Nokian zaprezentował nowe opony dla pojazdów dostawczych

, 10 maja 2021, 13:17

Podczas niedawnej konferencji prasowej online, skandynawski producent ogumienia Nokian zaprezentował nowe opony wielosezonowe Seasonproof C i zimowe Snowproof C z przeznaczeniem dla pojazdów dostawczych.

Opona wielosezonowa Seasonproof C

Nowa opona Seasonproof C jest następcą modelu Weatherproof C, zaprezentowanego w 2015 roku. W nowej odsłonie opony wielosezonowej, producent postawił na radykalną zmianę bieżnika, który wyglądem bardziej przypomina oponę zimową.

– Opony służą do jazdy w zimowej i letniej aurze oraz w każdych warunkach pomiędzy. Szczególny nacisk położyliśmy na właściwości jezdne latem, w szczególności w typowo letniej, upalnej pogodzie, ale również ważna była dla nas przyczepność na mokrej nawierzchni. Aby poprawić przyczepność na mokrej jezdni, zwiększyliśmy udział krzemionki – mówi Sven Dittman – Trener ds. produktu w firmie Nokian.

– Najwyższe bezpieczeństwo i stabilność przez cały rok to kluczowe cechy nowych opon całorocznych do samochodów dostawczych i użytkowych. Opony gwarantują bardzo duży przebieg i efektywność paliwową. Równocześnie są bardziej wytrzymałe w transporcie ciężkich ładunków, co z pewnością doceniają kierowcy zawodowi – dodaje.

Seasonproof C jest oponą przeznaczoną na rynek Europy Środkowej do intensywnej eksploatacji w różnych warunkach pogodowych. Opony są oznaczone symbolem płatka śniegu (3PMSF), który potwierdza ich przydatność zimową porą. Większość rozmiarów opon została sklasyfikowana w kategorii A dla przyczepności na mokrej nawierzchni w etykiecie przedstawiającej osiągi ogumienia.

Nowa konstrukcja opony

Nokian podczas opracowywania opony sięgnął po koncepcję określoną jako Season Sense, która obejmuje kierunkowy wzór bieżnika w kształcie litery V i usztywnioną strefą środkową opony. W nowej mieszance, w porównaniu ze starszym modelem, dodano więcej krzemionki, która poprawia właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Konstrukcja opony została wzmocniona. Składa się m.in. z dwóch warstw, grubszego stalowego opasania, a także otrzymała aramidowe ściany boczne (grubsze niż dla pojazdów typu SUV), które są również stosowane w innych modelach z oznaczeniem C oraz oponach dla segmentu SUV.

Na barku opony zostały zastosowane specjalne gumowe pasy, które zapobiegają oddzielaniu się poszczególnych warstw, zwłaszcza przy jeździe z ciężkim ładunkiem lub w trudnym terenie. Na wierzchu znajduje się bezszwowy pas nylonowy, który zwiększa komfort jazdy i chroni stalowe opasanie przed przebiciem lub przecięciem. Konstrukcja została wzmocniona z myślą o zwiększeniu nośności opon pod kątem transportu ciężkich ładunków i rozłożenia nacisku na powierzchnię opony, co wpływa na jej równomierne zużycie.

W porównaniu do poprzednika, liczba lameli została zmniejszona i mają one inny kształt. W bieżniku kierunkowym lamele są tak rozmieszczane, by działały optymalnie na śniegu i na błocie pośniegowym. Żebro podłużne, z którym połączone są bloki bieżnika, ma zapewniać najlepsze możliwe poczucie stabilności np. na jezdni bez śniegu przy transporcie ciężkiego ładunku.

Rowki na barkach opony są szersze i mają ciągły kształt, by efektywniej odprowadzać wodę i błoto pośniegowe, zmniejszając ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Chwytaki między blokami bieżnika na powierzchni opony zwiększają przyczepność podczas hamowania i przyspieszania. Te specjalne chwytaki mają za zadanie pomagać w jeździe po drogach zaśnieżonych i innych miękkich nawierzchniach. Według producenta, chwytaki przywierają do nawierzchni w sposób kontrolowany i zapewniają lepszą trakcję oraz przyczepność podczas hamowania.

W ofercie są rozmiary od 14 do 17 cali z indeksami prędkości R (170 km/h), S (180 km/h), T (190 km/h) i H (210 km/h). Opony trafią do sprzedaży jesienią 2021 r.

Opona zimowa Snowproof C

Środkowoeuropejskie opony zimowe do samochodów użytkowych to od 2015 roku model Nokian WR C3, który jesienią tego roku zostanie zastąpiony nowym modelem Snowproof C.  Wzór bieżnika w nowej oponie jest charakterystyczny, kierunkowy i bardziej agresywny od obecnego modelu. Zdecydowano się na wzór bieżnika zbliżony do opony wielosezonowej Seasonproof C.

– Kiedy przyjrzymy się jej z bliska, od razu widać, że chodzi o opony w 100% zimowe, które dają bezpieczeństwo zimą w Europie Środkowej, gdzie temperatury osiągają +10 stopni Celsjusza, by za chwilę spaść poniżej zera. Gdzie występują wszystkie możliwe warunki, jakie można sobie wyobrazić zimą. Od lodu, przez śnieg po błoto pośniegowe i wodę, a jezdnia na zmianę jest mokra i sucha – mówi Sven Dittmann – Trener ds. produktu w firmie Nokian.

Nowa konstrukcja opony

Opony Snowproof C oparte są na koncepcji Alpine Sense Grip. Pierwszym z jej elementów jest kierunkowy bieżnik w kształcie litery V, przypominający wzór opon zimowych Hakkapeliitta (który również jest widoczny w oponie Seasonproof C). W nowej oponie zimowej została zastosowana mieszanka gumowa Alpine Sense z wysoką zawartością kauczuku, zapewniająca lepsze osiągi zimą.

Podobnie jak w innych oponach C, konstrukcja obejmuje aramidowe ściany boczne, szerokie kanały odprowadzające wodę i błoto pośniegowe. W części środkowej znajduje się podłużne żebro, z którym połączone są bloki bieżnika. Lamele boczne zostały przystosowane do warunków panujących w Europie Środkowej. Według producenta nowy wzór bieżnika ma zagwarantować precyzyjne reakcje na ruchy kierownicy oraz równomierne zużycie opony. O przyczepność na ośnieżonych drogach mają zadbać chwytaki Snow Claws umieszczone pomiędzy blokami bieżnika, które również spełniają swoją funkcję na nieutwardzonych, sypkich nawierzchniach.

Nowe opony Nokian Snowproof C są dostępne w rozmiarach od 14 do 17 cali z indeksami prędkości R (170 km/h), T (190 km/h) i H (210 km/h). Produkty te trafią do sprzedaży jesienią 2021 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!