Akumulatorowo-elektryczny samochód ciężarowy eActros LongHaul, przeznaczony do transportu dalekobieżnego, będzie atrakcją targową Mercedes-Benz Trucks na tegorocznych wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze. Producent zapowiedział tę 40-tonową ciężarówkę w roku 2020 i dokładnie po dwóch latach zaprezentuje jej prototyp koncepcyjny.
Pokazany na targach IAA ciągnik siodłowy eActros LongHaul będzie zwiastunem koncepcji wzorniczej pojazdu seryjnego oraz zostanie włączony w skład floty testowej eActrosa LongHaul. Już teraz pierwsze prototypy przechodzą intensywne testy, a przed końcem roku eActros LongHaul zostanie również poddany próbom na drogach publicznych. W przyszłym roku jego przedseryjne prototypy mają trafić do testów w firmach klientów. Osiągnięcie gotowości do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024. eActros LongHaul ma osiągać zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora. Ta elektryczna ciężarówka będzie też umożliwiała ładowanie z dużą mocą – tzw. ładowanie megawatowe.
Oprócz eActrosa LongHaul Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje na targach IAA także inne nowości w segmencie elektrycznych samochodów ciężarowych. Już od października 2021 r. w fabryce w Wörth trwa seryjna produkcja ciężarówki eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W lipcu bieżącego roku dołączy do niej eEconic, przeznaczony do zastosowań komunalnych. Mercedes-Benz Trucks postawił sobie za cel, aby do roku 2030 zwiększyć w Europie udział nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji CO2 do ponad 50 procent.
– Elektryfikacja ciężkiego transportu dalekobieżnego jest kolejnym przełomowym momentem na drodze do neutralności emisji CO2 w transporcie. eActros LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym ma być dla naszych klientów pojazdem ekonomicznym. Wraz z moim zespołem cieszę się, że we wrześniu będziemy mogli zaprezentować tę innowacyjną ciężarówkę klientom i opinii publicznej – mówi Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks.
W ramach działań informacyjnych przed rozpoczęciem targów Mercedes-Benz Trucks opublikował pierwsze obrazy prototypu eActrosa LongHaul i ujawnił kolejne szczegóły danych technicznych planowanych dla pojazdu seryjnego. I tak na przykład w eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami wykonanymi w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną.
Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory te można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut. Duży zasięg na jednym ładowaniu akumulatorów w połączeniu z ładowaniem megawatowym umożliwia uzyskanie zasięgów całkowitych porównywalnych z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi, a tym samym wykorzystanie pojazdu w systemie dwuzmianowym. Pojazd ten wyróżnia się też niezwykle zrównoważonym napędem, zapewniającym bardzo przyjemne wrażenia z jazdy.
Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
W praktyce operacyjnej przewoźników, tylko ze względu na długość tras, znaczna część zastosowań dalekobieżnych nie wymaga zasięgu większego niż około 500 km, które eActros LongHaul będzie pokonywał na jednym ładowaniu. W niektórych przypadkach konieczność osiągania większych zasięgów ograniczają obowiązujące kierowców wymogi prawne w zakresie czasów kierowania samochodem ciężarowym. Przykładowo kierowcy ciężarówek w Unii Europejskiej po upływie maksymalnie 4,5 godziny kierowania muszą zrobić co najmniej 45-minutową przerwę. W tym czasie można doładować akumulatory energią umożliwiającą dalszą jazdę.
Komentarze