Stralis zasilany skroplonym gazem ziemnym

27 kwietnia 2012, 11:29

Iveco zaprezentowało na wystawie “Bedrijfsauto 2012” w Amsterdamie model Stralis LNG Natural Power. Zasilany płynnym gazem ziemnym pojazd jest dostosowany do prowadzenia dystrybucji na średnie odległości i dostaw nocnych. Dzięki technologii LNG, Stralis dysponuje zasięgiem do 750 km.

Iveco Stralis LNG Natural PowerNa wystawie zaprezentowany został dwuosiowy ciągnik z naczepą, wyposażony silnik Cursor 8 o mocy 330 KM, ręczną skrzynię biegów, montowany fabrycznie zwalniacz hydrauliczny i układ EBS. Pojazd zaprojektowany został do zastosowań w zakresie od 18 do 40 ton.

Zastosowanie gazu ziemnego do napędzania pojazdów ciężarowych to inwestycja o dużym znaczeniu społecznym, ale także korzyść ekonomiczna dla operatorów pojazdów. Przewagą technologii LNG nad CNG jest mniejszy ciężar pojazdu bez ładunku.

W pojazdach wykorzystujących technologię CNG, metan jest magazynowany w stanie gazowym w stalowych zbiornikach pod ciśnieniem 200 bar. W pojazdach LNG, płynny gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze -125ºC w zbiornikach kriogenicznych i doprowadzany do silnika w stanie gazowym po podgrzaniu w wymienniku ciepła.


Szacuje się, że w przypadku dystrybucji regionalnej możliwe jest uzyskanie oszczędności do 10 000 euro, w porównaniu z tradycyjnym pojazdem napędzanym silnikiem Diesla, na dystansie około 40 000 km rocznie. W przypadku wywozu śmieci i surowców wtórnych można zaoszczędzić do 20 000 euro rocznie.

– „Technologia zasilania pojazdu gazem ziemnym stanowi priorytet w działalności Iveco” – powiedział Alessandro Mortali, Senior Vice President Heavy Range w firmie Iveco – „Jesteśmy jednym z niewielu przewidujących producentów, którzy rozumieją znaczenie metanu jako źródła alternatywnej energii” – dodał.

Możliwości rynkowe dla pojazdów napędzanych LNG są szczególnie duże w sektorach związanych z transportem żywności, paliwa, w firmach logistycznych i prowadzących nocne dostawy, gdzie zmniejszenie poziomu hałasu jest gwarantowane przez silniki z zapłonem iskrowym. Stralis napędzany gazem ziemnym jest średnio o 3 do 6 decybeli cichszy od pojazdów napędzanych silnikiem Diesla o tej samej mocy.

Modele zasilane LNG będą wkrótce dostępne w wersjach o 2 i 3 osiach sztywnych, przeznaczonych do zadań miejskich i pozamiejskich, z 16-biegową ręczną skrzynią biegów i zwalniaczem hydraulicznym. Silnik Cursor 8 na gaz ziemny spełnia normy EURO VI w zakresie granicznych wartości emisji, które wejdą w życie w 2014 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!