W pierwszej połowie 2022 roku za pomocą umów leasingowych sfinansowano zakup ciężarówek o DMC powyżej 3,5 t. na łączną kwotę aż 2 mld zł, czyli o ponad 13% więcej, niż w roku poprzednim. Trudno więc nie zauważyć, że ten sposób finansowania rozwoju floty wciąż jest jednym z najbardziej opłacalnych. Poniżej więcej na temat leasingu ciężarówki w bieżącym roku.
Spis treści:
- Leasing auta ciężarowego – co to jest i kto może go otrzymać?
- Leasing a kredyt czy zakup za gotówkę – co i dlaczego wybrać?
- Kapitałowy czy operacyjny – wybór rodzaju leasingu jest prosty.
- Procedura zawarcia umowy leasingu krok po kroku.
- Leasing samochodu ciężarowego w pytaniach i odpowiedziach.
Jak sfinansować zakup samochodu ciężarowego, aby nie narazić firmy na utratę płynności finansowej? Nawet po podwyżkach stóp procentowych, w większości przypadków najkorzystniejszym rozwiązaniem jest leasing ciężarówki. Sprawdź, co warto o nim wiedzieć.
Leasing auta ciężarowego – co to jest i kto może go otrzymać?
Leasing samochodu ciężarowego to forma finansowania, w której leasingodawca udostępnia pojazd leasingobiorcy na określony okres w zamian za regularnie spłacane raty. Dzięki temu już od samego początku obowiązywania umowy leasingu pojazd “zarabia na siebie”.
Pojazdy ciężarowe najczęściej kupują firmy i to właśnie do nich skierowane są oferty leasingodawców. Z drugiej strony na tę formę finansowania floty przewoźnicy decydują się także ze względu na korzyści podatkowe, które zapewnia.
Leasing a kredyt czy zakup za gotówkę – co i dlaczego wybrać?
Zakup auta ciężarowego to spory wydatek, który nawet w przypadku pojazdów używanych, często wynosi kilkaset tys zł. Niewielu przedsiębiorców na rynku może pozwolić sobie na realizację tego celu z własnego kapitału. Nie wspominając już o zakupie kilku ciężarówek, albo budowie floty od podstaw przez firmę, która dopiero rozpoczyna działalność. Dlatego przedsiębiorcy sięgają po finansowanie zewnętrzne, czyli kredyt lub leasing.
W porównaniu do kredytu, leasing operacyjny auta ciężarowego posiada kilka cech, które przemawiają na jego korzyść. Zaliczamy do nich:
- korzyści podatkowe. Pełne odliczenie od podatku opłaty inicjacyjnej oraz każdej miesięcznej raty leasingu i to bez limitu kosztów uzyskania przychodu (w przypadku kredytu odliczyć można tylko część odsetkową raty),
- większą dostępność. Leasing otrzymać można zdecydowanie łatwiej i szybciej. A w przypadku firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność, więc nie posiadają historii kredytowej, leasing jest często jedyną możliwością finansowania floty,
- brak wpływu na zdolność kredytową firmy. Leasing nie ma wpływu na sytuację majątkową przedsiębiorstwa, więc nie zamyka drogi do uzyskania kredytów.
- usługi dodatkowe. W racie leasingu może być zawarta także zryczałtowana opłata np. za serwis czy assistance pojazdu.
- prostota. Warunki leasingu z reguły są bardziej przejrzyste, niż w przypadku kredytu. Prościej obliczyć całkowite koszty, ponieważ nie zwiększają ich bankowe opłaty przygotowawcze czy dodatkowe ubezpieczenia. Raty leasingowe łatwiej też się księguje,
- leasing zwykle jest tańszy niż kredyt.
Kapitałowy czy operacyjny – wybór rodzaju leasingu jest prosty
Najpopularniejszą formą finansowania samochodów ciężarowych jest leasing operacyjny. Wybiera go ponad 80% leasingobiorców, ze względu na korzyści wymienione w poprzednim akapicie. Ale dostępny jest także leasing finansowy.
W ujęciu podatkowym przypomina on kredyt. Wiąże się więc przede wszystkim z koniecznością zapłacenia podatku VAT od całej transakcji już na jej początku. Leasingobiorca odlicza część odsetkową raty oraz amortyzację pojazdu, ale nie czynsz inicjalny. Dlatego poza stosunkowo nielicznymi przypadkami, finansowanie pojazdu ciężarowego właśnie za pomocą operacyjnego leasingu jest dla przedsiębiorcy korzystniejsze.
Procedura zawarcia umowy leasingu krok po kroku
W przypadku samochodu ciężarowego od złożenia wniosku o leasing do odbioru pojazdu mija zwykle od 2 do 7 dni. Procedurę rozpoczynasz od wyboru leasingodawcy, co powinno nastąpić dopiero po wnikliwym przeanalizowaniu kilku ofert.
Krok 1. Złożenie wniosku.
W ramach uproszczonej procedury, e-mailem wysyłasz wypełniony wniosek o udzielenie leasingu z informacjami na temat pojazdu, których chcesz w ten sposób sfinansować.
Krok 2. Rozpatrzenie wniosku.
Leasingodawca sprawdzi Twoją historię kredytową w bazach typu BIK, KRD itp. Może w tym celu wykorzystać wszystkie lub tylko wybrane bazy tego typu. Jeżeli na tym etapie pojawią się problemy, możesz otrzymać dodatkowe warunki (np. wyższą opłatę wstępną). W skrajnym przypadku będziesz musiał skorzystać z oferty firmy udzielającej leasing bez BIK/KRD.
Krok 3. Weryfikacja sprzedawcy i samochodu ciężarowego.
Szczególnej weryfikacji podlegają zwłaszcza nieautoryzowani dealerzy pojazdów używanych. Leasingodawca sprawdza także, czy cena samochodu ciężarowego odpowiada jego wartości rynkowej.
Krok 4. Podpisanie umowy.
Umowę podpisujesz najczęściej jednostronnie podczas wizyty przedstawiciela leasingodawcy w siedzibie Twojej firmy. Podpisane przez leasingodawcę kopie umowy otrzymasz przy odbiorze ciężarówki.
Krok 5. Odbiór samochodu ciężarowego.
Leasingodawca załatwia wszelkie formalności z dealerem oraz rejestruje pojazd na własne dane. Wtedy możesz już odebrać swoją leasingowaną ciężarówkę.
Leasing samochodu ciężarowego w pytaniach i odpowiedziach
Czy w leasing można wziąć tylko nowe auto ciężarowe?
Nie. Na rynku działają też firmy, które udzielają leasingu na używane pojazdy ciężarowe. Ich wiek to zwykle maksymalnie 6 – 7 lat, ale są również oferty na pojazdy nawet 12 – letnie.
Czynsz inicjalny – co to jest?
Czynsz inicjalny to pierwsza, własna wpłata, której wysokość wynosi od 0% do nawet 45% wartości przedmiotu leasingu. W leasingu operacyjnym jest ona w całości odliczana od podatku w momencie jej wniesienia, co wykorzystuje się głównie jako formę optymalizacji podatkowej.
Czy można przekazać leasing innemu podmiotowi?
Tak, to tzw. cesja leasingu, czyli przeniesienie umowy na inną firmę. Warunki nie ulegają zmianie, ale to ten nowy podmiot gospodarczy przejmuje wszelkie zobowiązania względem leasingodawcy.
Leasing ciężarówki w obcych walutach – dla kogo i czy warto?
Wysokie stopy procentowe skłaniają firmy do ubiegania się o leasing w euro, ponieważ jego koszty mogą być nawet o kilkanaście procent niższe. Jednak leasing w obcej walucie dostępny jest przede wszystkim dla eksporterów, przewoźników o zasięgu europejskim oraz firm współpracujących z zagranicznymi kontrahentami.
Lista dokumentów potrzebnych do uzyskania leasingu
W procedurze uproszczonej do uzyskania leasing będą potrzebne:
- dane rejestrowe firmy,
- dowód osobisty osoby lub osób upoważnionych do zawarcia umowy. Jeżeli odpowiadasz własnym majątkiem, niekiedy wymagany będzie także dowód osobisty współmałżonka,
- wniosek leasingowy.
W przypadku zastosowania standardowej procedury dodatkowo należy okazać:
- PIT-36, CIT-8, bilans i rachunek wyników (zysków i strat), F-01, itp. w zależności od prowadzonej działalności,
- oświadczenie o przychodzie i dochodzie za ostatni zamknięty miesiąc obrachunkowy wraz z potwierdzającymi je dokumentami.
Leasingodawca może także poprosić o przedstawienie zaświadczenia o braku zaległości podatkowych z Urzędów Skarbowych oraz ZUS i o opinie banku obsługującego firmę, o obrotach na koncie i istniejących zobowiązaniach.
Komentarze