Goodyear zaprezentował nową gamę opon i rozwiązanie telemetryczne

, 30 września 2021, 15:57

Producent opon Goodyear zaprezentował nową linię opon ciężarowych Fuelmax Endurance. Przedstawione zostało również rozwiązanie telemetryczne DrivePoint, a także obecny stan sprzedażowy rynku oponiarskiego.

Świetny rok dla branży oponiarskiej

Podczas prezentacji nowej gamy opon, zaprezentowano statystyki sprzedaży opon. W ciągu ośmiu miesięcy rynek opon ciężarowych w Polsce wzrósł o 23%, czyli niespełna o 1/4, wynika z danych Eurostatu. Największy przyrost odnotowano w segmencie opon klasy średniej, bo aż o 41% w stosunku do podobnego okresu z 2020 roku, natomiast segment premium wzrósł o 25% r/r. Zainteresowanie oponami budżetowymi wzrosło nieznacznie – o 1%. Łącznie po 8- miesiącach sprzedano prawie 900 tys. sztuk opon. Przewidywana sprzedaż w Polsce do końca roku może się zamknąć na poziomie 1,1 – 1,2 mln sztuk, co będzie stanowić rekordowy potencjał rynku opon. W Europie także wyniki prezentują się znakomicie. Na 2 miesiące przed końcem roku wzrost rynku jest na poziomie 24%.

Wzrosty odnotowano również w sektorze opon bieżnikowanych – łącznie o 17%. Najczęściej firmy decydowały się na skorzystanie z technologii klejenia na gorąco, która wzrosła o 28% w stosunku do ubiegłego roku. Z technologii bieżnikowania na zimno powróciło 7% więcej opon niż w 2020 roku.

– Rynek opon i rynek pojazdów osiąga dynamiczny wzrost, co również wpływa na rozwój gospodarczy kraju. W stosunku do 2015 roku, według Eurostatu, produkcja przemysłowa w Polsce wzrosła o 40% i te produkty trzeba przewieźć. Rozwój e-commerce, poprzez bardzo dynamiczny wzrost w okresie pandemii, również jest czynnikiem wpływającym na wzrost branży transportowej. To są te czynniki, które napędzają transport, a przy okazji również producentów opon ciężarowych – mówi Janusz Krupa, menadżer marketingu opon użytkowych Goodyear Dunlop Tires Polska

Goodyear Fuelmax Endurance

Nowa gama opon amerykańskiego producenta została stworzona z myślą o obniżeniu zużycia paliwa przez zmniejszeniu oporów toczenia i przeznaczona do pojazdów wykonujących transporty regionalne i międzymiastowe. Opony Fuelmax Endurance mają oznaczenie „B” na etykiecie UE w zakresie efektywności paliwowej. Zarówno opony na oś kierowaną, jak i napędową posiadają certyfikat 3PMSF i są wyposażone w system identyfikacji radiowej RFID umożliwiający zarządzanie oponami.

W oponie na oś kierowaną zastosowano technologię IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym ze wzmocnieniem na bokach opony, które podczas skrętu koła stykają się ze sobą, powodując zwiększone tarcie w tym miejscu, co ma usztywniać oponę i ograniczać zużycie np. w warunkach górskich. Opona ma również zwiększoną głębokość bieżnika z większą ilością ścieralnej gumy wpływającej na utrzymanie przyczepności w późniejszym okresie eksploatacji, a także usztywnione ściany boczne zmniejszające deformację opony podczas jazdy w terenie.

Oprócz specjalnej mieszanki bieżnika przeznaczonej na oś napędową, w oponie zastosowano proces utwardzania, który wpływa na zmniejszenie oporów toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika posiada dużą liczbę lameli, rowków centralnych i wgryzających się krawędzi, co ma przekładać się na trakcję i skuteczniejsze odprowadzanie wody.

– Fuelmax Endurance jest przełomem w branży oponiarskiej i transportowej, ponieważ charakteryzuje się niską emisją spalin, dużym przebiegiem i trakcją. Zmniejszenie emisji CO2 o 2% przekłada się na oszczędność około 1 tony CO2 i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Gdyby flota składająca się ze 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, oznaczałoby to potencjalne oszczędności rzędu 100 ton CO2 i 40 000 litrów paliwa rocznie. Możemy sobie wyobrazić potencjał, gdy zaczniemy mnożyć liczbę pojazdów i flot – mówi Maciej Szymański, Dyrektor Marketingu ds. opon użytkowych Goodyear w Europie.

– Producenci pojazdów, właściciele flot i operatorzy znajdują się pod coraz większą presją, aby realizować cele zrównoważonego rozwoju, działając przy tym w warunkach niskich marż. Organy regulujące, inwestorzy i klienci końcowi domagają się „czystych” produktów transportowanych w najbardziej zrównoważony sposób. Aby w tak skomplikowanym środowisku, jakim jest transport, rzeczywiście dążyć do neutralnej dla klimatu przyszłości, działania ekologiczne i zwiększające wydajność muszą iść w parze, nie zwiększając przy tym złożoności. Dzięki nowej oponie Fuelmax Endurance przenosimy efektywność paliwową znaną z eksploatacji na autostradach na drogi regionalne. Jest to wydajna i wytrzymała opona, oferująca niski poziom emisji spalin i dobrą przyczepność, a także długotrwałe osiągi i przebiegi. Dzięki nowej linii produktów chcieliśmy wypełnić lukę pomiędzy zrównoważonym rozwojem a codzienną eksploatacją – mówi Grégory Boucharlat, wiceprezes Goodyear ds. biznesu opon użytkowych w Europie.

Podczas prezentacji nowej gamy opon przedstawiciele Goodyear podkreślili zaangażowanie marki w temacie gospodarki obiegu zamkniętego. Mowa o popularnym w sektorze ciężarowym bieżnikowaniu opon. Fuelmax Endurance na oś napędową będzie dostępny w postaci bieżnikowanej na gorąco opony TreadMax.

Rozwiązania telemetryczne dla sektora transportowego

Nowa gama opon Goodyear w połączeniu z rozwiązaniami inteligentnego monitorowania opon ma być remedium na wydłużenie żywotności ogumienia, zwiększenie efektywności paliwowej, a w konsekwencji zmniejszenie emisji CO2. Takimi rozwiązaniami są system monitorowania ciśnienia Goodyear TPMS, czytnik najazdowy Drive-Over-Reader i najnowsze rozwiązanie producenta w postaci systemu monitorowania ciśnienia DrivePoint.

Nowy system Goodyear składa się z czujników ciśnienia przykręcanych na zawory pompowania kół (przez przykręcone czujniki można pompować opony), a także słupków, które odbierają dane z czujników przy każdorazowym przejechaniu pomiędzy nimi. Zgromadzone dane są przesyłane do chmury i mogą być udostępnione w formie raportu za pośrednictwem aplikacji mobilnej Goodyear Fleet Manager oraz aplikacji internetowych przyjaznych dla systemów IOS i Android. Jeśli ciśnienie jest poniżej zalecanego poziomu, menedżer floty otrzymuje powiadomienie, aby uniknąć potencjalnego wypadku z oponą, który mógłby spowodować zatrzymanie pojazdu i koszty awarii.

– Dzięki DrivePoint sprawdzenie ciśnienia w oponach zajmuje kilka sekund. Regularne kontrole pomagają wydłużyć czas pracy bez przestojów, jednocześnie maksymalizując zużycie paliwa i zmniejszając ślad węglowy floty. Oprócz naszych innych zaawansowanych i predykcyjnych rozwiązań, jest to łatwe w instalacji rozwiązanie, które zaspokoi potrzeby wielu operatorów, którzy chcą zmaksymalizować czas pracy swoich flot przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych – mówi Alberto Villarreal, dyrektor zarządzający Proactive Solutions and Fleet w Goodyear Commercial Europe.

– DrivePoint dodaje opłacalną alternatywę „na podwórzu” dla naszych klientów. System jest łatwy w instalacji i wymaga minimalnej konserwacji. Zapewnia flocie pełny wgląd w poziomy ciśnienia w oponach każdego pojazdu, umożliwiając im bardziej efektywne planowanie konserwacji. Częste kontrole opon pojazdów pomagają zmniejszyć ryzyko nieodebranych dostaw z powodu przestoju pojazdu. Pomagają również zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój. Skupiamy się na dostarczaniu rozwiązań, które zapewniają wyniki operatorom flot i przynoszą wartość dodaną ich klientom – dodaje Villarreal.

Zrównoważony rozwój jest kluczowym obszarem zainteresowania różnych interesariuszy i branż. Komisja Europejska przedstawiła w grudniu 2019 r., Europejski Zielony Ład, zgodnie z którym Europa ma stać się pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie do 2050 r. Pakiet obejmuje ambitny cel podstawowy polegający na zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!