Nowe przepisy ADR od 2023 roku

3 kwietnia 2023, 11:33

Od początku 2023 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy umowy ADR, dotyczącej międzynarodowego przewozu materiałów niebezpiecznych. Do końca czerwca trwa okres przejściowy, w którym ważność zachowują także dotychczasowe regulacje, ale warto już teraz sprawdzić, co się zmieniło w przepisach ADR.

Spis treści:

  • Nowe przepisy ADR obowiązują od stycznia 2023 r.
  • Kto powinien posiadać doradcę ADR?
  • Zmiany w ADR dotyczące przewozu baterii litowych

 

Nowelizacje umowy ADR wprowadzane są cyklicznie co dwa lata w rokach nieparzystych. Dlatego od 1. stycznia zaczęły obowiązywać nowe regulacje. Wiele z nich dotyczy kosmetycznych zmian w poszczególnych zapisach umowy, ale niektóre są znacznie ważniejsze. Poniżej przedstawiamy zmiany w przepisach ADR na 2023 r.

Nowe przepisy ADR obowiązują od stycznia 2023 r.

W styczniu 2023 r. w przepisach ADR wprowadzono zmiany, które dotyczą:

  • nowych definicji,
  • wzoru raportu powypadkowego w rozdziale 1.8.5,
  • tabeli A, z której wykreślono UN 1169, i do której dopisano UN 3550,
  • Instrukcji Pakowania,
  • przepisu 7.3.1.13 – Wady istotne kontenera,
  • dopuszczenia napędu elektrycznego dla pojazdów AT.

Wprowadzono także nowy podrozdział 5.4.1.1.3.2, traktujący o szacowaniu ilości odpadów niebezpiecznych, przepis 9.7.9 (dodatkowe wymagania dla pojazdów FL przewożących gazy palne sprężone i skroplone, ciecze palne I lub II grupy pakowania) oraz podrozdział 6.8.3.2.9.6. W tym ostatnim przedstawiono znak, który służy do oznakowania cystern do gazów wyposażonych w zawór bezpieczeństwa:

fot. Bhp-adr.pl

Kto powinien posiadać doradcę ADR?

Jedną z najistotniejszych zmian w przepisach ADR, która zaczęła obowiązywać od stycznia 2023 r., jest obowiązek wyznaczenia Doradcy DGSA także dla firm, które występują wyłącznie jako nadawca ładunków niebezpiecznych. Dotychczas przepis ten funkcjonował w ramach okresu przejściowego.

Doradca DGSA lub ADR (nazwy stosowane zamienne) to specjalista, którego zadaniem jest pomoc przedsiębiorcom w transporcie towarów niebezpiecznych zgodnie z najnowszymi przepisami regulującymi zasady tych przewozów. Aby zdobyć uprawnienia Doradcy ADR należy być niekaranym, posiadać wykształcenie wyższe, ukończyć odpowiedni kurs i zdać z wynikiem pozytywnym egzamin przed dyrektorem Transportu Dozoru Technicznego. Uprawnienia takie ważne są przez 5 lat, a doradcą może być zarówno właściciel firmy, jak i jej pracownik, albo osoba z zewnątrz, wyznaczona np. poprzez zawarcie umowy-zlecenia czy umowy o dzieło.

Zmiany w ADR dotyczące przewozu baterii litowych

Zdecydowanie największe zmiany tegoroczna nowelizacja umowy ADR wprowadziła w zakresie przewozu baterii litowych. Od 1 stycznia 2023 r. należy bowiem przedstawić wyniki badań, potwierdzających, że przewożone baterie są typem przetestowanym zgodnie z pkt. 38.3 (nie dotyczy to baterii guzikowych, zainstalowanych w urządzeniach).

Zmienił się także wzór formularza podsumowania testu, na którym numer telefonu nie jest już obowiązkowy przy oznaczeniu małych baterii litowych. W przyszłości formularz ten nie będzie musiał być podpisany.

Przy okazji zaktualizowano instrukcje PL 911 oraz LP 906 dotyczące pakowania uszkodzonych krytycznie baterii litowych. Dodatkową zmianą jest także przypisanie baterii litowych-jonowych instalowanych w jednostkach transportowych cargo (UN3536) do 2. kategorii transportowej. Dotychczas takie przewozy nie posiadały przypisanej kategorii. Dlatego po zmianach przepisów ADR ze stycznia 2023 r. bez posiadania zaświadczenia o przeszkoleniu ADR można przewozić maksymalnie 333 kilogramy baterii litowo-jonowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!