Tanio już było. Producent ogumienia – Continental – przy okazji prezentacji swoich nowych opon, poinformował o drastycznym wzroście kosztów produkcji, który przełoży się na ceny ogumienia. Nowe opony to letnia VanContact Ultra i całoroczna VanContact All Season Ultra. Są odpowiedzią na rozwijającą się branżę e-commerce. Przedstawione zostały również wyniki sprzedaży opon ciężarowych.
Sprzedaż opon ciężarowych w Polsce w 2021 roku
Rynek opon ciężarowych nie odnotował wprawdzie tak spektakularnego skoku sprzedaży, jak rynek osobowy (+40%), ale w tym segmencie również nie ma powodów do zmartwień. W 2021 roku sprzedaż opon CVT w Polsce wzrosła o 13,5%, natomiast w Europie o 14,5%.
– Takich wzrostów, jak w sektorze osobowym nie ma z dwóch powodów. Po pierwsze w roku pandemicznym 2020 nie mieliśmy do czynienia ze znacznym wyhamowaniem transportu, który praktycznie cały czas funkcjonował. Łańcuchy dostaw pracowały, w związku z tym takiej stagnacji sprzedaży jak w przypadku samochodów osobowych, nie było – wyjaśnia Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska. – Tym samym baza z roku 2020 była na zupełnie innym poziomie. Trend jest nadal bardzo pozytywny, bo jak państwo widzą, +13,5% rok do roku stanowi wymarzoną sytuację – dodaje.
Duży popyt na rynku spowodował jednak pewne ograniczenia. Jak wskazuje Continental, jednym z nich jest import opon z Chin, na które dotychczas były specjalne taryfy. Dodatkowo w ubiegłym roku wzrosły koszty transportu kontenerowego, które w ogólnym rozrachunku dają pod wątpliwość opłacalność importowania opon budżetowych z Azji do Polski i Europy. Popyt w segmencie ciężarowych opon budżetowych będzie musiał być zaspokojony m.in. przez producentów z Europy.
– Pomimo tego, że baza 2020 roku była już na całkiem wysokim poziomie, to rynek opon ciężarowych nadal rośnie. Europejscy lub światowi producenci muszą pokryć to zapotrzebowanie na opony, które wcześniej były importowane z Chin – mówi Dariusz Wójcik.
Sprzedaż opon ciężarowych – najnowsze dane 2022 roku
Po dwóch miesiącach 2022 roku sprzedaż opon ciężarowych w Polsce wzrosła o 12,3%, natomiast w Europie o 13,4%. To dobra wiadomość, jednak jak mówią przedstawiciele Continental, wszyscy producenci funkcjonujący w Europie borykają się z niewystarczającymi mocami produkcyjnymi. Ograniczenia w produkcji są w segmencie opon budżetowych oraz tych ze średniej półki. Dane przedstawione przez Continental pochodzą z ETMA i są to dane sprzedaży od producentów opon do dystrybutorów. Nie jest to zatem sprzedaż do końcowych użytkowników tylko produkty, które producenci dostarczyli na rynek.
– Na niektóre marki nasi klienci muszą czekać po kilka tygodni. To jest związane z tym, że popyt na rynku jest rzeczywiście większy niż moce produkcyjne producentów w tym roku, a import opon z Azji obarczony jest bardzo dużym kosztem – wyjaśnia Dariusz Wójcik.
Continental zapowiada wzrost cen opon
Wysoki poziom sprzedaży nie uchroni branży oponiarskiej od zmiany polityki cenowej w nowym roku. Zmiana jest konieczna ze względu na wzrost kosztów produkcji i transportu opon. Jak informuje Continental, prawie w przypadku wszystkich surowców potrzebnych do produkcji opon (oprócz kauczuku) odnotowano drastyczny wzrost cen. Szczególny wzrost ceny odnotowała sadza, która była importowana przez wielu producentów z rynku wschodniego, a dokładniej z Białorusi. Obecnie import surowców z tego kraju jest albo niemożliwy przez nałożone sankcje albo poprzez oddolną inicjatywę danego producenta, który w geście solidarności z Ukrainą szuka surowców na innych obszarach.
– W swojej organizacji staramy się pokrywać wzrosty cen surowców, ale jesteśmy zmuszeni do tego, by pokrywać je również podwyżkami cen. Z początkiem tego roku wprowadziliśmy nowy cennik, a kolejny nowy cennik wprowadziliśmy pierwszego marca i już dzisiaj mogę powiedzieć, że to nie jest ostatnia podwyżka, bo najbliższa będzie pierwszego maja. Czas na wymianę opon jest już teraz, bo później będzie tylko drożej – mówi Dariusz Wójcik na konferencji prasowej Continental.
Oprócz wzrostu cen surowców widoczne są również duże wahania kursu złotówki w stosunku do euro, co wprowadza niepewność i utrudnia kalkulację cen. Continental wskazuje, że podwyżki mogą nastąpić również w sektorze usług ze względu na dużo wyższe koszty prowadzenia działalności np. serwisów oponiarskich.
– Niektóre surowce do produkcji opon, takie jak sadza czy kord stalowy, w części kupowane były m.in. z Rosji i Białorusi. W związku z wojną w Ukrainie, producenci koncentrują się na pozyskiwaniu alternatywnych dostawców w innych krajach, aby wywiązać się ze swoich zobowiązań wobec klientów. Wiąże się to ze zwiększonymi kosztami zaopatrzenia i logistyki. Należy tu podkreślić, że jeszcze przed wybuchem wojny i nałożeniem sankcji, rynki surowców były bardzo ograniczone z powodu pandemii. Podobnie wygląda sytuacja z logistyką – koszty transportu rosły już w czasie pandemii, a wojna dodatkowo pogorszyła sytuację. Ma to wpływ zarówno na transport komponentów do zakładów produkujących opony, jak i na dystrybucję produktów do magazynów i do klientów. Te wszystkie czynniki wywierają dalszą, silną presję kosztową na całą branżę oponiarską – wyjaśnia Dariusz Wójcik.
Nowe opony Continental z myślą o e-commerce
Continental zaprezentował opony przeznaczone dla samochodów dostawczych VanContact Ultra (letnia) i VanContact All Season Ultra (całoroczna). Opony dla samochodów typu Van są częścią całego segmentu Ultra, którego główną wytyczną jest nacisk na duże przebiegi i wytrzymałość opony, która ma być dużo wyższa niż w innych segmentach produktów marki.
– To nasza odpowiedź na zmieniający się rynek. Zarówno jeśli chodzi o konsumenta ostatecznego, ale również jeśli chodzi o branżę pojazdów dostawczych. Transport kurierski ze względu na rozwijającą się sprzedaż online znacząco wzrasta w ostatnich latach. My w tym roku chcemy zaoferować klientom 3 produkty w dwóch różnych segmentach. Opony osobowe, czyli linia Ultra Contact oraz dwa produkty w segmencie opon dostawczych VanContact Ultra i VanContact A/S Ultra – mówi Paweł Skrobisz, szef działu technicznego Continental.
W stosunku do poprzednika przebieg opony letniej został poprawiony aż o 60%, wytrzymałość opony o 15% natomiast emisja hałasu i prowadzenie na mokrej nawierzchni zostały poprawione o 15%. W oponie całorocznej przebieg został poprawiony jeszcze bardziej, bo aż o 70%. Aby osiągnąć taki poziom we właściwościach opon, inżynierowie Continental opracowali nową mieszankę gumową, profil i ścianę boczną. Do mieszanki gumowej dodano nowe wypełniacze, które zmniejszają opory toczenia – ważny czynnik dla niskiego zużycia paliwa i zmniejszonej emisji CO2. Jednocześnie polimery sfunkcjonalizowane w nowej mieszance zapewniają duże przebiegi zarówno w okresie letnim, jak i zimowym.
Samochody dostawcze użytkowane na obszarach miejskich z trudem unikają twardego kontaktu opon z krawężnikami. Aby zapewnić, że ściana boczna jest wytrzymała na tak trudne warunki, na całej ściance bocznej zastosowano żebro chroniące przed zarysowaniem. Jej „ceglany wzór” chroni ścianę boczną przed uszkodzeniami, dzięki czemu opona jest bardziej wytrzymała.
Nowy model, obecnie produkowany w czterech rozmiarach o średnicy 15, 16 i 17 cali, może być montowany w pojazdach często wykorzystywanych w usługach dostawczych i handlu, takich jak Mercedes Sprinter, VW Crafter i Fiat Ducato, a także w mniejszych samochodach dostawczych, takich jak Mercedes Klasy V lub VW T6.
Komentarze