Producent opon Bridgestone rozpoczął współpracę z firmą Webfleet Solutions już w 2019 roku. Efekt został zaprezentowany na niedawnej konferencji, a jest nim zintegrowany systemu monitorowania ciśnienia w oponach Webfleet TPMS. Nowe rozwiązanie wprowadza oficjalnie Bridgestone do świata telematyki i zarządzania oponami oraz flotą.
Rozwiązania telematyczne w portfolio Bridgestone
Bridgestone, dzięki pomocą partnera – firmy Webfleet Solutions, jest kolejnym już producentem opon wprowadzającym na rynek rozwiązania telematyczne i telemetryczne dla branży transportowej. Trend wprowadzania nowych technologii do opon jasno pokazuje kierunek firm z tego segmentu, które nie chcą się ograniczać produktowo wyłącznie do samych opon. Zostały do tego niejako dodatkowo zmotywowane przez wzmożony popyt na ekologiczne rozwiązania. Takie właśnie oferuje Webfleet.
– Bridgestone był postrzegany do tej pory jako producent ogumienia, natomiast ostatnio zmieniliśmy naszą strategię. Nie znaczy to, że opony nie stanowią naszej podstawowej działalności, bo co roku inwestujemy prawie 3 mld złotych w rozwój tego produktu. Natomiast świat transportu się zmienia. Firmy transportowe już nie potrzebują tylko i wyłącznie produktu, ale produkt i usługę. Dlatego prezentujemy system Webfleet TPMS – mówi Radosław Bółkowski, dyrektor zarządzający Bridgestone w Europie Wschodniej.
– Od lat floty ciężarowe korzystają z rozwiązań telematycznych, aby lepiej rozumieć i odpowiednio wykorzystać dane dotyczące ich pojazdów. Teraz my wykorzystujemy te dane telematyczne do optymalizacji wydajności opon. Nasze rozwiązanie TPMS to dopiero początek dalszych innowacji w nowe technologie opon dzięki połączeniu sił Bridgestone i Webfleet Solutions – mówi Jan-Maarten de Vries, dyrektor generalny Bridgestone Mobility Solutions.
Jak działa system Webfleet TPMS?
Webfleet TPMS wykorzystuje czujniki, które monitorują poziom ciśnienia w oponach i ich temperaturę w czasie rzeczywistym i przesyła te informacje do platformy telematycznej Webfleet, gdzie są analizowane. Jeśli ciśnienie lub temperatura w którejś oponie jest nieprawidłowa, wysyłany jest sygnał do menadżera floty i kierowcy tegoż zestawu, wykonującego transport. Mając takie informacje wcześniej, można podjąć odpowiednie działania, które zminimalizują potencjalne skutki problemu prowadzące, w najgorszej sytuacji, do wypadku na drodze.
– Większość awarii ciężkich samochodów ciężarowych na europejskich drogach jest spowodowana problemami związanymi z oponami, wynikającymi z ich niedopompowania. Ręczne sprawdzanie ciśnienia jest czasochłonne, a powolne wycieki powietrza są bardzo trudne do samodzielnego wykrycia dla kierowców. Webfleet TPMS nie tylko digitalizuje i automatyzuje cały ten proces, ale także bezpośrednio umożliwia operatorowi floty podejmowanie szybkich i świadomych decyzji, w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenia kosztów i przestojów związanych z oponami – mówi Paul Verheijen, wiceprezes ds. zarządzania produktami w Bridgestone Mobility Solutions.
By lepiej i szybciej rozróżniać informacje otrzymywane z czujników opony, komunikaty w systemie telematycznym mogą być oznaczone kolorem pomarańczowym lub czerwonym, w zależności od wagi problemu. Co ciekawe, produkt powstały we współpracy ww. firm, ma możliwość predykcyjnego zarządzania oponami. Polega to na tym, że na podstawie analizy parametrów opony przekazywanych w czasie rzeczywistym do systemu telematycznego Webfleet można przewidzieć, czy aktualny stan opony może spowodować w przyszłości niebezpieczeństwo powstania awarii.
System potrafi zanalizować ubytek ciśnienia w oponach (np. pod kątem szybkości spadającego ciśnienia) i podpowiedzieć kierowcy jak daleko będzie mógł jeszcze jechać z tak obniżającym się ciśnieniem czy np. zdoła dojechać do serwisu lub parkingu na autostradzie bez konieczności wzywania serwisu opon na pobocze drogi, co powoduje dodatkowe niebezpieczeństwo, a także podnosi koszty takiego serwisu.
Aby system mógł działać, czujniki Webfleet TPMS nakręcane są na zawory powietrza kół. Następnie przy pomocy specjalnej aplikacji są one programowane i kalibrowane z systemem telematycznym. W dodatkowym zaworze (możemy go tak nazwać ze względu na możliwość pompowania kół, kiedy jest zamontowany), znajduje się oprócz czujnika ciśnienia i temperatury, również bateria zasilająca oraz nadajnik, który drogą radiową przekazuje informacje do centralnego modemu nazywanego LLX. LLX informacje zebrane ze wszystkich opon przekazuje do urządzenia telematycznego o oznaczeniu link740. Następnie to urządzenie przekazuje informacje o stanie opon do chmury i aplikacji Webfleet.
Rozwiązanie Bridgestone i Webfleet Solutions to kolejna opcja na rynku transportowym mogąca usprawnić funkcjonowanie firmy logistycznej, która wpływa bezpośrednio zarówno na ekologię, ekonomię i bezpieczeństwo transportu.
Co sądzicie o tego typu rozwiązaniach umieszczonych w swoich zestawach? Piszcie w komentarzach.
Komentarze