Pięć technologii cyfrowych zmieniających sektor TSL

30 stycznia 2023, 14:26

Transformacja cyfrowa odgrywa coraz ważniejszą rolę w sektorze transportu i logistyki (T&L), pomagając dostawcom usług logistycznych (LSP) optymalizować ich efektywność operacyjną, usprawniać procesy magazynowe i skracać czas dostaw. Ale które technologie cyfrowe oferują największy zwrot z inwestycji?

Getac niedawno współpracował ze Statista, aby zidentyfikować pięć kluczowych technologii, które według LSP będą odgrywać kluczową rolę w przyszłości branży – sztuczna inteligencja, robotyka, pojazdy autonomiczne, łańcuch bloków i drony. W tym artykule przyjrzymy się każdej z tych technologii bardziej szczegółowo i ocenimy ich potencjał, aby pozytywnie wpłynąć na dostawców usług internetowych i ich klientów w nadchodzących latach.

Sztuczna inteligencja (AI)

Nie ograniczając się już do sfery science fiction, sztuczna inteligencja (AI) już teraz rewolucjonizuje wiele aspektów operacji T&L, od zarządzania zapasami i obsługi klienta po cyberbezpieczeństwo i zapobieganie oszustwom. Według Statista oczekuje się, że rynek sztucznej inteligencji będzie rósł w tempie skumulowanej rocznej stopy wzrostu (CAGR) wynoszącej prawie 18 procent, osiągając 19 miliardów euro do 2030 roku.

Skutecznie wdrożona i wykorzystywana sztuczna inteligencja może poprawić ogólną produktywność branży nawet o 45 procent i zwiększyć zyski o ponad 50 procent. Może również pomóc organizacjom poprawić wydajność w sposób, w jaki inne techniki analityczne po prostu nie mogą się równać. W rezultacie potencjalna wartość przyrostowa sztucznej inteligencji w porównaniu z innymi technikami w sektorze T&L wynosi aż 89 procent. W związku z tym można bezpiecznie założyć, że sztuczna inteligencja wkrótce odegra kluczową rolę w prawie każdej strategii biznesowej LSP.

Robotyka

Robotyka to kolejny szybko rozwijający się obszar w sektorze T&L, którego globalna wartość rynkowa zarówno konwencjonalnej, jak i zaawansowanej robotyki szacowana jest w tym roku na około 2,6 miliarda euro. Odpowiednio zarządzana i konserwowana robotyka może pomóc usprawnić produkcję, zwiększyć bezpieczeństwo i zapewnić wyjątkowo wysoki poziom spójności w całym łańcuchu dostaw.

Pomimo tego, że obecnie stanowi zaledwie 30 procent wartości rynkowej, zainteresowanie branży związane z zaawansowaną robotyką, taką jak autonomiczne roboty mobilne (AMR), jest szczególnie godne uwagi. W rzeczywistości 70 procent respondentów w badaniu Statista spodziewa się, że do 2025 roku zaawansowana robotyka stanie się kluczowym czynnikiem napędzającym produktywność w obszarach takich jak magazynowanie, a 86 procent spodziewa się, że w najbliższej przyszłości użyje ich we własnych operacjach magazynowych.

Podczas gdy konwencjonalna robotyka nadal oferuje fantastyczne korzyści operacyjne, doskonała percepcja, zdolności adaptacyjne i mobilność zaawansowanej robotyki obiecują przekształcenie całej branży w ciągu najbliższych kilku lat, zapewniając znaczne oszczędności zarówno pod względem czasu, jak i pieniędzy.

Pojazdy autonomiczne

Pojazdy odgrywają kluczową rolę w każdym aspekcie T&L, dlatego rozwój autonomicznych pojazdów użytkowych jest powodem do wielkiego entuzjazmu wśród LSP. Pojazdy autonomiczne nie tylko mogą obniżyć koszty logistyki transportu ciężarowego w Europie o prawie 50 procent dzięki zmniejszeniu kosztów pracy, ale mogą również skrócić czas realizacji dostaw o 40 procent, jednocześnie znacznie wydłużając czas, jaki każda ciężarówka spędza na drodze.

Autonomiczne pojazdy pojawiają się nie tylko na drogach. Przewiduje się również, że rynek autonomicznych pociągów wzrośnie w CAGR o ponad sześć procent, osiągając prawie 13 miliardów euro do 2026 roku.

Łańcuch bloków (Blockchain)

Niestety, cyberprzestępczość na całym świecie rośnie wykładniczo, co sprawia, że ​​cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejszą częścią każdej strategii biznesowej. Blockchain rejestruje dane w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia innym stronom hakowanie lub zmianę, tworząc cyfrową księgę transakcji, którą można powielać i rozpowszechniać w całych sieciach komputerowych.

Choć wciąż jest stosunkowo w powijakach, wielu LSP uważa, że ​​może zrewolucjonizować sektor T&L, ponieważ może być stosowany i używany przez wszystkich kluczowych graczy w łańcuchu dostaw, tworząc niezwykle bezpieczne i niezawodne ekosystemy cyfrowe.

Blockchain może również okazać się szczególnie skuteczny w zarządzaniu koleją – obszarze o dotychczas skromnym postępie technologicznym – a niektórzy eksperci przewidują, że do 2030 r. większość branży będzie częściowo lub całkowicie opierać się na technologii blockchain.

Drony

Wielu z nas korzysta już z osobistych dronów do robienia filmów i robienia zdjęć, ale komercyjne wykorzystanie dronów również znacznie wzrasta. Oczekuje się, że w szczególności w obszarze T&L światowy rynek tej technologii osiągnie 9,4 miliarda euro do 2026 r., przy czym 57 procent ekspertów branżowych uważa, że ​​drony będą dostarczać paczki B2C do naszych domów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Chociaż wszystkie te technologie mają potencjał zapewnienia znaczących przewag konkurencyjnych i operacyjnych LSP na całym świecie, tylko ci, którzy dysponują niezbędną infrastrukturą cyfrową, będą w stanie w pełni z nich skorzystać.

Oznacza to inwestycję w solidne, przyszłościowe środowisko cyfrowe, które obejmuje urządzenia o mocy obliczeniowej wystarczającej do sprostania wymaganiom, jakie mogą nakładać na nie sztuczna inteligencja i przetwarzanie dużych zbiorów danych. Wiele z tych technologii wymaga również specjalistycznych aplikacji do skutecznego działania, a także ścisłego monitorowania i zarządzania zasobami w celu maksymalizacji zwrotu z inwestycji.

Wreszcie, transport i logistyka są znane z trudnych i wymagających środowisk pracy, zarówno w magazynie, jak i na drodze, co oznacza, że ​​wszelkie używane urządzenia cyfrowe muszą być wystarczająco wytrzymałe, aby wytrzymać te warunki na co dzień, bez ryzyka uszkodzenia lub awarii.

Sektor T&L stoi u progu rewolucji cyfrowej, a technologie takie jak omówione w tym artykule przyniosą ogromne korzyści łańcuchom dostaw i konsumentom na całym świecie w nadchodzących miesiącach i latach. Jednak tworzy również linię na piasku między dostawcami usług logistycznych, którzy mają infrastrukturę umożliwiającą natychmiastowe korzyści, a tymi, którzy jej nie mają i których przeznaczeniem jest pozostawienie ich w tyle. To, po której stronie linii ostatecznie znajdą się firmy, zależy wyłącznie od nich.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!