Na tegorocznych targach Bauma, odbywających się w Monachium w dniach od 24 do 30 października, Mercedes pokazuje szereg akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych do zastosowań budowlanych. Zobaczyć tu można prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul, który po premierze na wrześniowych targach IAA Transportation został teraz wyposażony w elektryczną przystawkę odbioru mocy, służącą do obsługi naczep, m. in. naczepy-wywrotki.
Umożliwia to zastosowanie tej elektrycznej ciężarówki do obsługi dostaw budowlanych oraz pozwala zastąpić dotychczasowe rozwiązania oparte na napędzie wysokoprężnym, zarówno w transporcie jak i w wykorzystaniu przystawek odbioru mocy. eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, wytwarzany seryjnie od 2021 r., już od kilku miesięcy wyposażany jest przez Mercedes-Benz Trucks w odpowiednie elektryczne przystawki odbioru mocy. Mercedes-Benz Trucks wspólnie z firmami partnerskimi prezentuje też na swoim stoisku prototyp budowlanego Arocsa z napędem akumulatorowym w wersji z betonomieszarką, wyróżniający się znacznym prześwitem podwozia oraz dzielnością terenową.
Mniej więcej jedna piąta samochodów ciężarowych Mercedes-Benz sprzedawanych w Europie należy do segmentu budowlanego – jest to więc z punktu widzenia producenta drugi co do wielkości segment produktowy, po transporcie dalekobieżnym. Odgrywa on zatem także szczególną rolę w elektryfikacji transportu ciężarowego. Już w 2030 r. nawet 60 procent wolumenu sprzedaży Daimler Truck na rynkach UE30 mają stanowić pojazdy użytkowe, które podczas jazdy są neutralne pod względem emisji CO2.
– Pracujemy nad stworzeniem portfolio w pełni neutralnego pod względem emisji CO2 – obejmującego także wymagający segment budowlany. Tu szczególnie pożądane są uniwersalne, wytrzymałe i wydajne samochody ciężarowe. Ze względu na różnorodność zastosowań, ich elektryfikacja jest zagadnieniem bardzo złożonym. Dlatego kluczową rolę odgrywa dla nas partnerska kooperacja między producentami samochodów a producentami zabudów – dzięki niej możemy zaoferować klientom odpowiednie rozwiązania – mówi Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks.
– Ciężarówki budowlane, w tym betonomieszarki, należą do najbardziej energochłonnych zastosowań – zarówno ze względu na transport materiałów, jak i obsługę zabudów. Dlatego ich pełna elektryfikacja może znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla. Jednocześnie cichobieżne pojazdy elektryczne mogą wydatnie zredukować poziom hałasu, co jest szczególnie istotne na budowach w przestrzeni miejskiej. Nasi klienci podlegają ogromnej presji społecznej i politycznej. Chcemy być dla nich niezawodnym partnerem w procesie transformacji – mówi Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks.
eActros LongHaul z elektryczną przystawką odbioru mocy do obsługi naczep
We współpracy z monachijskim producentem wywrotek MEILLER, Mercedes-Benz Trucks opracował elektryczną przystawkę odbioru mocy do obsługi różnych naczep. Stanowi ona napęd dla wyposażenia hydraulicznego używanego na placu budowy, jak naczepa-wywrotka czy naczepa z ruchomą podłogą. System ten, opracowany do eActrosa LongHaul, a na ekspozycji bauma zaprezentowany w wersji prototypowej, posiada na wyjściu moc ciągłą 58 kW. Natomiast w wersji seryjnej moc elektrycznej przystawki ma być znacznie większa. Moment obrotowy prototypu wynosi ok. 300 Nm.
Elektryczna przystawka za pomocą falownika, zamontowanego na tylnej ścianie kabiny, przekształca prąd stały z sieci wysokonapięciowej w prąd przemienny. Zasilany nim dodatkowy silnik elektryczny napędza pompę, która z kolei generuje moc hydrauliczną niezbędną do obsługi naczepy. Zalety nowego rozwiązania w porównaniu z dotychczasowym, bazującym na napędzie wysokoprężnym, to całkowita lokalna neutralność pod względem emisji CO2 oraz cichsza praca, co jest szczególnie istotne w miastach i ogólnie na terenach zamieszkanych. Kompaktowa konstrukcja systemu pozwala stosować eActrosa LongHaul także z naczepami standardowymi – jest to duże udogodnienie dla przedsiębiorstw transportowych, które używają pojazdu do wielorakich zadań.
eActros LongHaul w wersji seryjnej będzie uzyskiwał zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora oraz umożliwi ładowanie wysoką mocą. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około 1 megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut.
Trwają już testy pierwszych prototypów, a przed końcem roku zacznie się testowanie eActrosa LongHaul na drogach publicznych. W nadchodzącym roku jego prototypy przedseryjne trafią do próbnej eksploatacji u klientów. Konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks projektują eActrosa LongHaul w taki sposób, aby zarówno pojazd wraz z komponentami spełniał takie same wymogi wytrzymałościowe, jak konwencjonalny Actros do ciężkiego transportu dalekobieżnego. Oznacza to przebieg 1,2 mln kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji. Gotowość do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024.
Komentarze