Pierwszy akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros trafia do usługodawcy logistycznego Dachser. Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks, osobiście przekazała eActrosa 300 Stefanowi Hohm, Dyrektorowi ds. Rozwoju (CDO) i członkowi Zarządu Dachser, podczas spotkania w Wörth am Rhein. Dachser planuje włączenie do swojej floty kolejnych eActrosów w ramach strategii ochrony klimatu.
– Produkowany seryjnie eActros jest istotnym elementem naszego systemu dostaw miejskich DACHSER Emission-Free Delivery, który obecnie rozszerzamy na jedenaście europejskich regionów metropolitalnych – wyjaśniał Stefan Hohm przy okazji przekazania pierwszego seryjnego pojazdu, który zastąpi w Stuttgarcie prototyp, testowany w praktyce przez firmę Dachser już od 2019 r.
-eActros dowiódł w Stuttgarcie swojej codziennej użyteczności, zwłaszcza w zakresie bezemisyjnych, bezpośrednich dostaw towarów paletowanych do klientów. Ponadto pewien potencjał dla w pełni elektrycznej, 19-tonowej ciężarówki widzimy również w transporcie wahadłowym. Spodziewamy się, że pojazd ten znajdzie szerokie zastosowanie w zrównoważonej logistyce ładunków drobnicowych – dodaje.
W Stuttgarcie firma Dachser dostarcza za pomocą eActrosa do swoich klientów w centrum miasta ładunki drobnicowe, tj. przesyłki na paletach, które są zbyt duże i zbyt ciężkie, aby wysyłać je w formie paczek. Ponadto elektryczny samochód ciężarowy, we współpracy z FUSO eCanterem (7,5 tony), zaopatruje śródmiejski mikrohub w przesyłki, które następnie, na ostatnim odcinku rozprowadza się za pomocą elektrycznie wspomaganych rowerów towarowych. Wszystkie przesyłki drobnicowe na określonym obszarze (DACHSER Emission-Free Delivery) Dachser dostarcza bez lokalnej emisji CO2 i tlenków azotu. Ładowanie eActrosa w filii Dachser w Kornwestheim odbywa się wyłącznie przy użyciu „zielonej” energii elektrycznej.
Na potrzeby tego zastosowania ciężarówkę elektryczną skonfigurowano z układem napędu 4×2 i zabudową kufrową firmy SPIER. 19-tonowy pojazd został wyprodukowany zgodnie z harmonogramem już w ubiegłym roku, po rozpoczęciu produkcji seryjnej, a teraz oficjalnie przekazano go klientowi na spotkaniu po zatwierdzeniu subwencji. Dachser należy do grona wybranych klientów, którzy najszybciej zdobywali cenne doświadczenie z prototypem eActrosa.
– Jesteśmy dumni, że tak innowacyjny usługodawca logistyczny, jak Dachser, decyduje się na eActrosa. Z wielkim zadowoleniem przyjmujemy zaufanie, jakim obdarzyła nas firma Dachser, zamawiając kolejne eActrosy wraz z bogatym zakresem usług. Dachser był ważnym partnerem już w fazie rozwoju eActrosa od prototypu do pojazdu produkowanego seryjnie. W przyszłości będziemy nadal stawiać na silne partnerstwo z firmą Dachser na drodze do bezemisyjnego transportu – mówi Karin Rådström, członek Zarządu Daimler Truck Holding AG, odpowiedzialna za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych.
Zasięg elektrycznego Mercedesa eActrosa
Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh i pojemności użytkowej ok. 97 kWh. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów.
Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW.
Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Wytworzona w ten sposób energia podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.
Ciężarowy Mercedes-Benz z napędem elektrycznym
Dwa zintegrowane silniki elektryczne zapewniają równomierny przyrost mocy z wysokim początkowym momentem obrotowym. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia odpowiednie przyspieszenie, komfort jazdy oraz dynamikę, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie pojazdu.
Nisko położony środek ciężkości sprzyja również lepszej charakterystyce pokonywania zakrętów. Przy pełnym obciążeniu silnika praca kierowcy staje się przyjemniejsza także dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zmniejszeniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę. Niski poziom hałasu umożliwia też realizowanie dostaw w godzinach nocnych. Kolejną różnicą w stosunku do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym jest znacznie mniejszy poziom drgań.
eActros z aerodynamiczną zabudową SPIER
Zabudowę Mercedes-Benz eActrosa dla firmy Dachser wykonano w fabryce pojazdów SPIER. Jest to zabudowa kufrowa SPIER Athlet do transportu ładunków suchych, o aerodynamicznej konstrukcji. Niedzielone profile krawędziowe z nakładkami o dopracowanej aerodynamice w połączeniu z zamontowanym spojlerem dachowym obniżają współczynnik oporu aerodynamicznego i zwiększają zasięg całego pojazdu. Zabudowa łączy wysoką ładowność z dużą pojemnością transportową. Jest dostosowana do potrzeb klienta na przykład pod względem możliwości zabezpieczenia ładunku.
– SPIER wspiera upowszechnienie pojazdów z napędami przyjaznymi dla środowiska, oferując zaawansowane rozwiązania w zakresie zabudów. Wyposażenie Mercedes-Benz eActrosa w zabudowę SPIER Athlet, która czyni go kompletnym i uniwersalnym rozwiązaniem w segmencie pojazdów użytkowych, jest zgodne z naszą myślą przewodnią. Szkolimy i certyfikujemy pracowników do pracy przy pojazdach z napędami alternatywnymi. Cieszymy się na wyzwania związane z alternatywnymi rodzajami napędu, a tym samym na zrównoważone, ekologiczne i ekonomiczne perspektywy na przyszłość – mówi Andreas Fast, szef działów sprzedaży i marketingu fabryki pojazdów SPIER.
Wsparcie dla elektrycznych samochodów ciężarowych
Produkowane seryjnie eActrosy otrzymają łącznie 10,77 mln euro dofinansowania z niemieckiego Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wsparcia dla lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla klimatu układami napędowymi oraz związanej z nimi infrastruktury tankowania i ładowania (KsNI). Koordynacją realizacji tych wytycznych zajmuje się Krajowa Organizacja ds. Techniki Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH), wnioski zatwierdza Federalny Urząd ds. transportu towarowego.
– Subwencje przyczyniają się do rozpowszechniania pojazdów użytkowych wyposażonych w przyjazne dla klimatu systemy napędowe, a tym samym do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy jakości powietrza w miastach i ochrony przed hałasem. Bardzo się cieszę, że ważni gracze z branży logistycznej przejmują inicjatywę w tym zakresie i angażują się w elektryfikację transportu ciężarowego – mówi Kurt-Christoph von Knobelsdorff, Dyrektor Zarządzający NOW GmbH.
Komentarze