MAN Truck & Bus przeprowadził na terenie byłego lotniska Tempelhof w Berlinie, w obecności federalnego ministra transportu Dr. Volkera Wissinga, pierwszą publiczną jazdę próbną zaawansowanego prototypu swojego przyszłego pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym.
Specyfika techniczna tego perspektywicznego „elektrycznego lwa”, którego debiut rynkowy planowany jest w 2024 r., polega na zapewnieniu możliwości ładowania go w systemie najwyższych mocy (megavatt charging system – MCS). ABB E-mobility, dostawca rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych, planuje w ciągu najbliższych trzech lat wprowadzić na rynek technologię ładowania w systemie najwyższych mocy. W ten sposób MAN i ABB E-mobility otwierają kolejny etap rozwoju elektromobilności – możliwość jej zastosowania w dalekobieżnych pojazdach ciężarowych o dobowym zasięgu 600 i 800 kilometrów.
Opowiadając się za elektromobilnością, oba przedsiębiorstwa wysyłają w ten sposób jasny sygnał, że przemysł jest już do tego przygotowany. Kolejny ruch należy do decydentów politycznych, gdyż to oni muszą zapewnić odpowiednie warunki ramowe dla bezemisyjnego drogowego transportu towarowego.
– Aby osiągnąć nasze cele klimatyczne, musimy zdekarbonizować drogowy transport towarowy. Stawiamy przede wszystkim na szybki rozwój rynku przyjaznych dla klimatu pojazdów użytkowych i stworzenie odpowiedniej infrastruktury ładowania wysokiej mocy. Kluczowych danych empirycznych w tym zakresie dostarcza wspierany przez nas projekt budowy infrastruktury ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych w systemie najwyższych mocy, realizowany przy autostradzie A2. Teraz najważniejsze jest wprowadzenie na drogi większej liczby pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym. Współpraca między MAN a ABB pokazuje, że kroczymy dobrą drogą – mówi federalny minister transportu Dr. Volker Wissing.
– Przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania jest jedyną możliwością doprowadzenia do przełomu w transporcie i osiągnięcia celów klimatycznych – podkreślił Alexander Vlaskamp, prezes zarządu w MAN Truck & Bus, w związku z uczestniczeniem ministra w jeździe próbnej elektrycznego pojazdu ciężarowego MAN.
Wyjaśnił też, dlaczego MAN opiera koncepcję przyszłej floty pojazdów użytkowych wolnych od emisji CO2 na układach napędowych wyposażonych w baterie elektryczne. Napęd elektryczny oznacza niskie koszty eksploatacji i najkorzystniejszy bilans energetyczny.
– Jako członek Traton Group angażujemy się także w ramach joint venture, we współpracy z partnerami z przemysłu, w budowę i eksploatację publicznej sieci ładowania w standardzie najwyższych mocy, która ma obejmować na terenie Europy minimum 1700 stacji ładowania ekologicznego prądu – wyjaśnia Vlaskamp.
W celu zapewnienia niezbędnego dla transportu dalekobieżnego dobowego zasięgu w przedziale 600 – 800 kilometrów nowy elektryczny pojazd ciężarowy MAN, który pojawi się na rynku w 2024 r., będzie już technicznie przystosowany do ładowania w standardzie najwyższych mocy. ABB E-mobility, jako wiodący na świecie dostawca rozwiązań w zakresie ładowania, planuje szybkie wprowadzenie tego systemu na rynek.
– Naszą ambicją jest umożliwienie elektromobilności we wszystkich obszarach. Od wielu lat pracujemy w ABB E-mobility nad stworzeniem standardów dla wszystkich zakresów mocy. Dla przedziału najwyższych mocy konieczna jest nowa technologia o mocy przekraczającej 1000 wolt. Przy takiej mocy i przewidywanym trybie użytkowania kluczowe znaczenie ma zapewnienie bezpieczeństwa elektrycznego i niezawodności systemów. ABB E-mobility jest do tego doskonale przygotowana. Korzystając z naszych dotychczasowych technologii, możemy znacznie przyspieszyć prace nad tworzeniem i projektowaniem nowego systemu. Naszym wspólnym celem jest przygotowanie tej nowej technologii w ciągu trzech lat do wprowadzenia na rynek. W przeszłości takie prace badawczo-rozwojowe zajmowały nam często znacznie więcej czasu – mówi Frank Mühlon, CEO w ABB E-mobility.
Dla wprowadzenia technologii ładowania w standardzie najwyższych mocy kluczowe znaczenie ma także przygotowanie wiążącego i jednolitego standardu. Niemcy mogą tu odegrać wiodącą rolę. Ponad 20 partnerów z kręgów przemysłowych i naukowych, wśród nich MAN i ABB, uczestniczy w projekcie mającym na celu stworzenie systemu ładowania pojazdów w standardzie najwyższych mocy („HoLa“). Ten wspierany przez federalne ministerstwo cyfryzacji i transportu (BMDV) projekt jest pierwszym na świecie projektem w
zakresie systemów ładowania najwyższych mocy. Wzdłuż federalnej autostrady A2 w czterech punktach powstają po dwa stanowiska ładowania w standardzie najwyższych mocy MCS (Megawatt Charging System). Projekt ten ma stanowić bazę do rozbudowy tej sieci na całym obszarze.
Komentarze