Wyciągnięcie wniosków z minionych kryzysów to główny element planu awaryjnego Unii Europejskiej w zakresie transportu międzynarodowego. W tym celu władze wspólnoty przygotowały listę 10 działań, które powinny podjąć organy unijne oraz państwa członkowskie. Chodzi m.in. o usprawnienie słabych punktów, które uwidoczniły się podczas kryzysów związanych z COVID oraz wybuchem wojny na Ukrainie.
Kryzysu na rynku transportowym można uniknąć?
W unijnym planie chodzi m.in. o wypracowanie rozwiązań pozwalających na szybkie reagowanie państw wspólnoty na niespodziewane zdarzenia. Chodzi także o maksymalne skrócenie czasu przekraczania granic oraz o zdolność do podejmowania działań niestandardowych – takich jak tworzony obecnie międzynarodowy korytarz umożliwiający eksport zbóż do krajów Unii z Ukrainy.
Jedną z kluczowych lekcji płynących z pandemii jest znaczenie koordynowania środków reagowania kryzysowego – na przykład w celu uniknięcia sytuacji, w których ciężarówki, ich kierowcy i podstawowe towary utkną na granicach, co zaobserwowano w pierwszych dniach pandemii. Plan awaryjny dla transportu wprowadza zasady przewodnie, które zapewniają, że środki reagowania kryzysowego są proporcjonalne, przejrzyste, niedyskryminujące, zgodne z traktatami UE i zdolne do zapewnienia dalszego funkcjonowania wspólnego rynku.
Plan awaryjny UE dla transportu – 10 punktów
Proponowane obszary działania, Komisja Europejska streściła w 10 punktach:
- Dostosowanie unijnych przepisów transportowych do sytuacji kryzysowych
- Zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla sektora transportowego
- Zapewnienie swobodnego przepływu towarów, usług i osób
- Zarządzanie przepływami uchodźców i repatriacja pozbawionych domów pasażerów i pracowników transportu
- Zapewnienie minimalnych poziomów łączności pomiędzy krajami i ochrony kierowców i pasażerów
- Udostępnianie informacji o transporcie
- Wzmocnienie koordynacji polityki transportowej
- Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa
- Testowanie współzależności transportu w różnych krajach i regionach
- Współpraca z partnerami międzynarodowymi.
Komisja i państwa członkowskie wykorzystają ten plan awaryjny, aby odpowiedzieć na bieżące wyzwania dotyczące sektora transportu. Komisja będzie wspierać państwa członkowskie, by pozostawały w stałej gotowości na wypadek kolejnego kryzysu.
Aby odpowiedzieć na najpilniejsze wyzwania i zapewnić Ukrainie możliwość eksportu zboża, ale także importu potrzebnych jej towarów, od pomocy humanitarnej po paszę dla zwierząt i nawozy, Komisja będzie koordynować sieć punktów kontaktowych i platformę Solidarity Lanes. Komisja chce ułatwić budowanie podobnych korytarzy w sytuacjach kryzysowych w przyszłości.
Inicjatywa planu awaryjnego dla transportu na wypadek pandemii i innych poważnych kryzysów jest odpowiedzią na wezwanie Rady UE skierowane do Komisji Europejskiej. Komisja wywiązuje się w ten sposób z jednego ze swoich zobowiązań zawartych w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Plan został opracowany we współpracy z władzami państw członkowskich i przedstawicielami sektora transportowego.
Komentarze