W obliczu rosnącego zainteresowania rynku rozwiązaniami niskoemisyjnymi, Air Products rozpoczyna strategiczną współpracę z miastem Jaworzno w zakresie przeprowadzenia pilotażowego pokazu potencjału technologii wodorowej w transporcie publicznym.
Począwszy od 2 marca przez cały miesiąc PKM będzie testować autobus wodorowy marki Solaris. Inicjatywa jest realizowana na zamówienie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, a jej celem będzie przetestowanie korzyści płynących z wdrożenia bezemisyjnego systemu komunikacji miejskiej oraz łatwości zastosowania i bezpieczeństwa technologii wodorowej na potrzeby transportu miejskiego.
Autobusy zasilane wodorem to przyszłość transportu miejskiego. Umożliwiają ograniczenie zanieczyszczenia powietrza oraz zmniejszenie emisji spalin samochodowych w sposób zrównoważony i efektywny kosztowo. Ograniczenie śladu węglowego komunikacji miejskiej oznacza poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. To jedno z niewielu zeroemisyjnych rozwiązań transportowych, które jest zdolne sprostać wymagającym potrzebom transportu publicznego.
– Zrównoważony rozwój stanowi podstawę działalności Air Products. Nasza firma oferuje gazy przemysłowe, technologie i aplikacje umożliwiające klientom ograniczanie zużycia energii, obniżanie poziomu emisji gazów cieplarnianych i poprawę wydajności. Podjęliśmy istotne działania na rzecz ułatwienia dostępu do infrastruktury i dostaw wodoru, ponieważ świat zmierza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości – powiedział Jacek Cichosz, prezes Air Products na Polskę. – Zobowiązaliśmy się do dokonywania zrównoważonych inwestycji w obszarze produkcji i dystrybucji wodoru odnawialnego, co przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce i innych krajach. Jesteśmy przekonani, że nasz projekt stanie się inspiracją dla innych podmiotów w Polsce i poza jej granicami.
Testowany przez PKM Jaworzno autobus Solaris Urbino 12 hydrogen to całkowicie bezemisyjny, cichy i komfortowy dla pasażerów oraz kierowcy pojazd. Z wodoru zgromadzonego w zbiornikach na dachu autobusu, za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego wytwarzana jest energia elektryczna. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest para wodna. Testy zostały rozplanowane m. in. do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich w Jaworznie, łączących największe osiedla mieszkaniowe. Autobus będzie użytkowany przez cały dzień, 7 dni w tygodniu, i będzie kursował przede wszystkim na liniach nr 303 i 307.
– Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych – powiedział Paweł Silbert, Prezydent Miasta Jaworzna. – Pierwszy autobus elektryczny w naszym Przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi – dodał Zbigniew Nosal, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie.
Autobusy zasilane wodorem mogą zaspokoić wszystkie potrzeby komunikacji miejskiej oraz zapewnić korzyści dla pasażerów, kierowców i środowiska. Zasięg takiego pojazdu to nawet 400 km, co wiąże się z rzadszym uzupełnianiem gazu i większą elastycznością tras. Sam proces tankowania jest łatwy i szybki, trwa poniżej 10 minut. Autobusy wodorowe są bardziej komfortowe dla pasażerów z uwagi na mniejsze wibracje silnika, a pojemność samego pojazdu jest większa niż w przypadku autobusów elektrycznych. Uruchamianie autobusu w bardzo niskich temperaturach jest bezproblemowe, dzięki czemu może być wykorzystywany przez cały rok.
– Testy potrwają cztery tygodnie, co pozwoli w sposób kompleksowy zapoznać się z możliwościami, jakie oferuje Urbino 12 hydrogen w codziennym ruchu miejskim. Przypomnijmy, że Jaworzno było prekursorem w elektryfikacji floty zarówno w Polsce, jak i na skalę europejską. Teraz ma szansę być liderem kolejnej zaawansowanej technologii w bezemisyjnym transporcie przyszłości – technologii wodorowej. Myślę, że w dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że wodór to jeden z kluczowych filarów transformacji transportu publicznego we współczesnym świecie – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i After Sales.
Jaworznicki pilotaż jest w pełni zgodny z „Polską Strategią Wodorową do 2030 roku” i wpisuje się w globalne, europejskie i krajowe starania na rzecz wdrażania gospodarki niskoemisyjnej oraz neutralności klimatycznej do 2050 roku, zgodnie z postanowieniami Porozumienia paryskiego. Pilotaż jest również spójny z unijną i polską strategią w zakresie redukcji emisji CO2, wspierając partnerów projektu w realizacji ich strategicznego zobowiązania do przestawienia społeczeństwa na czystszą przyszłość energetyczną.
Komentarze