Transformacja cyfrowa odgrywa coraz ważniejszą rolę w sektorze transportu i logistyki (T&L), pomagając dostawcom usług logistycznych (LSP) optymalizować ich efektywność operacyjną, usprawniać procesy magazynowe i skracać czas dostaw. Ale które technologie cyfrowe oferują największy zwrot z inwestycji?
Getac niedawno współpracował ze Statista, aby zidentyfikować pięć kluczowych technologii, które według LSP będą odgrywać kluczową rolę w przyszłości branży – sztuczna inteligencja, robotyka, pojazdy autonomiczne, łańcuch bloków i drony. W tym artykule przyjrzymy się każdej z tych technologii bardziej szczegółowo i ocenimy ich potencjał, aby pozytywnie wpłynąć na dostawców usług internetowych i ich klientów w nadchodzących latach.
Sztuczna inteligencja (AI)
Nie ograniczając się już do sfery science fiction, sztuczna inteligencja (AI) już teraz rewolucjonizuje wiele aspektów operacji T&L, od zarządzania zapasami i obsługi klienta po cyberbezpieczeństwo i zapobieganie oszustwom. Według Statista oczekuje się, że rynek sztucznej inteligencji będzie rósł w tempie skumulowanej rocznej stopy wzrostu (CAGR) wynoszącej prawie 18 procent, osiągając 19 miliardów euro do 2030 roku.
Skutecznie wdrożona i wykorzystywana sztuczna inteligencja może poprawić ogólną produktywność branży nawet o 45 procent i zwiększyć zyski o ponad 50 procent. Może również pomóc organizacjom poprawić wydajność w sposób, w jaki inne techniki analityczne po prostu nie mogą się równać. W rezultacie potencjalna wartość przyrostowa sztucznej inteligencji w porównaniu z innymi technikami w sektorze T&L wynosi aż 89 procent. W związku z tym można bezpiecznie założyć, że sztuczna inteligencja wkrótce odegra kluczową rolę w prawie każdej strategii biznesowej LSP.
Robotyka
Robotyka to kolejny szybko rozwijający się obszar w sektorze T&L, którego globalna wartość rynkowa zarówno konwencjonalnej, jak i zaawansowanej robotyki szacowana jest w tym roku na około 2,6 miliarda euro. Odpowiednio zarządzana i konserwowana robotyka może pomóc usprawnić produkcję, zwiększyć bezpieczeństwo i zapewnić wyjątkowo wysoki poziom spójności w całym łańcuchu dostaw.
Pomimo tego, że obecnie stanowi zaledwie 30 procent wartości rynkowej, zainteresowanie branży związane z zaawansowaną robotyką, taką jak autonomiczne roboty mobilne (AMR), jest szczególnie godne uwagi. W rzeczywistości 70 procent respondentów w badaniu Statista spodziewa się, że do 2025 roku zaawansowana robotyka stanie się kluczowym czynnikiem napędzającym produktywność w obszarach takich jak magazynowanie, a 86 procent spodziewa się, że w najbliższej przyszłości użyje ich we własnych operacjach magazynowych.
Podczas gdy konwencjonalna robotyka nadal oferuje fantastyczne korzyści operacyjne, doskonała percepcja, zdolności adaptacyjne i mobilność zaawansowanej robotyki obiecują przekształcenie całej branży w ciągu najbliższych kilku lat, zapewniając znaczne oszczędności zarówno pod względem czasu, jak i pieniędzy.
Pojazdy autonomiczne
Pojazdy odgrywają kluczową rolę w każdym aspekcie T&L, dlatego rozwój autonomicznych pojazdów użytkowych jest powodem do wielkiego entuzjazmu wśród LSP. Pojazdy autonomiczne nie tylko mogą obniżyć koszty logistyki transportu ciężarowego w Europie o prawie 50 procent dzięki zmniejszeniu kosztów pracy, ale mogą również skrócić czas realizacji dostaw o 40 procent, jednocześnie znacznie wydłużając czas, jaki każda ciężarówka spędza na drodze.
Autonomiczne pojazdy pojawiają się nie tylko na drogach. Przewiduje się również, że rynek autonomicznych pociągów wzrośnie w CAGR o ponad sześć procent, osiągając prawie 13 miliardów euro do 2026 roku.
Łańcuch bloków (Blockchain)
Niestety, cyberprzestępczość na całym świecie rośnie wykładniczo, co sprawia, że cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejszą częścią każdej strategii biznesowej. Blockchain rejestruje dane w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia innym stronom hakowanie lub zmianę, tworząc cyfrową księgę transakcji, którą można powielać i rozpowszechniać w całych sieciach komputerowych.
Choć wciąż jest stosunkowo w powijakach, wielu LSP uważa, że może zrewolucjonizować sektor T&L, ponieważ może być stosowany i używany przez wszystkich kluczowych graczy w łańcuchu dostaw, tworząc niezwykle bezpieczne i niezawodne ekosystemy cyfrowe.
Blockchain może również okazać się szczególnie skuteczny w zarządzaniu koleją – obszarze o dotychczas skromnym postępie technologicznym – a niektórzy eksperci przewidują, że do 2030 r. większość branży będzie częściowo lub całkowicie opierać się na technologii blockchain.
Drony
Wielu z nas korzysta już z osobistych dronów do robienia filmów i robienia zdjęć, ale komercyjne wykorzystanie dronów również znacznie wzrasta. Oczekuje się, że w szczególności w obszarze T&L światowy rynek tej technologii osiągnie 9,4 miliarda euro do 2026 r., przy czym 57 procent ekspertów branżowych uważa, że drony będą dostarczać paczki B2C do naszych domów w ciągu najbliższych pięciu lat.
Chociaż wszystkie te technologie mają potencjał zapewnienia znaczących przewag konkurencyjnych i operacyjnych LSP na całym świecie, tylko ci, którzy dysponują niezbędną infrastrukturą cyfrową, będą w stanie w pełni z nich skorzystać.
Oznacza to inwestycję w solidne, przyszłościowe środowisko cyfrowe, które obejmuje urządzenia o mocy obliczeniowej wystarczającej do sprostania wymaganiom, jakie mogą nakładać na nie sztuczna inteligencja i przetwarzanie dużych zbiorów danych. Wiele z tych technologii wymaga również specjalistycznych aplikacji do skutecznego działania, a także ścisłego monitorowania i zarządzania zasobami w celu maksymalizacji zwrotu z inwestycji.
Wreszcie, transport i logistyka są znane z trudnych i wymagających środowisk pracy, zarówno w magazynie, jak i na drodze, co oznacza, że wszelkie używane urządzenia cyfrowe muszą być wystarczająco wytrzymałe, aby wytrzymać te warunki na co dzień, bez ryzyka uszkodzenia lub awarii.
Sektor T&L stoi u progu rewolucji cyfrowej, a technologie takie jak omówione w tym artykule przyniosą ogromne korzyści łańcuchom dostaw i konsumentom na całym świecie w nadchodzących miesiącach i latach. Jednak tworzy również linię na piasku między dostawcami usług logistycznych, którzy mają infrastrukturę umożliwiającą natychmiastowe korzyści, a tymi, którzy jej nie mają i których przeznaczeniem jest pozostawienie ich w tyle. To, po której stronie linii ostatecznie znajdą się firmy, zależy wyłącznie od nich.
Komentarze