Eksperci Komisji Europejskiej, Konfederacji Organizacji Kontroli w Transporcie Drogowym (CORTE), Grupy INELO, a także przedstawiciele inspekcji drogowych z ponad 30 krajów spotkali się on–line, by dyskutować o problemach związanych z wprowadzonym w ubiegłym roku pakietem mobilności.
– Takie konferencje pozwalają zwiększyć świadomość jak również wypracować jednolitą interpretację przepisów i stosowania ich w praktyce, co jest szczególnie ważne w przypadku firm transportowych prowadzących przewozy międzynarodowe. Bardzo cieszę się z dużego zaangażowania przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz organizacji CORTE” – podsumował Piotr Żółty, Dyrektor Rozwoju Biznesu Międzynarodowego Grupy INELO, głównego organizatora wydarzenia.
Oprócz prelegentów z Komisji Europejskiej, CORTE i Grupy INELO w pierwszej tego typu wideokonferencji uczestniczyło blisko 130 przedstawicieli z 50 różnych inspekcji z ponad 30 krajów. Spotkanie było poświęcone pakietowi mobilności, który został wprowadzony 20 sierpnia 2020 roku. Pierwsze zmiany dotyczyły przede wszystkim obowiązkowych powrotów kierowców do bazy firmy lub miejsca zamieszkania, przepisów związanych z odpoczynkiem truckerów, w tym zakazu odbierania odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu czy warunków jakie należy spełnić, by móc przedłużyć jazdę o godzinę lub dwie.
Te kwestie jako pierwsze poruszyła Inès Maillart, z działu transportu Komisji Europejskiej. Spójna interpretacja, stworzenie jasnych, proporcjonalnych przepisów, łatwych do stosowania dla całej Unii Europejskiej przez wszystkie organy kontrolne jest niezbędna z perspektywy uczciwego dostępu do rynku i konkurencji. Maillart przypomniała, że Komisja Europejska udostępniła w formie pytań i odpowiedzi wyjaśnienia, które mają pomóc zarówno przewoźnikom, jak i kierowcom oraz służbom kontrolnym w prawidłowym stosowaniu nowych przepisów.
– Celem konferencji było omówienie kwestii dotyczących pakietu mobilności w interpretacji organów kontrolnych, a także praktycznego zastosowania nowych przepisów dotyczących transportu w Unii Europejskiej. W jej trakcie odpowiedzieliśmy na pytania stawiane sobie przez przewoźników, służby kontrolne, a nawet samych unijnych urzędników – mówi Michał Franczyk, Koordynator ds. Obsługi Służb Kontrolnych i Sprzedaży Zagranicznej Grupy INELO.
Przedstawicielka Komisji Europejskiej zwróciła też uwagę, że w najbliższym czasie będą wprowadzane nowe przepisy w ramach pakietu mobilności, w tym dotyczące służb kontrolnych. Inspekcje drogowe dostaną dostęp w czasie rzeczywistym do ERRU, czyli Europejskiego Rejestru Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Są w nim rejestrowane (jako punkty karne) naruszenia prawa transportowego. Nowy system pozwala nawet na pozbawienie firmy transportowej licencji w przypadku powtarzających się wykroczeń. Służby kontrolne na bieżąco sprawdzą, ile punktów karnych ma przewoźnik.
Tachografy coraz bardziej inteligentne
Kolejnym punktem konferencji była przyszłość smart tachografów. Od 2023 roku w nowych pojazdach muszą być instalowane urządzenia drugiej generacji. Już teraz kierowcy mają obowiązek wpisu kraju w tachografie analogowym po przekroczeniu granicy, a za dwa lata będzie to też dotyczyć tachografów cyfrowych. Rémy Russotto, prezes CORTE mówił o zmianach, jakie czekają te urządzenia w latach 2023-2025 ze względu na zapisy pakietu mobilności. Szczegółowo przedstawił obecne i nowe funkcje inteligentnych tachografów. Służby kontrolne już mogą liczyć na dane dotyczące krajów rozpoczęcia i zakończenia pracy kierowcy, lokalizacje GNSS (jest dokładniejsza niż GPS), a w przyszłości także dane o przekroczeniu granic, czy miejsca rozładunku i załadunku. Te zmiany pomogą inspektorom w trakcie kontroli na drogach.
Bernardo Martinez de Miguel, reprezentant Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu wyjaśniał na czym polega wykorzystanie technologii DSRC (system pobierania danych na odległość używany np. przy opłatach na drogach) w tachografach i jakie daje możliwości, by wstępnie wytypować pojazdy, w których może dochodzić do manipulacji i naruszeń. Warto zauważyć, że takie dane mogą być błyskawicznie przeanalizowane przez oprogramowanie TachoScan Control, dając tym samym kontrolującemu informacje, czy zatrzymać dany pojazd do szczegółowej kontroli.
Z kolei Jarosław Szczotka, Koordynator ds. Obsługi Służb Kontrolnych i Sprzedaży Zagranicznej Grupy Inelo, doradzał jak w praktyce wykorzystać przepisy dotyczące pakietu mobilności, przy zastosowaniu danych, które już są przekazywane przez tachografy do podniesienia efektywności kontroli. Ekspert Inelo pokazał między innymi możliwości wykorzystania GNSS oraz DSRC, które pojawiły się w smart tachografach pierwszej generacji.
– Można zautomatyzować sprawdzanie nowych reguł związanych z pakietem mobilności, w tym np. to czy kierowca w każdych 4 tygodniach wrócił na bazę lub do domu, miał warunki odebrania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu, czy możliwość przedłużenia czasu jazdy podczas powrotu do centrum operacyjnego firmy – tłumaczył Jarosław Szczotka.
Na koniec Rémy Russotto mówił o różnicach pomiędzy regulacjami dotyczącymi czasu prowadzenia pojazdów, przerw i okresów odpoczynku kierowców na terenie Unii (rozporządzenie 561/2006) i poza jej granicami (Konwencja AETR).
– Konferencja była bardzo ważnym przypomnieniem i wyjaśnieniem głównych zmian dotyczących czasu jazdy kierowców, regulaminowych odpoczynków, a także rozwoju technologii związanych z tachografami. Czeka nas jeszcze sporo pracy, by sprawić, że wszyscy rozumiemy przepisy pakietu mobilności i będziemy je egzekwowali w ten sam sposób. Dziękuje zespołowi INELO za zorganizowanie konferencji – dodał Remy Russotto, prezes CORTE
Komentarze