Jak założyć firmę transportową? Przewodnik krok po kroku.

8 marca 2023, 15:44

Założenie firmy transportowej może być nieco skomplikowane ze względu na konieczność uzyskania specjalnych dokumentów. Jednak bez większych problemów można taki biznes otworzyć samemu, bazując jedynie na merytorycznych wskazówkach. Wyjaśniamy krok po kroku, jak założyć firmę transportową.

Spis treści:

  • Zdobądź certyfikat kompetencji zawodowych
  • Określ formę działalności i PKD
  • Wybierz formę opodatkowania
  • Podaj adres siedziby firmy i bazy eksploatacyjnej.
  • Zgłoś prowadzenie działalności do ZUS.
  • Skompletuj firmową flotę
  • Uzyskaj licencję transportową

 

W 2022 roku w branży TSL działało aż 125 tys. firm transportowych, z czego przeważającą część stanowiły mikroprzedsiębiorstwa. Pomimo wysokiej inflacji, zapotrzebowanie na usługi transportowe, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, wciąż rośnie. Dlatego wciąż powstają nowe firmy transportowe. Wyjaśniamy więc, jak otworzyć taką działalność w siedmiu prostych krokach.

Krok 1. Zdobądź certyfikat kompetencji zawodowych

Firmę transportową może w Polsce otworzyć każdy, kto spełni kilka prostych wymogów formalnych. Jednym z nich jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Dokument taki powinna posiadać co najmniej jedna z osób zarządzających w firmie transportowej. Ponieważ zwykle są to jednoosobowe działalności gospodarcze, obowiązek uzyskania tego certyfikatu spoczywa na właścicielu biznesu.

Zdobycie certyfikatu kompetencji zawodowych wymaga zdania z wynikiem pozytywnym egzaminu przed komisją przy Instytucie Transportu Samochodowego. Uzyskanie tego dokumentu warto zaplanować jako pierwszy krok, poprzedzający de facto otwarcie firmy transportowej, aby przed podejściem do egzaminu w ITS nie ponosić kosztów funkcjonowania biznesu.

Krok 2. Określ formę działalności i PKD

Po uzyskaniu certyfikatu, czas na wybór formy działalności. Dużą popularnością cieszy się wspomniana jednoosobowa działalność gospodarcza, ponieważ nie wymaga prowadzenia pełnej księgowości oraz posiadania kapitału zakładowego. Większość dotacji z urzędów pracy skierowana jest właśnie do JDG. Taką działalność otworzymy online za pomocą wniosku do CEiDG. Wadą tego rozwiązania jest pełna odpowiedzialność cywilnoprawna właściciela firmy, który odpowiada własnym majątkiem.

Firma transportowa może również posiadać inną formę. Do wyboru są:

  • spółka cywilna, zakładana przez co najmniej dwóch wspólników. Konieczna jest umowa między wspólnikami. Ta forma działalności nie wymaga posiadania kapitału zakładowego, ale każdy ze wspólników musi posiadać licencję transportową,
  • spółka jawna, która wymaga rejestracji w KRS. Tutaj również kapitał zakładowy nie jest obowiązkowy, a wspólnicy odpowiadają za zobowiązania własnymi majątkami,
  • spółka komandytowa, w której odpowiedzialność za zobowiązania ponosi jeden, wyznaczony wspólnik tzw. komplementariusz. Pozostali wspólnicy odpowiadają do ustalonych kwot. Do założenia takiej działalności wymagany jest akt notarialny, rejestracja w KRS oraz nadanie spółce własnych numerów NIP oraz REGON,
  • spółka komandytowo-akcyjna musi posiadać kapitał zakładowy w wysokości co najmniej 50 000 zł. Za zobowiązania takiej spółki odpowiada w pełni przynajmniej jeden wspólnik, natomiast akcjonariusze nie ponoszą odpowiedzialności. Prowadzenie firmy w tej formie wymaga skomplikowanej księgowości,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga natomiast posiadania kapitału zakładowego w kwocie co najmniej 5 tys. zł. Taka spółka sama odpowiada za swoje zobowiązania. Można założyć ją online i za pomocą aktu notarialnego. Wypracowany zysk spółka wypłaca wspólnikom w postaci dywidendy,
  • spółka akcyjna, której majątek jest niezależny od majątków akcjonariuszy. Kapitał zakładowy przy tej formie działalności to co najmniej 100 tys. zł. Spółka akcyjna również wypłaca wspólnikom dywidendy z wypracowanego zysku.

Niezależnie od wybranej formy działalności, określić należy również numery Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dla firm transportowych są to:

  • PKD 49.31.Z – Transport lądowy pasażerki, miejski i podmiejski,
  • PKD 49.39.Z – Pozostały transport lądowy pasażerki, gdzie indziej niesklasyfikowany.

Krok 3. Wybierz formę opodatkowania

Po wybraniu formy działalności, trzeba określić, na jakich zasadach będzie ona opodatkowana. Wybierać można pomiędzy opodatkowaniem na zasadach ogólnych (stawka 12% i 32% po przekroczeniu pierwszego progu skali podatkowej), podatkiem liniowym (19% podatku) i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (5,5% podatku dochodowego).

Wyboru dokonuje się zwykle w oparciu o oczekiwane przychody z działalności. W firmie transportowej istotną rolę będą odgrywały koszty jej prowadzenia (leasing pojazdów, zakup paliwa, eksploatacja samochodów itp). Z tego też powodu firmy takie są z reguły płatnikami VAT.

Krok 4. Podaj adres siedziby firmy i bazy eksploatacyjnej.

Przy otwieraniu firmy podać należy także adres jej siedziby. Przepisy ustawy o transporcie drogowym nakładają na przewoźnika konieczność posiadania również bazy eksploatacyjnej, która powinna posiadać co najmniej jedno z poniższych miejsc:

  • postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym (w liczbie ⅓ ilości pojazdów zgłoszonych do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a minimum jedno takie miejsce),
  • załadunku, rozładunku lub miejsce łączenia ładunków,
  • konserwacji lub naprawy pojazdów.

Krok 5. Zgłoś prowadzenie działalności do ZUS.

W ciągu 7 dni od założenia firmy należy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przedłożyć odpowiedni formularz: ZUS ZUA (pełne składki) lub ZUS ZZA (tylko składka zdrowotna). Do ZUS (i Urzędu Skarbowego) zgłosić należy także numer firmowego rachunku bankowego.

Krok 6. Skompletuj firmową flotę

Zakup pojazdu ciężarowego to spory wydatek, dlatego firmy transportowe praktycznie na każdym etapie rozwoju, najczęściej korzystają z leasingu. Ta forma finansowania umożliwia zwiększenie kosztów prowadzenia działalności, poprzez dodanie do nich rat leasingowych, co z kolei obniża wysokość koniecznych do odprowadzenia podatków.

Wyboru najbardziej korzystnego leasingu najlepiej dokonać w oparciu o analizę co najmniej kilku ofert. Dzięki tej opcji finansowania z minimalnym wkładem własnym zyskujemy do dyspozycji pojazd, który może “zarabiać na siebie” już od pierwszego dnia w firmie.

Krok 7. Uzyskaj licencję transportową

Licencja transportowa to potwierdzenie tego, że konkretna firma może legalnie świadczyć usługi transportu towarów lub osób. Dlatego też ubiegać się o nią można dopiero po otwarciu działalności. W przypadku licencji na transport krajowy wniosek o wystawienie licencji składa się w starostwie powiatowym, właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Natomiast o wydanie międzynarodowej licencji transportowej trzeba postarać się w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. Dodatkowo każdy pojazd, przeznaczony do kursów międzynarodowych, należy zgłosić także do licencji wspólnotowej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

TruckMaster, 9 marca 2023, 8:17 0 0

Zrobiłem tak jak napisaliście, założyłem firmę, wziąłem w leasing 2 auta Scania 580 V8, a nawet założyłem stronę internetową reklamujące moje usługi. Zrobiłem krok po kroku jak napisaliście, ale przez 4 miesiące nie zadzwonił nikt, żaden klient, ZERO! Musiałem zamknąć firmę, bo nie miałem zleceń, nikt nie dzwonił, byłem nawet w Biedronce i pytałem kasjerki czy nie mają czasem jakiegoś towaru do wysłania, bo mam samochód, ona odparła, że zadzwoni, ale nie wzięła mojego numeru telefonu ?

Odpowiedz