Michelin wprowadza nowy system nazw i oznaczeń opon ciężarowych. Nazewnictwo oraz umieszczane na produktach symbole wykorzystują uniwersalne zwroty i piktogramy, dzięki czemu są zrozumiałe dla użytkowników na całym świecie.
Nowe nazwy opon ciężarowych z oferty Michelin zostały opracowane według prostego schematu ułatwiającego wybór produktu. Pełna nazwa każdej opony ciężarowej Michelin składa się aktualnie z czterech podstawowych elementów:
- nazwy gamy opon,
- nazwy opcji (specjalna cecha produktu),
- litery oznaczającej pozycję opony na osi,
-
„numeru ewolucji”, czyli cyfry oznaczającej generację opony (np. 2+).
Obecnie opony ciężarowe z gamy Michelin dzielą się na sześć podstawowych gam:
- X MULTI – opony uniwersalne do stosowania zarówno na drogach krajowych, miejskich, ale także na autostradach
- X LINE – opony przeznaczone na autostrady oraz drogi krajowe
- X INCITY – opony przeznaczone do jazdy w cyklu miejskim
- X WORKS – opony przeznaczone na wszystkie typy dróg, jak i do jazdy w terenie (dojazdy do placów budowy)
- X COACH – opony przeznaczone do autobusów i autokarów do jazdy po drogach regionalnych, krajowych, jak i autostradach
- X FORCE – opony przeznaczone do pracy w terenie
Dodatkowo niektóre produkty w danej gamie dostępne są w jednej z opcji, która oferuje użytkownikom konkretne, specyficzne korzyści:
- ENERGY – opona pozwalająca na oszczędności paliwa
- GRIP – opona gwarantująca przyczepność w każdych warunkach drogowych niezależnie od pory roku
- WINTER – opona zapewniająca trakcję w warunkach zimowych
- ICEGRIP – opona bezkolcowa na oblodzone drogi
- TROPIC – opona dostosowana do pracy w gorącym klimacie
- HD (heavy duty) – opona posiadająca wzmocniony karkas (bez zmiany indeksu nośności LI)
- HL (heavy load) – opona charakteryzująca się większą nośnością (wyższy indeks nośności LI)
- ST – opona zapewniająca doskonałą trakcję na piasku
-
MT – opona zapewniająca trakcję na błocie
Kolejnym elementem nazwy opony według nowego systemu Michelin jest litera oznaczająca pozycję na osi:
- F – oś prowadząca
- D – oś napędowa
- T – oś wleczona
- Z – opona na wszystkie osie
Ostatnim zaś cyfra oznaczająca ewolucję gamy lub ewentualne jej modyfikacje (np. „2”, „2+”). Wraz z nowym systemem nazewnictwa Michelin wprowadził także nowy sposób oznaczenia opon ciężarowych ze swojej oferty. Bok każdej opony został podzielony na trzy strefy, w których zostały pogrupowane odpowiednie informację:
- obszar marki zawierający logo Michelin
- obszar segmentacji produktu, na którym znajduje się nazwa gamy opony oraz wybranej opcji – cechy produktu (np. X COACH ENERGY)
- obszar techniczny zawierający informację o rozmiarze oraz pozycji opony na osi; w tym obszarze znajdują się ponadto wszelkie informacje przydatne specjaliście podczas montażu opon, takie jak indeks nośności, symbol prędkości, oznaczenie M+S, numer opony, oznaczenie konstrukcji radialnej, oznaczenie sposobu uszczelnienia (np. opona bezdętkowa), oznaczenie wskazujące na możliwość pogłębiania bieżnika.
Na boku opony obok litery oznaczającej pozycję na osi znajduje się także symbol rodzaju pojazdu, dla którego przeznaczony jest produkt. Kierowcy mogą wybierać spośród następujących typów:
- naczepa
- ciężarówka
- mała ciężarówka
- autokar
- autobus miejski
- wywrotka
-
ciężarówka z przyczepą
System nazewnictwa i oznaczeń opon Michelin jest jednakowy niezależnie od rozmiaru oraz kraju produkcji czy sprzedaży.
Nowe nazwy i oznaczenia produktów zostały opracowane w wyniku badań przeprowadzonych przez Michelin wśród użytkowników i sprzedawców opon. Uzyskane w ten sposób wyniki pokazały, że istnieje potrzeba usystematyzowania nazewnictwa, które dzięki jasnym i zrozumiałym zasadom pozwoli łatwo wybrać oponę, która jak najlepiej odpowiada potrzebom użytkowników. Nowe zasady nazw i oznaczeń Michelin po raz pierwszy zostały zastosowane w przypadku opony MICHELIN X® Multi™ T w rozmiarze 385/55 R 22,5 i będą sukcesywnie wprowadzane wraz z kolejnymi nowymi produktami.
Komentarze