Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group wykonały dziś ostatni krok na drodze do utworzenia zapowiadanej wcześniej spółki joint venture, której celem jest budowa infrastruktury ładowania w Europie. Nowa spółka, z Anją van Niersen jako prezesem zarządu, ma wnieść istotny wkład w realizację Zielonego Ładu Unii Europejskiej, a tym samym w osiągnięcie neutralności klimatycznej transportu towarowego do roku 2050.
Jak to już zapowiadano w ubiegłym roku, spółka joint venture planuje utworzenie i uruchomienie w Europie co najmniej 1700 punktów ładowania o wysokiej mocy, wykorzystujących zieloną energię elektryczną. Będą one położone przy autostradach i w ich pobliżu oraz na węzłach logistycznych. Trzej partnerzy zobowiązują się zainwestować w tym celu łącznie 500 milionów euro. Według informacji posiadanych przez zaangażowane firmy, jest to jak dotąd zdecydowanie największa inwestycja w infrastrukturę ładowania dla ciężkich samochodów ciężarowych w Europie.
Spółka joint venture, jako tzw. operator stacji ładowania (CPO), chce zakładać i obsługiwać stacje ładowania dla ciężkich samochodów ciężarowych i autobusów turystycznych. Będzie ona działać jako firma prawnie niezależna. Siedzibą spółki będzie holenderski Amsterdam. Anja van Niersen, która stanie na czele nowej firmy, wniesie do niej swoje doświadczenie w dziedzinie infrastruktury energetycznej i infrastruktury ładowania. Szefowa nowej spółki poprzednio pełniła funkcję przewodniczącej rady nadzorczej, a wcześniej prezesa zarządu dużego europejskiego dostawcy infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych.
Tworzone przez spółkę joint venture stacje ładowania o dużej mocy mają odznaczać się dobrą dostępnością. Oferta spółki ma koncentrować się na kliencie i będzie adresowana do wszystkich operatorów flot ciężkich pojazdów użytkowych z elektrycznym napędem akumulatorowym.
Pionierska inicjatywa partnerów jest zatem wezwaniem do działania dla wszystkich innych graczy w branży, jak również dla rządów i ustawodawców, aby wspólnie osiągnąć europejskie cele klimatyczne poprzez szybką rozbudowę niezbędnej sieci ładowania oraz inwestycje w odnawialne źródła energii. Tworzona przez partnerów sieć punktów ładowania ma być dostępna dla operatorów flot w Europie niezależnie od marki – również to jest wyraźnym sygnałem dla wszystkich innych graczy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy uruchomić tę nową spółkę joint venture wraz z naszymi partnerami. Kluczowe znaczenie ma podjęcie już teraz inicjatywy na rzecz budowy pilnie potrzebnej sieci ładowania. Dlatego wzywamy całą branżę do zaangażowania się również w tym obszarze. Aby uczynić elektryczny transport dalekobieżny przekonującą alternatywą dla naszych klientów, należy jak najszybciej znacznie zwiększyć liczbę punktów ładowania – powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck.
– Znalezienie najlepszych rozwiązań umożliwiających sprostanie wyzwaniom kryzysu klimatycznego jest dla naszej branży i GRUPY TRATON najwyższym priorytetem. Kiedy rozmawiamy z klientami o elektrycznych ciężarówkach, oni zawsze pytają, gdzie można je ładować? Aby jak najszybciej im to ułatwić, połączyliśmy siły i rozpoczynamy dziś budowę europejskiej sieci ładowania. Realizująca ją spółka joint venture ma, w osobie Anji van Niersen, dyrektora zarządzającego z dużym doświadczeniem w tym zakresie. Anja i jej zespół będą wspierać realizację tego ważnego przedsięwzięcia w celu przyspieszenia rozwoju zrównoważonego transportu – dodał Christian Levin, prezes zarządu TRATON GROUP.
– Czynimy długo oczekiwany i znaczący krok w kierunku stworzenia niezbędnej infrastruktury ładowania. Celem jest skuteczne upowszechnienie na rynku ciężarówek do transportu dalekobieżnego oraz autobusów turystycznych z akumulatorowym napędem elektrycznym. Osiągamy w ten sposób coś, co nie byłoby możliwe w pojedynkę – ta silna współpraca stanowi przełom i ważny impuls na drodze do osiągnięcia neutralności CO2 w europejskim transporcie do 2050 roku. – stwierdził Martin Lundstedt, prezes i dyrektor zarządzający Volvo Group.
Spółka joint venture podejmie intensywne działania, zwłaszcza w zakresie rozwoju sieci ładowania, aby móc zaoferować publiczne stacje ładowania dla ciężkich pojazdów użytkowych ze szczególnym uwzględnieniem ich niezawodności i dobrej dostępności. Według przewidywań w najbliższych latach popyt na samochody ciężarowe i autobusy turystyczne z akumulatorowym napędem elektrycznym będzie szybko wzrastał. Wspólne przedsięwzięcie ma służyć międzybranżowej współpracy, która umożliwi opracowanie rozwiązań w zakresie ładowania zgodnie z potrzebami przewoźników i kierowców. Kolejne informacje, w tym nazwa marki, będą dostępne w ciągu 2022 roku.
Partnerzy w joint venture – konkurenci we wszystkich innych obszarach
Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group będą miały równe udziały w planowanej spółce joint venture. Strony pozostają jednak konkurentami we wszystkich innych dziedzinach. Trzej partnerzy podpisali umowę joint venture w grudniu 2021 roku. Od tego czasu uzyskano niezbędne zgody od odpowiednich władz.
Komentarze