Dywizja ZF Commercial Vehicle Solutions w segmencie pojazdów użytkowych, od momentu rozpoczęcia działalności 1 stycznia br. może pochwalić się osiągnięciami w zakresie rozwoju nowych technologii.
W 2023 roku w Chinach i USA zostaną uruchomione pierwsze aplikacje ZF ProAI, zapewniające większe bezpieczeństwo i wspierające autonomiczną jazdę.
ZF napędza mobilności nowej generacji: całkowicie nowy elektryczny napęd centralny CeTrax 2 zostanie wprowadzony do produkcji przez DAF Trucks; nowa platforma orkiestracji floty ‘SCALAR’ zaprezentowana wzbudza zainteresowanie na całym świecie.
Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze (20-25 września), dywizja ZF Commercial Vehicle Solutions (CVS) zaprezentuje najnowsze zautomatyzowane rozwiązania eMobility, które wyznaczają nowe standardy branżowe w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Są to m.in.: zaawansowany superkomputer ProAI do pojazdów użytkowych, elektryczny napęd centralny CeTrax 2, a także nowe rozwiązania technologiczne, platforma hamulcowa nowej generacji mBSP “XBS” oraz pionierskie rozwiązanie SCALAR do orkiestracji floty.
– Dywizja CVS Grupy ZF to kompleksowe rozwiązanie dla branży pojazdów użytkowych, oferujące najszersze portfolio technologiczne i najbardziej rozbudowaną globalną obecność. Dzięki temu możemy oferować lokalnie odpowiednie produkty i rozwiązania. Nasza przewaga biznesowa oraz produkty, które wprowadzamy na rynek, są potwierdzeniem skuteczności przyjętej strategii Next Generation Mobility, – podkreśla Wilhelm Rehm, członek zarządu ZF odpowiedzialny za rozwiązania dla pojazdów użytkowych, technologię przemysłową i gospodarkę materiałową. – Jako ceniony, rozwojowy partner dla klientów na całym świecie, firma ZF pomaga napędzać przemysł pojazdów użytkowych w kierunku przyszłości, gdzie ludzie i towary będą transportowane bezpiecznie, wydajnie i w sposób zrównoważony przez w pełni autonomiczne, połączone i elektryczne pojazdy.
Podczas Targów IAA Transportation 2022, Grupa ZF zaprezentuje innowacje, które mają fundamentalne znaczenie w produkcji bezpieczniejszych, bardziej wydajnych i ekologicznych pojazdów użytkowych.
Nowy centralny napęd elektryczny CeTrax 2
Prezentacja całkowicie nowego centralnego napędu elektrycznego CeTrax 2 podczas targów IAA poprzedza produkcję seryjną, która rozpocznie się w 2023 roku. W tę zaawansowaną technologię układu napędowego ZF wyposaży jedną z ciężarówek producenta DAF.
CeTrax 2 składa się z dwóch wysokowydajnych silników elektrycznych, jak również falowników z węglika krzemu oraz trzybiegowej skrzyni biegów zdolnej do wykonywania zmian mocy. Dzięki zintegrowaniu wszystkich głównych komponentów w jednym zespole, układ umożliwia producentom oferowanie konwencjonalnych spalinowych i elektrycznych układów napędowych na jednej platformie pojazdu oraz zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, mniejszą masę i zwiększoną sprawność. Przy mocy ciągłej 360 kW i maksymalnej 24 700 nm, elektryczny centralny napęd CeTrax 2 działa z płynną i prawie niezauważalną zmianą biegów dzięki płynnej zmianie mocy. CeTrax 2 może być instalowany zarówno w istniejących, jak i nowych platformach pojazdów.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej ZF ProAI
Na targach IAA firma Grupa ZF ogłosi rozpoczęcie pierwszej w historii produkcji seryjnej swojego superkomputera ProAI. Zaprojektowany specjalnie do zastosowań w pojazdach użytkowych, ProAI jest najbardziej elastycznym, skalowalnym i potężnym superkomputerem samochodowym zapewniającym inteligencję pojazdu dla wszystkich platform samochodowych, aplikacji programowych i architektury systemów elektrycznych/elektronicznych pojazdu. ProAI jest kompaktowy, bardziej energooszczędny i wydajniejszy, przez co obsługuje wszystkie poziomy automatyzacji: od ADAS do poziomu 5 jazdy autonomicznej i zapewnia zaawansowane możliwości obliczeniowe wymagane przez autonomiczną jazdę. Pierwsze uruchomienie ProAI spodziewane jest w Chinach w 2023 roku, następnie superkomputer instalowany będzie w pojazdach ciężarowych w Chinach oraz USA.
Oczekiwania branży transportowej co do obniżenia całkowitych kosztów posiadania (TCO) powodują, że już wkrótce na drogach publicznych wiodąca będzie autonomiczna jazda poziomu 4 dla pojazdów użytkowych. W tym obszarze dywizja CVS Grupy ZF zaprezentuje na targach IAA Transportation 2022 pełne portfolio firmy w zakresie komponentów podwozia zautomatyzowanego pojazdu Poziomu 4 oraz elementów sterujących, a także gotowych rozwiązań w zakresie autonomicznej jazdy w komplecie z wirtualnymi kierowcami.
Ogromne zainteresowanie klientów platformą SCALAR
Od niedawnej premiery nowej cyfrowej platformy orkiestracji floty ‘SCALAR’, widać ogromne zainteresowanie tą technologią wśród producentów motoryzacyjnych. ‘SCALAR’ czerpie z 35-letniej historii zaawansowanych rozwiązań Grupy ZF w zakresie zarządzania flotą (FMS), cyfrowej łączności i światowej klasy algorytmów optymalizacji pracy pojazdów autonomicznych. Platforma oferuje w czasie rzeczywistym, oparte na AI zautomatyzowane podejmowanie decyzji i optymalizację dla flot, co poprawia wydajność operacyjną, wpływa na zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, czas pracy, jak również bezpieczeństwo ładunków i pasażerów. ‘SCALAR’ będzie oferował zróżnicowany zestaw funkcji optymalizacji operacji flotowych, w tym w pełni automatyczne i bieżące planowanie, wyznaczanie tras, harmonogramy i rozwiązania dyspozytorskie. Platforma wykorzystuje unikalne dane o pojazdach, najlepsze w swojej klasie algorytmy oparte na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji.
‘SCALAR’ wspiera koordynację i zarządzanie w czasie rzeczywistym transportem towarów i osób zarówno dla flot jednorodnych, jak i mieszanych. Pomoże to operatorom tak jak m.in. przewoźnicy oraz organizatorzy transportu miejski wejście na kolejny poziom transportu (TaaS) i mobilności jako usługi (MaaS). Kluczowym elementem ‘SCALAR’ jest jego wiodąca w branży technologia, czyli orkiestracja – rozwiązanie do optymalizacji działania pojazdów autonomicznych, pozyskane od firmy Bestmile w listopadzie 2021 r.
Większe bezpieczeństwo dzięki modułowej platformie układu hamulcowego nowej generacji
Podczas targów IAA w Hanowerze Grupa ZF pokaże również nową modułową i skalowalną platformę układu hamulcowego mBSP XBS, w którą wyposażona będzie demonstracyjna ciężarówka ZF Innovation Truck. Ten nowy układ hamulcowy wraz z nowym systemem OnGuardMAX firmy ZF wspomagającym hamowanie awaryjne, pokazuje obiecujące możliwości w rzeczywistych sytuacjach na drodze.
Komentarze