Marka Iveco zaprezentowała nowe odsłony flagowego modelu S-WAY oraz samochodu dostawczego Daily. Oba pojazdy zostały wyposażone w nowy system komunikacji z pojazdem Iveco Driver Pal stworzonym na bazie asystenta głosowego Amazon Alexa.
Asystent głosowy w nowych pojazdach Iveco
Przy okazji premiery nowej generacji pojazdów S-WAY i Daily, marka Iveco zaprezentowała cyfrowego asystenta głosowego Iveco Driver Pal, który jest oparty na popularnym w USA asystencie głosowym Alexa firmy Amazon. Nowe rozwiązanie komunikacyjne na poziomie pojazd-kierowca zostało stworzone we współpracy z AWS Professional Services.
Iveco Driver Pal zaprojektowano z myślą o wspieraniu kierowcy w optymalizacji trasy i postojów w oparciu o informacje uzyskiwane w czasie rzeczywistym od innych kierowców pojazdów IVECO. Przy pomocy nowego cyfrowego asystenta kierowca może wydawać polecenia dot. odtwarzania muzyki, zarządzania kalendarzem, sprawdzania wiadomości, pogody, komunikatów drogowych oraz stanu technicznego samochodu.
Iveco Driver Pal umożliwia wykorzystanie nieustannie rozwijanych funkcji, za pomocą asystenta Alexa i modułu łączności pojazdu. Aplikacje Skill My Iveco, umożliwiają interakcję z pojazdem, z systemami kontroli, z usługą Iveco Control Room i całą gamą funkcji zarządzania flotą. Za pomocą komend głosowych można poprosić Alexe o sprawdzenie stanu technicznego samochodu, zarówno z domu, jak i podczas jazdy. Ustawić w nawigacji miejsce docelowe, harmonogram dostaw, a nawet odbierać ostrzeżenia i rekomendacje w ramach usługi Iveco Control Room, żeby zapobiegać problemom i unikać niepotrzebnych przestojów – powiedział Thomas Hilse, IVECO Brand President.
W ramach Iveco Driver Pal włoski producent wprowadził również dodatkowe dwie usługi opracowane we współpracy z AWS Professional Services i zespołem Alexa Auto: MYIVECO i MYCOMMUNITY. W pierwszej z nich kierowca może używać komend głosowych do zarządzania podróżą i planowania trasy np. wyszukać miejsca parkingowe, stacje benzynowe, sprawdzać natężenie ruchu, a także sprawdzić swój wynik oceny stylu jazdy i poprosić o wskazówki.
Drugą usługą jest MYCOMMUNITY, która pozwala komunikować się z innymi pojazdami Iveco wyposażonymi w ten system. Dzięki tej usłudze, kierowca może wymieniać wiadomości głosowe z innymi kierowcami oraz wyszukiwać wiadomości m.in. na trasie lub w pobliżu miejsca docelowego. MYCOMMUNITY tłumaczy wiadomości w 5 językach (angielski, niemiecki, włoski, hiszpański i francuski z rozszerzeniem o kolejne w przyszłości).
Nowy flagowiec Iveco S-WAY
Podczas konferencji marka Iveco zaprezentowała odświeżony flagowy model S-WAY, który został wyposażony w nową gamę silnikową, tylną oś nowej generacji oraz wyżej wspomniane rozwiązanie komunikacyjne Iveco Driver Pal. W ramach tego rozwiązania, włoski producent wprowadził również usługę Iveco Top Care, która w razie wypadku lub problemów z pojazdem powiadamia najbliższy warsztat Iveco. W ramach usługi kierowca może liczyć na pakiet opieki, jeżeli w ciągu 6 godzin nie uda się przywrócić samochodu do stanu umożliwiającego kontynuowanie jazdy. Obejmuje on bezpłatny transport, zakwaterowanie oraz ewentualną pomoc medyczną w razie takiej potrzeby.
– Rzadko który producent decyduje się na aktualizację produktu w zaledwie dwa lata po wprowadzeniu zupełnie nowego modelu. My jednak zrobiliśmy tak w przypadku IVECO S-WAY — udoskonalamy pojazd, który już należy do najlepszych w swojej kategorii. Dzisiaj nowy IVECO S-WAY przenosi nas na wyższy poziom, dzięki innowacjom, które nie mają odpowiednika na rynku. Oferujemy naszym klientom samochód, który przewiduje ich potrzeby i będzie przewyższał ich oczekiwania – mówi Giuliano Giovannini, Head of Medium & Heavy Line Product Management.
Co znajdziemy pod maską nowego S-WAY?
Nowe Iveco S-WAY zostało skonstruowane tak, aby obniżyć koszty posiadania m.in. przez zmniejszenie zużycia paliwa o 3%. Silniki w nowej gamie spełniają wyśrubowaną normę emisji spalin Euro VI/E i posiadają homologację do zasilania biopaliwem, takim jak uwodorniony olej roślinny (HVO). Silnik Cursor 13 został rozszerzony o dwa nowe warianty mocy: 490 i 530 KM. W jednostkach Cursor 13 oraz Cursor 11 zwiększono stopień sprężania i zmieniono strategię zarządzania procesem spalania. Jednostkę z 13-litrowym silnikiem połączono z tylnymi osiami jednostopniowymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Przełożenia w tylnej osi mogą być wydłużone do 2,31:1, co umożliwia obniżenie prędkości obrotowej. Wprowadzone zmiany w silnikach i osiach S-WAY spowodowały zwiększenie wydajności ciężarówki sygnowanej logo Iveco.
Wersje Iveco S-WAY C9 i C13 są przystosowane do zasilania sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) m.in. przez zastosowanie sprężarki ze sprzęgłem oraz pompy wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku celem obniżenia zużycia paliwa. Dla ograniczenia zużycia paliwa, Iveco wprowadziło również w automatycznej klimatyzacji tryb Eco, który eliminuje zbędne zużycie energii oraz nowe aerodynamiczne osłony słupka A.
– Nowy IVECO S-WAY to samochód zaprojektowany w sposób świadczący o głęboko zakorzenionym przedsiębiorczym sposobie myślenia jego konstruktorów. Najważniejszy jest klient, który może komunikować się ze swoimi pojazdami w rewolucyjny sposób. Świat szybko idzie do przodu, a branża transportowa nie tylko musi za nim nadążać, ale wręcz go wyprzedzać i być motorem zmian. – mówi Thomas Hilse, IVECO Brand President.
Samochód dostawczy Iveco Daily z nowym zawieszeniem
Nowy pojazd użytkowy Iveco Daily został wyposażony w zawieszenie pneumatyczne AIR-PRO, które adaptuje się do warunków użytkowania, zapewniając wyższą kulturę pracy podwozia. W zawieszeniu AIR-PRO zastosowano moduł stałej redukcji tłumienia CDC, który co 10 milisekund ustala optymalne ciśnienie w każdym amortyzatorze, reagując w ten sposób na nierówności nawierzchni i ograniczając wibracje o 25%, co ma przełożenie na komfort jazdy. Kierowca może sterować charakterystyką zawieszenia pokrętłem, zmieniając tryby na:
- Soft – dla lepszego komfortu,
- Load – dla optymalnych właściwości jezdnych i ograniczenia kołysania obciążonego pojazdu,
- Auto – w tym trybie komputer sam ustawia parametry pracy zawieszenia.
Zawieszenie pneumatyczne dostosowuje się do obciążenia pojazdu, zmniejszając przechyły nadwozia na zakrętach do 30%, co podnosi bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. Przy pomocy AIR-PRO można również zmieniać wysokość podwozia, co skutkuje łatwiejszym załadunkiem i rozładunkiem. Zmiana wysokości zawieszenia zajmuje około 10 sekund, a najczęściej wykorzystywane ustawienie pojazdu może zostać zapamiętane.
Jakie jednostki pracują pod maską nowego Daily?
Silniki w nowym Daily mają pojemność 2,3l lub 3,0l. Jednostka o oznaczeniu F1A i pojemności 2,3l jest dostępna w wariantach mocy od 116 KM do 156 KM, natomiast silnik 3,0l F1C rozwija moc od 160 do 207 KM. Silnik F1A (2,3 litra) wyróżnia się umiarkowanym zużyciem paliwa, obniżonym do 6% w porównaniu z poprzednim modelem (cykl WLTP). Zastosowanie nowej przekładni manualnej pozwoliło na zwiększenie momentu obrotowego o 15%, co poprawia osiągi nowego Daily.
Producent chwali się, że w obu jednostkach znajdziemy sprzęgło montowane w jednostce 3,0, co ma skutkować większą wytrzymałością tych podzespołów. W nowym Daily wprowadzono nową 6-biegową przekładnię manualną, która ma zapewniać wyższą kulturę pracy. W nowej skrzyni biegów okres międzyprzeglądowy wydłużono do 350 000 km, co pozwala na obniżenie kosztów serwisu i napraw do 4%.
Nowe Iveco Daily spełnia normy emisji spalin Euro 6-D Final i Euro VI-E, osiągając współczynnik zgodności 1 (CF=1) jeszcze przed wejściem tych przepisów w życie. Oznacza to, że samochód nie przekroczy limitów emisji praktycznie do końca swojej eksploatacji. Podwójny układ oczyszczania spalin z selektywną redukcją katalityczną został całkowicie przeprojektowany, dzięki czemu nie zajmuje więcej miejsca niż w poprzednich modelach.
– Kolejnym udoskonaleniem dedykowanym kierowcom są nowe, wygodne fotele. Nowe Daily jest pierwszym lekkim pojazdem dostawczym, w którym siedzisko, oparcie i zagłówek wykonano z pianki z pamięcią kształtu. Pianka z pamięcią dobrze pochłania energię i jest miękka. Dopasowuje się do kształtu ciała, rozkładając ciężar i chroniąc kierowcę przed bólem pleców. Siedzisko jest o 20mm dłuższe i 15mm grubsze, dając lepsze podparcie dla nóg wyższym kierowcom. Boczna część fotela została wyposażona w piankę o wysokiej gęstości, poprawiającej trzymanie boczne – wyjaśnia Luca Paradi, Business Line Light Marketing Manager.
Komentarze