Mercedes-Benz Trucks pokazał elektryczny model eActros

, 1 lipca 2021, 15:50

Mercedes-Benz Trucks zaprezentował ciężarowego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, rozpoczyna nową epokę drogowego transportu towarowego o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla.

Seryjny model eActrosa ma być produkowany w Wörth am Rhein począwszy od jesieni 2021 r. W rozwoju modelu seryjnego wykorzystano wnioski wypływające z eksploatacji „innowacyjnej floty eActrosów”, uruchomionej w 2018 r., oraz dialogu z klientami. W wyposażeniu standardowym uwzględniono również sprawdzone rozwiązania, takie jak system MirrorCam i Multimedia Cockpit Interactive.

Jak daleko zajedzie eActros?

Akumulator seryjnego eActrosa składa się z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, których każdy ma pojemność energetyczną ok. 105 kWh. Maksymalna łączna pojemność akumulatora na poziomie 420 kWh3 umożliwia zasięg pojazdu do 400 kilometrów.

Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu.

– Dzięki zasięgowi do 400 kilometrów, dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 40 ton oraz zastosowaniu dwóch mocnych silników elektrycznych o maksymalnej mocy 400 kW, eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji u naszych klientów. Wraz z samą ciężarówką także nasze usługi cyfrowe i nowe zespoły econsultingowe pomagają klientom w jak najłatwiejszym i bezproblemowym przejściu na elektromobilność – np. w kwestiach związanych z infrastrukturą ładowania, integracją floty czy planowaniem tras przejazdów – mówi Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks.

Dwa zintegrowane silniki elektryczne zapewniają równomierny przyrost mocy z wysokim początkowym momentem obrotowym. Dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia dobre przyspieszenie i komfort jazdy, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące prowadzenie pojazdu. Nisko położony środek ciężkości sprzyja lepszej charakterystyce pokonywania zakrętów.

Przy pełnym obciążeniu silnika praca kierowcy staje się przyjemniejsza także dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zmniejszeniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę. Niski poziom hałasu umożliwia też realizowanie dostaw w godzinach nocnych. Kolejną różnicą w stosunku do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym jest mniejszy poziom drgań. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A, ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.

Rozwiązania cyfrowe w eActrosie

Multimedia Cockpit Interactive, montowany standardowo w eActrosie, na bieżąco informuje kierowcę o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii. Za pośrednictwem portalu Fleetboard managerowie flot mogą korzystać z cyfrowych rozwiązań do efektywnego zarządzania swoją flotą. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania.

Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje, czy jest on w ruchu, stoi, czy może trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora. Dla eActrosa dostępna jest również Umowa Serwisowa Mercedes-Benz Complete z pakietem kompleksowej opieki. Jednym z jej elementów jest wsparcie klienta przez Mercedes-Benz Uptime. W ramach tej usługi w pełni automatyczna Telediagnostyka monitoruje status wielu systemów samochodu ciężarowego. Dzięki połączeniu wymaganych prac naprawczych i serwisowych można zmniejszyć liczbę nieplanowanych pobytów pojazdu w warsztacie serwisowym.

– Wyposażenie standardowe eActrosa obejmuje sprawdzone kluczowe innowacje, takie jak system MirrorCam i Multimedia Cockpit Interactive, oraz nasze systemy bezpieczeństwa – asystenta hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych i asystenta martwego pola. Co więcej, nasi klienci nie tracą nic pod względem wrażeń z jazdy. Wysoki komfort jazdy eActrosa to między innymi zasługa jego mocnego przyspieszenia i niskiego poziomu hałasu. Dzięki zastosowaniu kompaktowej osi elektrycznej z dwoma silnikami, osiągamy moc maksymalną do 400 kW – mówi Prof. Uwe Baake, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Trucks.

Aby eActros był lepiej słyszalny dla innych uczestników ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów, wyposażono go standardowo w zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Standardowym elementem wyposażenia eActrosa jest także asystent martwego pola S1R, zwiększający bezpieczeństwo podczas manewrów skrętu w prawo. Z kolei montowany również standardowo asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych zmniejsza niebezpieczeństwo kolizji w ruchu wzdłużnym, zarówno w mieście, jak i na drogach podmiejskich oraz autostradach.

Element ekosystemu biznesowego

Mercedes-Benz Trucks uczynił eActrosa elementem ekosystemu, obejmującego również ofertę doradczą i usługową, a także rozwiązania cyfrowe, umożliwiające maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację kosztów całkowitych. Na podstawie istniejących tras przejazdów można na potrzeby danego klienta określić profil zastosowań elektrycznych ciężarówek. Oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej klienta, elementem tzw. eConsultingu mogą być wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci. Mercedes-Benz Truck zawarł w tym celu partnerstwo z Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Na życzenie Mercedes-Benz Trucks pomaga również w ustaleniu możliwych dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.

– Musimy uznać, że transport jest częścią problemu zmian klimatycznych. Jednocześnie możemy być, i będziemy, częścią ich rozwiązania. Rozpoczynamy od naszego eActrosa. Skonstruowaliśmy tę ciężarówkę w ścisłej współpracy z naszymi klientami, dzięki czemu pokonała ona w ramach testów ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. eActros i powiązane z nim usługi są dla Mercedes-Benz Trucks i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym – mówi Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!