Klimatyzacja postojowa: oszczędne rozwiązanie, które powinno być obowiązkowe

, 8 lipca 2021, 9:50

Okres wakacyjny to dla wielu czas wytchnienia i rozprężenia w pracy. Jednak nie dla kierowców ciężarówek. Od kliku lat trwa debata na temat tego, czy klimatyzacja postojowa powinna być obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach ciężarowych. Postanowiliśmy sprawdzić, czy takie urządzenie jest drogie w zakupie oraz jak wyglądają jego koszty eksploatacyjne.

Nielegalne chłodzenie coraz częściej karane mandatami

Klimatyzacja postojowa to temat, który wzbudza naprawdę gorące dyskusje wśród osób związanych z transportem drogowym. Wiele towarzystw zrzeszających kierowców dąży do tego, by to rozwiązanie stało się obowiązkowym na pokładzie ciągników siodłowych. W upalne dni temperatura kabiny ciężarówki może na postoju przekraczać 60 stopni Celsjusza. Odbieranie pauzy w takich warunkach mija się z celem – kierowca będzie jeszcze bardziej zmęczony warunkami w środku pojazdu. Co więcej, zgodnie z np. polskim prawem postój samochodu na włączonym silniku w terenie zabudowanym jest nielegalny i karany mandatem nawet do 500 zł. Bez klimatyzacji postojowej nie ma innej możliwości na schłodzenie kabiny niż właśnie uruchomienie motoru. Co więcej, coraz większa liczba parkingów na terenie całej Europy wprowadza zakazy postoju z uruchomionym silnikiem. Klimatyzacja postojowa wydaje się więc jedynym remedium dla spragnionych chłodu kierowców.

Klimatyzacja postojowa za droga?

Z drugiej strony, na polskim rynku wciąż istnieją firmy, które wzbraniają się przed wprowadzeniem takiego rozwiązania do kabin ciężarówek w swojej flocie. Przyczyna jest prosta: te urządzenia mogą kosztować nawet 9 000 złotych, co wydaje się relatywnie dużym kosztem. Ale czy na pewno? Postanowiliśmy to sprawdzić, korzystając z eksperckiej wiedzy Mateusza Grzesińskiego z firmy Ena Truck.

Kamil Badura (TruckFocus.pl): Zacznijmy od prostego pytania: który akcesoryjny model klimatyzacji postojowej jest najczęściej wybierany przez przewoźników?

Mateusz Grzesiński: Najczęściej przez przewoźników wybierane są klimatyzacje dachowe, ale coraz większe grono klientów skłania się do montowania klimatyzacji postojowej zintegrowanej z silnikową, dzięki czemu pozostawiają sobie możliwość korzystania z szyberdachu.

W busach ze względu na małą pojemność akumulatorów lepszym rozwiązaniem wydają się wodne klimatyzatory wyparne, które dzięki niskiemu poborowi prądu mogą pracować dużo dłużej od klimatyzacji sprężarkowych.

KB: Czym różni się klimatyzator sprężarkowy od wodnego?

MG: Klimatyzacja sprężarkowa przedłuża efekt działania klimatyzacji silnikowej, do poprawnej pracy musi mieć schłodzoną kabinę, a do tego pracuje w obiegu zamkniętym.

Natomiast klimatyzator wodny przez cały czas wdmuchuje świeże powietrze, które jest dodatkowo schładzane. W związku z tym należy pamiętać, aby mieć lekko uchylone okna, żeby zapewnić prawidłowe działanie układu. Dużą zaletą klimatyzatorów wodnych jest ich niski pobór prądu pozwalający na dużo dłuższe działanie. Odnośnie eksploatacji klimatyzacji to klimatyzacje sprężarkowe są praktycznie bezobsługowe. Przy klimatyzatorach wodnych należy wymieniać co sezon wkład włóknisty, który jest odpowiedzialny za sprawność schładzania. Koszt klimatyzatora wodnego zaczyna się od 2000 zł netto, natomiast klimatyzacji sprężarkowej od 4500 do 8500,- zł netto.

KB: Czy eksploatacja klimatyzacji postojowej jest droga? Jak kształtują się dodatkowe koszty (oprócz zakupu) związane z utrzymaniem takiego rozwiązania?

MG: Zdecydowanie nie! Klimatyzacja postojowa potrafi być kilkukrotnie tańsza w eksploatacji od klimatyzacji silnikowej. Po pierwsze, odpada konieczność uruchamiania silnika podczas postoju. Po drugie, klimatyzacja postojowa jest wyjątkowo ekonomiczna i dla 24 V pobiera prąd o wartości średnio 2,5 A/h (max 8 A/h) w przypadku klimatyzatorów wodnych. Przykładowo, korelując cenę klimatyzatora wodnego, np. ResfriAr i bardzo niski pobór prądu (gwarantuje nieprzerwane działanie podczas całego postoju) sprawia, że jego zakup może się zwrócić w ciągu 3, a nawet 2 miesiące od daty zakupu.

KB: Jaki jest całościowy koszt montażu takiego elementu do ciężarówki?

MG:Koszt montażu kształtuje się granicach 600-800 zł netto w zależności od pojazdu oraz skomplikowania montażu. Cena dotyczy montażu w siedzibie naszej firmy. Oferujemy także montaż w serwisach partnerskich Enatruck.

 

Wyliczenia mówią same za siebie. Klimatyzacja postojowa to element, który nie tylko się opłaca, w kontekście samej eksploatacji samochodu, ale też w znaczący sposób podnosi bezpieczeństwo. Według niedawnego badania European Transport Workers’ Federation, opublikowanego niecały miesiąc temu, dane są alarmujące: 60% kierowców w transporcie drogowym odczuwa znaczne przemęczenie w trakcie pracy. Wielu z nich narzeka właśnie na niedogodne warunki podczas pauz i postojów, wskazując na przegrzanie kabiny jako jedną z przyczyn. Zastosowanie klimatyzacji postojowych, relatywnie tanich w zakupie i zwracających się w bardzo krótkim czasie urządzeń, może być rozwiązaniem znacznie obniżającym niebezpieczeństwo przemęczenia. Wypoczęty trucker szybciej dostarczy ładunek, przy okazji nie naruszając zdrowia osób trzecich, poruszających się na drogach publicznych. Dlaczego więc nadal klimatyzacja postojowa nie jest obowiązkiem w europejskich kabinach ciężarówek? Cóż… zmiany legislacyjne w UE są znane z bardzo, bardzo powolnego procesowania.

Walka o chłodne kabiny wciąż trwa

W 2019 roku holenderski związek zawodowy zrzeszający kierowców zawodowych (CNV) przeprowadził ankietę. 80% truckerów zapytanych o to, czy w ich pojeździe jest zamontowana klimatyzacja postojowa odpowiedziała, że nie. Od tego momentu organizacja zaczęła zaciekle walczyć o prawa kierowców. Doszło do szeregu protestów, mających zwrócić uwagę władz na występujący problem. Zapowiedziano, że holenderskie prawo może zmienić się na korzyść kierowców już 1 czerwca 2021 roku. Niestety, upłynął miesiąc od wyznaczonego terminu i nadal nie znamy odpowiedzi, czy wspomniana wcześniej regulacja wejdzie w życie. Holandia byłaby pierwszym krajem, który wprowadził obowiązek montażu klimatyzacji postojowych, co utworzyłoby precedens, który z kolei mógłby uchylić drzwi do wprowadzenia takiego obowiązku w całej Unii Europejskiej. Niestety, wszystko wskazuje na to, że będzie musiało upłynąć jeszcze sporo czasu, aby taki plan się ziścił.

A jak w te upały radzi sobie Ameryka?

AireDock to rozwiązanie stosowane w Stanach Zjednoczonych, eliminujące potrzebę instalacji postojowej klimatyzacji. Na wybranych parkingach zamontowane są specjalne stacje, oferujące tego typu usługę. Na czym to polega? Rurę nawiewu klimatyzatora montujemy opuszczając szybę w ciężarówce, a następnie regulujemy opłatę za pomocą karty płatniczej w specjalnym terminalu. Dzięki temu zyskujemy dostęp do stacjonarnego klimatyzatora, pozwalającego schłodzić całą kabinę w kilka minut i utrzymać ten stan przez kilkanaście godzin. Co więcej, jako swego rodzaju gratis kierowca otrzymuje dostęp do prądu oraz łącza internetowego, zamontowanego w panelu klimatyzatora. Prezentację urządzenia możemy zobaczyć tutaj:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Krakus, 13 lipca 2021, 9:44 0 0

Klimatyzacja wodna. Działanie polega na odparowaniu - przy pomocy nawiewu - wody spływającej po czymś w rodzaju filtru. Miałem taki "klimatyzator" w mieszkaniu - różnica temperatur powietrza na wlocie i wylocie nie przekraczała 1-go stopnia.

Odpowiedz