Scania wprowadza podnoszoną i odłączaną oś napędową

, 1 lutego 2021, 10:40

Scania wprowadza wózek napędowy RB662 z opcjonalną funkcją podnoszenia i odłączania tylnej osi. Nowa opcja, po załączeniu, pozwala zaoszczędzić do 6% paliwa (zależnie od typu wykonywanych zadań), a także zmniejsza promień skrętu pojazdu. Podnoszenie osi zajmuje mniej niż 25 sekund, a przy standardowej wysokości podwozia i oponach, prześwit wynosi prawie 70 mm.

– W niektórych zastosowaniach jest to funkcja bardzo pożądana przez klientów. Bardzo się cieszę, że to praktyczne rozwiązanie jest dostępne w naszej ofercie. W przypadku kursu bez ładunku różnica w zużyciu paliwa może wynosić nawet 6% w zależności od typu eksploatacji. Jest to znaczna oszczędność, zwłaszcza przy kursach powrotnych o długości 150 – 200 km, typowych dla pojazdów do przewozu drewna w Szwecji. Do tego dochodzą kolejne plusy: mniejsze zużycie opon i większa zwrotność – podkreślił Bo Eriksson, kierownik produktu w Scania Trucks.

Podnoszona i odłączana oś napędowa (LDTA) wymaga zawieszenia pneumatycznego i podnosi masę własną pojazdu o 60 kg. Większość oszczędności paliwa wynika ze zmniejszonego tarcia w przekładni drugiej (odłączonej) osi. Około 10% oszczędności jest skutkiem zmniejszonych oporów toczenia. Osie dostępne są w trzech wariantach: 19, 21 i 26 ton. Dopuszczalne obciążenie przy uniesionej drugiej osi wynosi dla każdego z wariantów odpowiednio 9,5, 10,5 i 13 ton.

„Sprzęgło kłowe” jest elementem, który sprawia, że oś napędowa Scania RB662 daje się zarówno podnosić, jak i odłączać, co owocuje znacznymi oszczędnościami paliwa, mniejszym zużyciem opon i znacznym zmniejszeniem promienia skrętu.

Opcja LDTA nie może być obecnie łączona ze zwolnicami w piastach lub konfiguracjach typu tridem. Kierowca podnosi oś za pomocą przełącznika w kabinie. Jeśli pojazd wykryje przeciążenie uniemożliwiające podniesienie osi, na desce rozdzielczej pojawi stosowne ostrzeżenie. Funkcję podniesienia osi można włączyć przy dowolnej prędkości. Samo odłączenie odbywa się poprzez „sprzęgło kłowe”.

– Jesteśmy przekonani, że opcja ta znajdzie się w wielu konfiguracjach zamawianych pojazdów. Dodatkowy koszt zostanie szybko zrekompensowany przez oszczędności operacyjne naszych klientów – dodaje Bo Eriksson.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!