Pierwsza w historii wodorowa ciężarówka w Rajdzie Dakar

, 5 stycznia 2022, 12:36

Pierwsza ciężarówka napędzana wodorem, biorąca udział w legendarnym rajdzie Dakar, rozpoczęła w Nowy Rok ponad 4000-kilometrową trasę tegorocznych zmagań.

Samochód ciężarowy na wodór na Dakarze

Za stworzenie tej nietypowej, sportowej wodorowej ciężarówki odpowiedzialny jest start-up motoryzacyjny Gaussin SA, sponsorowany przez państwowy saudyjski koncern paliwowo-chemiczny Saudi Aramco. Samochód o nazwie H2 Racing Truck bierze udział w zmaganiach jako pojazd demonstracyjny. Przejechał już cztery etapy wyścigu.

Startup motoryzacyjny Gaussin jest obecnie wyceniany na ponad 190 milionów dolarów. Zakończony sukcesem udział w jednym z najpopularniejszych rajdów świata może być dla firmy szansą na zwiększenie swojej wartości. Oficjalnie jej przedstawiciele mówią o chęci zwrócenia uwagi wielkiego świata na potencjał wodorowych ogniw paliwowych, zasilanych wodorem produkowanym w czystym, ekologicznym procesie.

Firma podała, że pojazd ​​H2 ma dwa 300-kilowatowe silniki elektryczne, które są zasilane kombinacją wodorowych ogniw paliwowych i baterii. Ciężarówka może pomieścić 80 kilogramów wodoru, i przejechać na tym paliwie do 155 mil w warunkach wyścigowych. Tankowanie do pełna zajmuje 20 minut.

Jak podała firma w swoim spocie reklamowym, w którym wystąpiła piłkarska gwiazda – Lionel Messi, zawodnik Paris Saint-Germain FC i zdobywca Złotej Piłki za rok 2021, komercyjne wersje wodorowych ogniw paliwowych Gaussina i całkowicie elektryczne duże platformy mają trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku.

Rajd Dakar, pierwotnie rozgrywany na trasie rozciągającej się od Paryża do stolicy Senegalu, teraz przemierza wydmy i góry Królestwa Saudyjskiego. Jak podają organizatorzy, wyczerpujący 14-dniowy wyścig w ubiegłym roku był transmitowany w telewizji w 190 krajach, docierając do około miliarda widzów. Dla producentów pojazdów udział w rajdzie to znakomita sposobność na promowanie swoich innowacji.

Udział firmy Gaussin w Dakarze to wyraz międzynarodowych aspiracji firmy. Jej globalni konkurenci na rynku wodorowych napędów to znane w Europie marki jak Daimler i Volvo oraz młodsze firmy, takie jak chiński producent pojazdów elektrycznych BYD i Nikola Motor Co. z siedzibą w Phoenix (USA).

Wodorowe ogniwa paliwowe są obecnie lżejsze niż akumulatory, co czyni je atrakcyjną opcją dla transportu długodystansowego. Obecnie jednak większość producentów ciężarówek skoncentrowała się na wytwarzaniu platform zasilanych bateriami gromadzącymi energię elektryczną. Powodem jest potrzeba inwestycji w rozbudowaną infrastrukturę do produkcji i dystrybucji wodoru. Władze państwowe są obecnie zainteresowane raczej rozbudową infrastruktury stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych (bateryjnych).

Elektryczny pojazd także wystartował w Dakar 2021

W tegorocznych zawodach pojawił się również w pełni elektryczny samochód osobowy. Jednak obecny mistrz Rajdu Dakar Stéphane Peterhansel, prowadzący podrasowane Audi RS Q e-tron, praktycznie wypadł już z konkursu po tym, jak połamał tylną oś swojego samochodu podczas drugiego etapu.

 

zdjęcia: Twitter: Gaussin Group

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!