Scania będzie testować autonomiczne pojazdy ciężarowe na autostradzie E4 pomiędzy Södertälje i Jönköping. Próby są prowadzone we współpracy z TuSimple.
Autonomiczne pojazdy ciężarowe Scania będą prowadziły przewozy komercyjne w ramach działalności przewoźnika Scania Transport Laboratory. Ich ładunek będą stanowić komponenty do produkcji pojazdów Scania. Testy obejmą czwarty poziom jazdy autonomicznej, według 5-stopniowej klasyfikacji SAE. Oznacza to, że pojazdy ciężarowe Scania będą poruszały się autonomicznie, ale ze względów bezpieczeństwa będzie nadzorował je kierowca. W kabinie będzie również inżynier prowadzący test. Jego zadaniem będzie monitorowanie i weryfikacja informacji przekazywanych pojazdowi przez czujniki umożliwiające autonomiczną jazdę.
– Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Chinach prowadzone są już na drogach publicznych testy pojazdów autonomicznych na poziomie 4, lecz z tego, co wiem, Szwecja jest pierwszym państwem w Europie, które będzie testować to rozwiązanie na autostradzie, na pojazdach obciążonych ładunkiem – mówi Hans Nordin odpowiedzialny za projekt Hub2hub.
Jeszcze w bieżącym roku Scania zamierza wydłużyć trasę testową, aby obejmowała cały odcinek między Södertälje i Helsingborgiem.
– Spodziewamy się, że w nadchodzących latach będziemy mogli przetestować jazdę autonomiczną w innych państwach europejskich oraz w Chinach – dodaje Hans Nordin.
Scania prowadzi testy autonomicznych pojazdów ciężarowych w australijskich kopalniach od 2017 roku.
– Doświadczenie zdobyte podczas tych testów wskazuje, że autonomiczne pojazdy mogą zostać wdrożone na zamkniętych obszarach np. kopalń czy terminali w ciągu kilku lat – zapewnia Hans Nordin.
Jego zdaniem transport określany jako Hub2hub, czyli odbywający się autostradą między centrami logistycznymi, jest pierwszym typem przewozów, w których mogą znaleźć zastosowanie autonomiczne pojazdy ciężarowe na drogach publicznych.
– Tempo rozwoju pojazdów autonomicznych pozwala nam na wprowadzenie na rynek tego rozwiązania w ciągu najbliższych 5 lat, przynajmniej w tego typu przewozach. Sądzę, że więcej czasu upłynie nim pojazdy autonomiczne pojawią się na drogach o ruchu dwukierunkowym oraz w środowisku zurbanizowanym – podsumowuje Hans Nordin.
Firma TuSimple, z którą współpracuje Scania, została założona w 2015 roku i od tamtej pory jej pojazdy autonomiczne w ramach testów na poziomie 4 pokonały miliony kilometrów na autostradach, przyczyniając się do rozwoju tego rozwiązania.
Komentarze