W branży budowlanej liczy się czas. Klienci oczekują terminowej realizacji inwestycji, a wykonawcy – szybkiej dostępności samochodów użytkowych. W Grupie DBK można od ręki dostać nie tylko standardowy furgon czy ciągnik, ale także budowlaną ciężarówkę ze specjalistyczną zabudową.
– Z naszego doświadczenia wynika, że w branży budowlanej czas życia samochodu z jednej strony jest dłuższy, a z drugiej liczy się elastyczność i szybkość działania dostawcy, ponieważ nowe potrzeby i zadania transportowe pojawiają się często „z dnia na dzień”, na przykład po wygraniu przetargu – mówi Zbigniew Myśkiewicz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży w gdańskim oddziale Grupy DBK.
– Nasi klienci często potrzebują samochodu „na już”, dlatego w gotowości mamy np. DAF-a CF-a z zabudową typu HDS – dodaje Myśkiewicz.
Budowlane wersje DAF-ów
Terenowe wersje ciężarówek z Holandii standardowo są przystosowane do pracy poza utwardzonymi drogami, ale jednocześnie klient może zdecydować się na rozwiązania i opcje, wymagane w specyficznym zastosowaniu czy środowisku.
Podstawą są balonowe opony, zwiększony prześwit, trapezoidalne zawieszenie tylnej osi oraz napęd 6×4 lub 8×4. Zadanie przenoszenia mocy silnika na koła można powierzyć zautomatyzowanej przekładni TraXon, która jest wyposażona w tryb pracy szosowej i terenowej. To drugie ustawienie dostosowuje obroty silnika do potrzeb jazdy w warunkach ograniczonej przyczepności czy na grząskim, sypkim gruncie. Skrzynia wraz z ASR ułatwiają dynamiczne ruszanie. Dla zachowania ciągłości siły napędowej biegi zmieniane są szybciej, a układ przeciwpoślizgowy pozwala na większy uślizg kół.
– W DAF-ach z serii Construction pomyślano także o praktycznych „drobiazgach” dostosowujących pojazd do terenowej eksploatacji. Przykładem jest stalowy zderzak złożony z trzech modułów, które można wymieniać osobno w przypadku uszkodzenia. Przednie reflektory wykonano z nietłukącego tworzywa Lexan, a dodatkowo są osłonięte przez zderzak. Z kolei przewody wyposażone są w wodoodporne złącza, a wlot powietrza ma dodatkowy układ wstępnej filtracji. Jednocześnie te samochody zachowują kluczowe cechy swoich drogowych braci, czyli wysoki komfort pracy kierowcy oraz efektywność, na którą składają się niskie spalanie oraz wysoka ładowność – wyjaśnia Zbigniew Myśkiewicz.
Wspomniany wcześniej DAF z HDSem to właśnie wersja przygotowana z myślą o ciężkiej pracy w trudnych warunkach z zachowaniem wysokiej wydajności. – Nasz niebieski CF 6×4 z serii Construction to modelowa konfiguracja. Napędza go 11-litrowy silnik o mocy 450 KM – ekonomiczna jednostka, która poradzi sobie także w zestawie z przyczepą, a jest lżejsza od silnika o pojemności 13-litrów – tłumaczy Myśkiewicz. – Z kolei układ 6×4 z blokadami mostów i międzyosiowego mechanizmu różnicowego daje radę w trudnym terenie, a konstrukcja bez napędu przedniej osi jest bardziej ekonomiczna, prostsza i lżejsza. Mniejsza masa napędu, to większa ładowność, a to się liczy.
Opisywany egzemplarz zabiera 11,5 t ładunku przy DMC wynoszącej 27 t. Zabudowa wykonana przez sprawdzonego dostawcę – firmę Acord – przystosowana jest do wymogów dystrybucji. Aluminiowa skrzynia ma 6,5 m długości, blisko 2,5 m szerokości i 80-centymetrowe burty. Z kolei hydrauliczny żuraw zamontowany jest z tyłu pojazdu, co nie tylko poprawia trakcję bez obciążenia, ale przede wszystkim pozwala rozładowywać i załadowywać także przyczepę.
– Wybrany przez nas dźwig może podnieść nawet 1,5 t na wysokość 14 m. To oznacza, że ciężką paletę pełną materiałów budowlanych można dostarczyć nawet na trzecie piętro – opisuje Zbigniew Myśkiewicz.
Komentarze