VECTO – unijne narzędzie do redukcji CO2

, 15 marca 2021, 14:11

Rozporządzenie UE w sprawie emisji obowiązuje od sierpnia 2019 r. Zegar tyka – emisja CO2 musi zostać radykalnie zredukowana do 2030 r. Aby ten cel osiągnąć w praktyce, Komisja Europejska wprowadziła narzędzie symulacyjne VECTO.

Szczegółowe informacje o VECTO można śledzić na specjalnej stronie internetowej wszystkoovecto.pl poświęconej temu narzędziu, prowadzonej przez firmę Continental. Producent opon i firma technologiczna przedstawia tam rozporządzenie UE i jego znaczenie dla sektora logistyki i rynku wtórnego. Odwiedzający witrynę dowiadują się również, jak działa VECTO i jaką rolę mogą odegrać opony w obniżaniu emisji CO2.

Poziom dwutlenku węgla emitowanego przez flotę jest bezpośrednio związany ze zużyciem paliwa i oporem toczenia opon w jej pojazdach. Opór toczenia to jeden z głównych czynników wpływających na koszty paliwa. Może stanowić nawet 30 procent całkowitych kosztów operacyjnych floty. Czym dokładnie są opory toczenia, jakie elementy o nich decydują i na jakie inne parametry opon wpływają, wyjaśnia Continental na wspomnianej stronie.

Wybór opon jest kluczową zmienną dla producentów samochodów ciężarowych i operatorów flot w ich wysiłkach na rzecz osiągnięcia ambitnych celów UE w zakresie emisji. Aby im to umożliwić, Komisja Europejska nawiązała współpracę z Uniwersytetem w Grazu, której rezultatem jest narzędzie symulacyjne VECTO. VECTO może przewidywać emisje CO2 i zużycie paliwa w poszczególnych konfiguracjach ciężarówek. Continental odpowiada na kluczowe pytania, wyjaśniając, jak działa VECTO, dla jakich pojazdów jest to odpowiednie narzędzie oraz jak opony mogą pomóc zmniejszyć zużycie paliwa i całkowite koszty operacyjne floty.

– Standaryzacja sposobu pomiaru emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności za pośrednictwem VECTO powinna przynieść istotne korzyści dla flot pojazdów. Może pomóc również w obniżeniu kosztów operacyjnych i spowodować, że zarządzający flotami będą mogli łatwiej porównywać różne konfiguracje pojazdów – wyjaśnia Krzysztof Otrząsek, Fleet & Digital Solutions Manager CVT w Continental Opony Polska.

Nowa wyszukiwarka opon pomaga zidentyfikować właściwe opony

Dzięki nowej wyszukiwarce opon, Continental oferuje klientom nową usługę: platforma ta pomaga menedżerom flot wybrać odpowiednie opony do ich długodystansowych lub regionalnych operacji. Zanim Tire Finder zaleci odpowiednią linię opon podstawowe wymagania floty są analizowane w dwóch etapach. W pierwszym kroku narzędzie sprawdza zużycie paliwa i przebieg opon. Drugi etap uwzględnia profil codziennej pracy pojazdów: czy poruszają się głównie na autostradach czy drogach regionalnych? Czy ciężarówka obsługuje zazwyczaj przewozy długodystansowe, czy dostawy na krótkie odległości? Wyszukiwarka informuje użytkownika o asortymencie i charakterystyce różnych opon. Następnie klient decyduje, który typ ogumienia najlepiej pasuje do jego działalności.

Kontekst: emisje CO2 i VECTO

Według danych UE, 25% emisji CO2 z transportu drogowego w całej Europie jest generowane przez ciężkie pojazdy. Wraz z ciśnieniem w oponach, konfiguracją pojazdu i rozkładem obciążenia decydujące znaczenie dla zużycia paliwa, a tym samym poziomu emisji CO2, ma opór toczenia opon. Zgodnie z europejskim rozporządzeniem z 2019 r. określającym normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich, ich producenci muszą je obniżyć w swoich samochodach o 15% do 2025 r., a o 30% do 2030 r. – w porównaniu do roku odniesienia od lipca 2019 r. do czerwca 2020 r., w obydwu przypadkach Rozporządzenie ma obecnie zastosowanie do pojazdów 4×2 i 6×2 o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Trwają dyskusje nad dalszym rozszerzeniem jego zakresu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!