W Hanowerze trwają właśnie targi IAA Transportation. Jest to bardzo dobra okazja do zaprezentowania przez wiele firm swoich nowości, rozwiązań technologicznych lub planów i filozofii na najbliższe lata. Tymi ostatnimi zagadnieniami podczas konferencji zajęła się firma Bosch – prelegentem był dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility Solutions.
W obecnych czasach branża transportowa i logistyczna boryka się z wieloma problemami. Wśród najważniejszych należy wymienić presję wynikającą z działalności na rzecz ochrony klimatu, zakłócenia w łańcuchach dostaw, a także niedobory wykwalifikowanych kierowców. Firma Bosch stara się na bieżąco nadążać za zmieniającymi się warunkami funkcjonowania.
Oferta układów napędowych Bosch do pojazdów użytkowych obejmuje jednostki diesla, elektryczne i zasilane ogniwami paliwowymi. W portfolio znalazł się także silnik wodorowy, wypełniający lukę w alternatywnych układach napędowych. Polityka firmy ukierunkowana jest na działania zmierzające do osiągnięcia w transporcie neutralności klimatycznej.
– Działania klimatyczne przesuwają transport towarowy w bardziej zróżnicowanych kierunkach. Spodziewamy się, że alternatywne układy napędowe przyczynią się do znacznego wzrostu naszej działalności w ciągu dekady – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility Solutions na tegorocznych targach IAA Transportation w Hanowerze.
Podczas konferencji Bosch poinformował, że ich dywizja Mobility Solutions wzrosła w tym roku o 6% po uwzględnieniu efektów kursowych. Jedną czwartą przychodów ze sprzedaży Bosch generuje technologia pojazdów użytkowych, od furgonetek po 40-tonowe ciężarówki. Oprócz układów napędowych innymi filarami działalności firmy Bosch w zakresie pojazdów użytkowych są systemy wspomagania kierowcy i łączności.
Nowe rozwiązania w układach napędowych Bosch
Według dostępnych prognoz, w 2025 r. ponad 80% wszystkich ciężarówek ważących co najmniej 6 ton nadal będzie napędzanych olejem napędowym. Następnie dokona się rozwój różnorodności układów napędowych – ich liczba będzie wzrastać i w 2035 r. połowa wszystkich nowych pojazdów użytkowych będzie napędzana energią elektryczną lub wodorową. Dr Heyn słusznie zauważył, że neutralne podejście technologiczne ma szczególne znaczenie w pojazdach użytkowych. Nad rozwiązaniami nowego układy napędowego przyszłości w Bosch pracuje 3 400 inżynierów i firma może się pochwalić 30 zamówieniami od producentów na układy napędowe.
Ponadto, do 2025 r. Bosch zamierza wprowadzić na światowe drogi ponad 40 000 systemów ogniw paliwowych. Realizacją tego celu zajmują się trzy fabryki – w USA, Chinach i Niemczech. Ogniwa paliwowe to jednak nie jest jedyny sposób na napędzanie ciężarówek wodorem – są też silniki H2. Oprócz jednostek napędowych Bosch opracowuje również jednostki sterujące i technologię wtrysku wymagane dla tych silników.
Zarządzanie jazdą ciężarówki
Bosch zajmuje się także tworzeniem oprogramowania do ciężarówek – zatrudnia 1100 inżynierów pracujących nad tym tematem i dostarcza niezbędne technologie, czujniki, komputery samochodowe i siłowniki z jednego źródła.
– Nadchodzi czas zautomatyzowanej jazdy. A nigdzie zautomatyzowana jazda nie ma większego sensu ekonomicznego niż w pojazdach użytkowych – powiedział Heyn.
W całej Europie brakuje już 400 000 kierowców, więc właśnie teraz rozwiązania autonomicznej jazdy mogą mieć największy popyt. W związku z tym, do 2025 r. Bosch planuje stworzyć komputer pojazdu, który będzie umożliwiał przetwarzanie danych z czujników w czasie rzeczywistym, a następnie wprowadzenie go do produkcji seryjnej. Zgodnie z założeniami producenta elektronika ma być znacznie bardziej wydajna, rozwojowi ma ulec system wspomagania kierowcy. Do 2030 r. producent ze Stuttgartu zamierza wdrożyć bezzałogowe działania swoich systemów na autostradach.
Bosch szacuje, że w przeciągu kilku najbliższych lat rynek związany z jazdą autonomiczną wzrośnie o 40 proc., a w przypadku Boscha o prawie 60 proc. Wysiłki firmy w tym zakresie związane są również wymogami prawnymi dotyczącymi zapobiegania wypadkom drogowym z udziałem pojazdów użytkowych. Na przykład funkcja asystenta skrętu będzie obowiązkową funkcją w Europie od 2024 r.
Platforma logistyczna Bosch
W swoim rozwoju Bosch zakłada nie tylko działania w zakresie technicznego udoskonalania pojazdów. Firma połączyła siły z Amazon Web Services, amerykańskim dostawcą chmury, łącząc w ten sposób swoją platformę z własnymi usługami logistycznymi oraz z usługami stron trzecich. Ma to na celu zapewnienie wzrostu wydajności – spedytorzy z całego świata będą mieli łatwiejszy dostęp do usług cyfrowych.
– W ciągu najbliższych kilku tygodni uruchomimy naszą platformę logistyczną w Indiach, a na początku przyszłego roku w Europie i Stanach Zjednoczonych – powiedział Heyn.
W swojej ofercie Bosch ma ofertę monitorowania logistyki – centra serwisowe sprawdzają stan towarów krytycznych. Istnieje również duże zapotrzebowanie na bezpieczny parking dla ciężarówek i usługi do rezerwacji miejsc parkingowych. Bosch oferuje już 100 odpowiednich obszarów wzdłuż autostrad w jedenastu krajach europejskich. Tylko w 2021 r. liczba rezerwacji potroiła się. Bosch rozszerza również swoje portfolio usług o rozwiązanie modernizacyjne dla systemu dostępu bezkluczykowego dla pojazdów użytkowych, które zostanie uruchomione w 2023 r.
Komentarze