Komisja Europejska przyjęła awaryjny plan dla transportu

30 maja 2022, 14:23

Wyciągnięcie wniosków z minionych kryzysów to główny element planu awaryjnego Unii Europejskiej w zakresie transportu międzynarodowego. W tym celu władze wspólnoty przygotowały listę 10 działań, które powinny podjąć organy unijne oraz  państwa członkowskie. Chodzi m.in. o usprawnienie słabych punktów, które uwidoczniły się podczas kryzysów związanych z COVID oraz wybuchem wojny na Ukrainie.

Kryzysu na rynku transportowym można uniknąć?

W unijnym planie chodzi m.in. o wypracowanie rozwiązań pozwalających na szybkie reagowanie państw wspólnoty na niespodziewane zdarzenia. Chodzi także o maksymalne skrócenie czasu przekraczania granic oraz o zdolność do podejmowania działań niestandardowych – takich jak tworzony obecnie międzynarodowy korytarz umożliwiający eksport zbóż do krajów Unii z Ukrainy.

Jedną z kluczowych lekcji płynących z pandemii jest znaczenie koordynowania środków reagowania kryzysowego – na przykład w celu uniknięcia sytuacji, w których ciężarówki, ich kierowcy i podstawowe towary utkną na granicach, co zaobserwowano w pierwszych dniach pandemii. Plan awaryjny dla transportu wprowadza zasady przewodnie, które zapewniają, że środki reagowania kryzysowego są proporcjonalne, przejrzyste, niedyskryminujące, zgodne z traktatami UE i zdolne do zapewnienia dalszego funkcjonowania wspólnego rynku.

Plan awaryjny UE dla transportu – 10 punktów

Proponowane obszary działania, Komisja Europejska streściła w 10 punktach:

  1. Dostosowanie unijnych przepisów transportowych do sytuacji kryzysowych
  2. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla sektora transportowego
  3. Zapewnienie swobodnego przepływu towarów, usług i osób
  4. Zarządzanie przepływami uchodźców i repatriacja pozbawionych domów pasażerów i pracowników transportu
  5. Zapewnienie minimalnych poziomów łączności pomiędzy krajami i ochrony kierowców i pasażerów
  6. Udostępnianie informacji o transporcie
  7. Wzmocnienie koordynacji polityki transportowej
  8. Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa
  9. Testowanie współzależności transportu w różnych krajach i regionach
  10.  Współpraca z partnerami międzynarodowymi.

Komisja i państwa członkowskie wykorzystają ten plan awaryjny, aby odpowiedzieć na bieżące wyzwania dotyczące sektora transportu. Komisja będzie wspierać państwa członkowskie, by pozostawały w stałej gotowości na wypadek kolejnego kryzysu.

Aby odpowiedzieć na najpilniejsze wyzwania i zapewnić Ukrainie możliwość eksportu zboża, ale także importu potrzebnych jej towarów, od pomocy humanitarnej po paszę dla zwierząt i nawozy, Komisja będzie koordynować sieć punktów kontaktowych i platformę Solidarity Lanes. Komisja chce ułatwić budowanie podobnych korytarzy w sytuacjach kryzysowych w przyszłości.

Inicjatywa planu awaryjnego dla transportu na wypadek pandemii i innych poważnych kryzysów jest odpowiedzią na wezwanie Rady UE skierowane do Komisji Europejskiej. Komisja wywiązuje się w ten sposób z jednego ze swoich zobowiązań zawartych w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Plan został opracowany we współpracy z władzami państw członkowskich i przedstawicielami sektora transportowego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!