W dniach od 24 do 30 października 2022 r. na stoisku targowym w hali oraz na terenie zewnętrznym Mercedes-Benz Trucks przedstawi międzynarodowym decydentom, nabywcom i użytkownikom szczegółowy przegląd swojej oferty pojazdów oraz przyjaznych dla klienta rozwiązań w zakresie mobilności. Paleta produktów sięga od Atego, poprzez Unimoga, po Arocsa, Actrosa i eActrosa.
eActros z całkowicie elektryczną przystawką odbioru mocy
Actros z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym od lat sprawdza się w transporcie budowlanym, przewożąc materiały sypkie zazwyczaj drogami, a niekiedy także w terenie. Aktualnie ten samochód ciężarowy jest dostępny również z akumulatorowym napędem elektrycznym. eActros, zaprojektowany specjalnie do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, ma atuty, które może wykorzystywać także w wielu innych zastosowaniach – jest lokalnie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i cichy podczas jazdy.
Jednego z eActrosów Mercedes-Benz Trucks wyposażył przykładowo w skonstruowane przez ZF urządzenie wielofunkcyjne eWorX wraz z zabudową hakową MEILLER i zabudową bramową firmy PALFINGER. eWorX stanowi ogniwo łączące układ zarządzania energią pojazdu i zabudowę oraz umożliwia ekonomiczną elektryfikację przystawek odbioru mocy napędzających hydrauliczne urządzenia robocze.
Na swoim stoisku targowym tegorocznych targów bauma Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje eActrosa z zabudową hakową firmy MEILLER przystosowaną do transportu kontenerów, który dzięki zastosowaniu systemu ZF eWorX umożliwia pracę układu hydraulicznego w zależności od zapotrzebowania. A więc pompa pracuje tylko podczas poruszania zabudowy, co zapobiega niepotrzebnemu zużyciu energii, a ponadto nie powoduje hałasu, jaki generowałby silnik spalinowy. W system ZF eWorX wyposażony jest również prezentowany na stoisku firmy PALFINGER eActros z zabudową bramową, oferowaną przez tego producenta innowacyjnych urządzeń podnośnych i dźwigowych.
Zrównoważona wydajność
Mercedes-Benz Trucks wyposaża eActrosa w system ePowertrain w postaci elektrycznej osi sztywnej z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Akumulatory pojazdu składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh i pojemności użytkowej ok. 97 kWh. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów. eActros LongHaul, którego rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024 r., będzie miał zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora, co uczyni go kolejną interesującą alternatywą również w dziedzinie drogowych zastosowań budowlanych.
Druga generacja MirrorCam z krótszymi ramionami kamer
Ze względu na trudne warunki ruchu panujące często na placach budów, oprócz wszystkich systemów bezpieczeństwa dostępnych w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz Trucks, szczególnie opłacalny jest system MirrorCam, montowany zamiast tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych. W ciężarówkach Actros i Arocs do transportu dystrybucyjnego oferowany jest opcjonalnie, a w eActrosie stanowi wyposażenie standardowe. W kwietniu 2022 r. wprowadzono do użytku drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, dzięki czemu teraz lepiej wspiera on kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion obu kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu. W porównaniu z systemem pierwszej generacji skrócenie ramion kamer ma m.in. tę zaletę, że ułatwia kierowcy cofanie na wprost, co wynika przede wszystkim z faktu, iż perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego. A to z kolei pomaga kierowcy przyzwyczaić się do MirrorCam zamiast lusterek i ułatwia unikanie kolizji z obiektami znajdującymi się na skraju drogi.
Ponadto inżynierowie Mercedes-Benz Trucks po raz kolejny zoptymalizowali tzw. mapowanie tonów. Mapowanie tonów to proces modyfikacji obrazu, przebiegający w taki sposób, aby umożliwić prawidłowe wyświetlanie na nośniku szerokiej gamy odcieni. Przekłada się to przede wszystkim na poprawę kontrastu wyświetlacza. Ewolucja tego już wcześniej bardzo jasnego systemu kamer w zakresie regulacji kolorów i jasności sprawia, że teraz wyświetlacze systemu jeszcze dokładniej pokazują obszar istotny dla ruchu pojazdu, zwłaszcza w warunkach niedostatecznego oświetlenia.
Trzecia generacja silnika OM 471
Obok stałego poszerzania gamy pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym, Mercedes-Benz Trucks wyznacza wciąż nowe wzorce w segmencie premium klasycznych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Przykładem może być trzecia generacja silnika OM 471 przeznaczonego do ciężkich pojazdów użytkowych. Ten „nowy” silnik heavy duty, dostępny od października 2022 r. w typoszeregach Actros i Arocs, jest konsekwentnie ukierunkowany na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy.
Jednym z najważniejszych rozwiązań zwiększających efektywność paliwową w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych jest optymalizacja turbodoładowania. Wraz z trzecią generacją OM 471 Mercedes-Benz Trucks wprowadza dwie nowe turbosprężarki, precyzyjnie skonfigurowane pod różnorodne potrzeby klientów. W wariancie zoptymalizowanym pod kątem ekonomiczności szczególny nacisk położono na jak najniższe zużycie paliwa. Drugi wariant turbosprężarki skonstruowano z myślą o uzyskaniu wysokich osiągów i dużej mocy hamowania silnikiem, dlatego idealnie nadaje się do zastosowania w segmencie pojazdów ciężkich i budowlanych.
W celu zapewnienia jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-Benz Trucks przyjrzeli się także układowi przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Ponadto dalszej optymalizacji poddano parametryzację pedału gazu; zwiększona czułość w dolnym zakresie skoku pedału pozwala na znacznie precyzyjniejsze manewrowanie, a bezpośrednia charakterystyka reagowania w jego górnym zakresie przekłada się na większą dynamikę przy dużym obciążeniu. Ułatwia to także przejeżdżanie przez ronda i swobodne przyspieszanie po ich opuszczeniu.
Predestynowany do ciężkiej pracy
W przypadku ciężarowych Actrosów i Arocsów, które w przeważającej mierze poruszają się po drogach, a tylko niekiedy są zmuszone wjechać w trudny teren na budowie lub w kamieniołomie, ogromnym ułatwieniem w pracy kierowcy jest dołączany hydrauliczny napęd na koła przednie Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Napęd HAD pracuje do prędkości 30 km/h, wytwarzając dodatkową trakcję, niezbędną na przykład do pokonania trudnego wzniesienia na śliskiej drodze.
Przełomowym rozwiązaniem do eksploatacji w trudnych warunkach jest turbosprzęgło z retarderem (TRK). Łącząc w jednym podzespole funkcje hydraulicznego sprzęgła rozruchowego oraz retardera, umożliwia ono delikatne ruszanie i precyzyjne manewrowanie także z dużym obciążeniem i przy minimalnych prędkościach. Jako retarder pierwotny zapewnia moc hamowania na poziomie 350 kW (476 KM). Wraz z hamulcem silnikowym High Performance Engine Brake o maksymalnej mocy 475 kW (646 KM) turbosprzęgło z retarderem umożliwia uzyskiwanie wysokich osiągów.
Nowa oś przednia do Arocsa, Multimedia Cockpit i reflektory główne w wersji z diodami LED
Na targach bauma 2022 Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje także wiele innych rozwiązań, dzięki którym praca w transporcie budowlanym może być jeszcze efektywniejsza. Przykładowo, aby jeszcze zwiększyć obciążalność Arocsa, skonstruowano nową oś przednią o dopuszczalnym nacisku do 10 ton. Umożliwia ona m.in. montaż większych żurawi i urządzeń roboczych.
Jako bardzo użyteczne narzędzie w codziennej pracy sprawdza się kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit) z dwoma kolorowymi wyświetlaczami, stanowiący serce interfejsu człowiek-maszyna (HMI) – montowany w typoszeregach Actros i Arocs oraz w eActrosie. O pracy zabudowy lub osprzętu symbolicznie informują lampki kontrolne na głównym wyświetlaczu. Dodatkowo pojawiają się tu ostrzeżenia dla kierowcy w formie wyskakujących okienek oraz można skonfigurować do dziesięciu komunikatów. Na drugim wyświetlaczu jest miejsce na maksymalnie osiem dobieranych indywidualnie wirtualnych przełączników, służących do komfortowej integracji funkcji zabudowy niezwiązanych z bezpieczeństwem, np. do obsługi zabudowy wymiennej.
Nowe reflektory główne z sygnaturą świetlną LED nadają jeszcze nowocześniejszy i bardziej oryginalny wygląd Arocsowi i Actrosowi do transportu dystrybucyjnego. Opcjonalnie dostępne są także reflektory główne oparte w pełni na diodach LED, które mogą zapewnić jeszcze wyższe bezpieczeństwo, zwłaszcza w ciemności. W porównaniu z reflektorami ksenonowymi reflektory LED charakteryzują się większą siłą światła i doskonale rozświetlają jezdnię. Do tego dochodzi aspekt ekonomiczny – reflektory LED są łatwiejsze w serwisowaniu i bardziej energooszczędne od tradycyjnych żarówek halogenowych, a ponadto odznaczają się dłuższą żywotnością.
Pojazdy Mercedes-Benz Trucks, których prezentację zaplanowano na targi bauma 2022 (wybór):
- eActros 6×2 z zabudową hakową firmy Meiller
- Arocs 4151 K 8×4/4 z osią przednią o nacisku 10 ton i dużym żurawiem firmy Palfinger
- Arocs 4163 LS 8×4 do transportu ciężkiego
- Arocs 2651 K 6×4 z wywrotką trójstronną firmy Meiller
- Arocs 1851 LS HAD 4×2 z naczepą wywrotką firmy Meiller
- Arocs 3240 B 8×4 z betonomieszarką firmy Liebherr
- Arocs 1846 K 4×2 z wywrotką z żurawiem firmy Hiab
- Arocs 3242 8+4 z pompą do betonu firmy Putzmeister
- Atego 1530 K 4×2 z wywrotką trójstronną firmy Meiller
- Unimog
Komentarze