Technika filtracji do pojazdów ciężarowych bardzo szybko się rozwija, ponieważ musi nadążyć za zmianami na rynku motoryzacyjnym. Firma EXMOT ze swoim ponad 30-letnim doświadczeniem jest przykładem przedsiębiorstwa, które nieustannie stara się sprostać wymaganiom swoich klientów i coraz surowszym normom narzucanym przez producentów ciężarówek i maszyn ciężkich. Z Magdaleną Sulewską, kierownikiem działu sprzedaży i marketingu EXMOT, rozmawiamy o zmianach zachodzących na rynku oraz o planach na najbliższą przyszłość.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Dlaczego to właśnie produkcja filtrów do pojazdów ciężarowych i maszyn stała się głównym elementem działalności Państwa firmy? Jakie były tego początki?
Magdalena Sulewska: Początki działalności firmy sięgają 1991 roku. W tamtych czasach na rynku brakowało wielu rzeczy, również filtrów. Bardzo łatwo było sprowadzać filtry z zagranicy, w tym również z Chin, do samochodów osobowych, takich jak Fiat czy Opel, i sprzedawać je klientom indywidualnym. Trudniej natomiast było sprostać wysokim wymaganiom i oczekiwaniom użytkowników samochodów ciężarowych oraz maszyn i urządzeń przemysłowych. Filtry o takim zastosowaniu pracują często w dużo cięższych warunkach i muszą być bardzo dobrze do nich przystosowane. EXMOT skupił się więc na zaspokajaniu potrzeb tej grupy klientów i rozpoczął współpracę z dostawcami zagranicznymi z Europy i USA zarówno w obszarze komponentów, jak i technologii. Od początku działalności firma podejmowała wyzwania i nadal je podejmuje, jak widać, z dobrym skutkiem.
Fachowcy jakich dziedzin współpracują z Państwem w czasie projektowania filtrów? Czy proces odbywa się wewnątrz firmy czy stosujecie częściowo outsourcing?
Staramy się kompleksowo podchodzić do obsługi naszych Klientów i zaspokajać potrzebny rynku filtracji w możliwe najszerszy sposób. Część badań przeprowadzamy we własnym zakresie, a część w laboratoriach zewnętrznych. Sukces firmy to efekt pracy zespołowej i wzajemnej inspiracji całej załogi. Inspiracji tych można szukać wszędzie, ale do ich realizacji na najwyższym poziomie niezbędny jest ścisły kontakt z nauką, zarówno z jednostkami naukowo-badawczymi, jaki i z uczelniami wyższymi nie tylko z kraju, ale również z zagranicy. Współpracujemy w tym celu ze specjalistami z różnych dziedzin, jak np. chemii, mechaniki płynów czy wytrzymałości materiałów, co pozwala nam na jeszcze lepsze usprawnianie technologii, żeby w sposób w pełni kontrolowany wytwarzać nowe i innowacyjne struktury filtracyjne. Wejście na rynek z nowatorskimi rozwiązaniami ma znaczący wpływ dla rozwoju firmy.
Jak na przestrzeni lat zmieniała się technologia produkcji filtrów powietrza, oleju i kabinowych?
Technologia produkcji filtrów stale ewoluuje, co wynika ze zmieniających się potrzeb rynku, skali produkcji, trendów w filtracji czy wymagań środowiskowych. Firma EXMOT podejmuje liczne działania pod kątem poprawy skuteczności wytwarzanych filtrów i wykorzystuje w tym celu dostępne na rynku nowatorskie technologie materiałowe. Dostawcy posiadają w swojej ofercie bardziej dokładne i lepiej dostosowane materiały filtracyjne, które dodatkowo cechują się m.in. impregnacją przeciwogniową i są bardziej przyjazne środowisku, a przez to łatwiejsze w utylizacji. Wykorzystując materiały o szczególnych cechach w odpowiednich konstrukcjach filtrów lub tworząc nowe rozwiązania funkcjonalne, można uzyskać znacząco lepszą skuteczność filtracji.
W tych obszarach EXMOT stara się wykorzystywać i łączyć wysiłki specjalistów z różnych dziedzin, zarówno z zakresu inżynierii materiałowej, jak i chemicznej. Zmiany w technologii filtrów wynikają również z konstrukcji samych maszyn. Obecnie coraz częściej ilość filtrowanego medium jest większa niż miało to miejsce jeszcze niedawno. W efekcie powstają nowe kształty filtrów, które są bardziej wydajne i wytrzymałe, ale nie zwiększają przy tym swojej objętości, a wręcz przeciwnie, są bardziej kompaktowe. Stale pracujemy również nad udoskonalaniem procesów technologicznych. Ich dokładniejsze dopracowywanie powoduje lepszą i powtarzalną separację poszczególnych plis, dzięki temu możliwe jest wykorzystanie całej powierzchni materiału filtracyjnego, poprawienie chłonności wkładu oraz zmniejszenie oporów przepływu filtrowanego medium. Kluczem do sukcesu jest zastosowanie materiałów o odpowiednich właściwościach oraz odpowiednio zaprojektowana struktura przegrody filtra.
Jakie nowości pojawiły się w Waszej ofercie w ostatnim czasie?
Jako jedni z pierwszych producentów wprowadziliśmy na rynek aftermarketowy filtry o nietypowych kształtach wylewek. Przykładem są takie pozycje jak: WPO-3110-FR, który montowany jest w pojazdach DAF oraz WPO-3111, czy WPO-3115 z przeznaczeniem do aut SCANIA. Nasze wykonanie tych filtrów zostało bardzo dobrze przyjęte przez rynek. Stale rozwija się również oferta filtrów olejowych eko, a w najbliższej przyszłości planujemy wdrożenie nowej, dodatkowej linii do produkcji filtrów kabinowych.
Czy firmę EXMOT dotknęły problemy związane z zakłóceniami łańcucha dostaw? Czy produkcja szła płynnie i nie ulegała problemom z brakiem surowców?
Zakłócenia związanie z brakami surowców zdarzały się sporadycznie i dotyczyły jedynie pojedynczych wyrobów z tworzyw sztucznych. Stale monitorując sytuację, jaka ma miejsce na rynku, mieliśmy świadomość, że o swoim zapotrzebowaniu na materiały do produkcji musimy informować dostawców znacznie wcześniej niż odbywało się to dotychczas. Takie podejście niosło za sobą konsekwencje w postaci utrzymywania znacząco wyższych zapasów magazynowych, ale priorytetem dla nas zawsze było zaufanie naszych klientów, więc nie mogliśmy pozwolić sobie na dłuższe, niż to miało miejsce dotychczas, terminy realizacji zamówień, lub co gorsza ich nieterminową realizację. Mimo globalnego problemu, utrzymaliśmy płynność produkcji, przede wszystkim dlatego, że nasi główni dostawcy to firmy europejskie, nie jesteśmy więc uzależnieni od dostaw surowców z Dalekiego Wschodu. Nie możemy nie wspomnieć jednak o stale rosnących kosztach utrzymania produkcji. Mimo dostępu do surowców, wyzwaniem zaczynają być ich stale rosnące ceny, a problem ten dotyczy praktycznie wszystkich materiałów produkcyjnych i mediów.
Pracujecie obecnie nad nową platformą sprzedażową. Jakie udoskonalenia zostaną wprowadzone dla klientów?
Do tej pory oferowaliśmy naszym klientom katalog online, w którym można było znaleźć produkty, jakie mamy w asortymencie i zapoznać się z ich wymiarami i zastosowaniem. Tworząc nowy katalog staraliśmy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Poza nową szatą graficzną, chcieliśmy dać użytkownikom możliwość sprawdzania dostępności produktów i dokonywania zakupów online. Dodaliśmy również takie zakładki jak nowości czy wyprzedaż, żeby ułatwić wyszukiwanie takich pozycji. Nowa platforma jest już dostępna i można z niej korzystać pod adresem: katalog.exmot.pl
Czy zastanawiacie się Państwo nad rozszerzeniem działalności na rynek samochodów osobowych lub inny rynek związany z filtracją?
Przede wszystkim zależy nam, żeby kontynuować to, co zaczęliśmy blisko 32 lata temu i z każdym dniem udoskonalać swoją produkcję. EXMOT od początku działalności koncentruje się na dostarczaniu wyrobów wysokiej jakości zarówno do samochodów ciężarowych, jaki i najbardziej wymagających maszyn i urządzeń. Jesteśmy jednym z dominujących producentów wkładów filtracyjnych do samochodów ciężarowych, a swoje produkty dostarczamy do właściwie wszystkich głównych graczy na rynku nie tylko na terenie naszego kraju, ale i za jego granicami. Rynek części zamiennych do samochodów ciężarowych i dostawczych stale się zmienia, pojawiają się nowe wyzwania i problemy i to na tym segmencie chcemy się nadal skupiać i go rozwijać. Polska to jeden z najbardziej rozwiniętych regionów transportu kołowego, co gwarantuje stałe zapotrzebowanie na filtry i wkłady filtracyjne. Swoją działalność chcemy nadal kontynuować na dwa sposoby rozwijając zarówno kierunki eksportowe, jaki i sam asortyment. Duży potencjał widzimy również w filtrach przemysłowych. To ciągle duża szansa, którą na pewno będziemy chcieli wykorzystać.
Obecnie trwa sezon targów motoryzacyjnych. Gdzie planujecie się Państwo wystawiać i co będziecie prezentować?
W tym roku nie planujemy już wystawiać swojego stoiska, ale z dużą radością odwiedzimy jeszcze niejedne targi zarówno motoryzacyjne, jak i rolnicze, np. Agro Show w Bednarach, żeby przy tej okazji spotkać się i porozmawiać z naszymi klientami.
Komentarze