miast. Ponad 300 kolejnych znajduje się w produkcji lub jest w trakcie dostaw. W najbliższych miesiącach, flota elektrycznych Solarisów w Polsce będzie stanowiła liczbę 490 pojazdów, dostarczonych do 33 miast.

Prekursorem zmian w Polsce była Ostrołęka, która jako pierwsza zamówiła elektryczne Solarisy, ale jako pierwsze do ruchu zostały włączone te wyprodukowane dla Jaworzna. Dziś we flocie PKM Jaworzno jeżdżą 23 elektryczne Solarisy, a kolejnych 20 sztuk jest w trakcie produkcji.

Autobusy elektryczne wybrały dotychczas: Bełchatów, Bielany, Bolesławiec, Chodzież, Ciechanów, Godzianów, Gręboszów, Inowrocław, Jaworzno, Katowice, Konin, Kozienice, Kraków, Kutno, Lublin, Łomianki, Malbork, Miechów, Ostrołęka, Ostróda, Ostrów Wielkopolski, Oświęcim, Poznań, Radom, Rzeszów, Sochaczew, Sosnowiec, Stalowa Wola, Szczecin Szczytno, Toruń, Tychy, Warszawa, Włocławek oraz Września. Nie należy tu też zapominać o Gdyni, która rozwija swój bezemisyjny, trolejbusowy transport od lat, a ostatnio wzbogacając swoją flotę o Solarisy Trollino wyposażone w baterie trakcyjne, takie jak w autobusach elektrycznych, ładowane z trolejbusowej trakcji.

Każde jedno z powierzonych nam zamówień jest dla nas niezwykłym wyróżnieniem i nobilitacją, bez względu na to, czy dostarczamy jeden autobus elektryczny o długości 8,9 metra, czy 130 Urbino 18 electric, jak to ma miejsce w przypadku właśnie realizowanych dostaw do Warszawy. Jesteśmy dumni, ponieważ każda kolejna tego typu decyzja zakupowa samorządów to krok w stronę czystego powietrza i wysokiej jakości życia w polskich miastach – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

W ostatnich miesiącach największe zamówienia na dostawę nowoczesnych autobusów elektrycznych złożyły Lublin, Kraków, Poznań i Katowice. Na początku maja ZTM w Lublinie zleciło producentowi z Bolechowa produkcję 12 Solarisów Urbino 12 electric, które dołączą do zamówionych w zeszłym roku 20 elektrobusów oraz 15 trolejbusów Trollino.

Na kolejne pojazdy elektryczne zdecydowało się również MPK Kraków, gdzie dostarczonych zostanie aż 50 Urbino 18 electric. Oprócz przegubowych elektryków, zamówienie obejmuje również 50 urządzeń do ładowania za pomocą złącza plug-in. Po ulicach Krakowa jeździ obecnie 26 pojazdów Urbino electric. MPK Poznań zamówiło kolejne 37 autobusów elektrycznych. 31 z nich to modele Urbino 12 electric, 6 zaś to 18-metrowe przegubowce. Jeszcze więcej elektrycznych autobusów pojawi się również w Katowicach. Przedstawiciele PKM podpisali w czerwcu umowę na 5 sztuk Urbino 12 electric, a w pierwszych dniach sierpnia na kolejnych 5 – tym razem przegubowych elektrobusów marki Solaris. Wraz z realizacją najnowszego zamówienia, po ulicach stolicy województwa śląskiego będzie jeździło 20 bezemisyjnych pojazdów.

Sprzedaż autobusów elektrycznych w Europie rośnie niezwykle dynamicznie, a Polska zajmuje 5. miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby autobusów elektrycznych w miastach. To ważny rynek dla producenta. Udział e-busów marki Solaris w polskiej elektrycznej flocie stanowi 76% całej floty e-busów. W samym 2019 roku zdecydowana większość zamówień na autobusy elektryczne w Polsce (98%), trafiła do Solarisa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!