Od początku 2023 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy umowy ADR, dotyczącej międzynarodowego przewozu materiałów niebezpiecznych. Do końca czerwca trwa okres przejściowy, w którym ważność zachowują także dotychczasowe regulacje, ale warto już teraz sprawdzić, co się zmieniło w przepisach ADR.
Spis treści:
- Nowe przepisy ADR obowiązują od stycznia 2023 r.
- Kto powinien posiadać doradcę ADR?
- Zmiany w ADR dotyczące przewozu baterii litowych
Nowelizacje umowy ADR wprowadzane są cyklicznie co dwa lata w rokach nieparzystych. Dlatego od 1. stycznia zaczęły obowiązywać nowe regulacje. Wiele z nich dotyczy kosmetycznych zmian w poszczególnych zapisach umowy, ale niektóre są znacznie ważniejsze. Poniżej przedstawiamy zmiany w przepisach ADR na 2023 r.
Nowe przepisy ADR obowiązują od stycznia 2023 r.
W styczniu 2023 r. w przepisach ADR wprowadzono zmiany, które dotyczą:
- nowych definicji,
- wzoru raportu powypadkowego w rozdziale 1.8.5,
- tabeli A, z której wykreślono UN 1169, i do której dopisano UN 3550,
- Instrukcji Pakowania,
- przepisu 7.3.1.13 – Wady istotne kontenera,
- dopuszczenia napędu elektrycznego dla pojazdów AT.
Wprowadzono także nowy podrozdział 5.4.1.1.3.2, traktujący o szacowaniu ilości odpadów niebezpiecznych, przepis 9.7.9 (dodatkowe wymagania dla pojazdów FL przewożących gazy palne sprężone i skroplone, ciecze palne I lub II grupy pakowania) oraz podrozdział 6.8.3.2.9.6. W tym ostatnim przedstawiono znak, który służy do oznakowania cystern do gazów wyposażonych w zawór bezpieczeństwa:
Kto powinien posiadać doradcę ADR?
Jedną z najistotniejszych zmian w przepisach ADR, która zaczęła obowiązywać od stycznia 2023 r., jest obowiązek wyznaczenia Doradcy DGSA także dla firm, które występują wyłącznie jako nadawca ładunków niebezpiecznych. Dotychczas przepis ten funkcjonował w ramach okresu przejściowego.
Doradca DGSA lub ADR (nazwy stosowane zamienne) to specjalista, którego zadaniem jest pomoc przedsiębiorcom w transporcie towarów niebezpiecznych zgodnie z najnowszymi przepisami regulującymi zasady tych przewozów. Aby zdobyć uprawnienia Doradcy ADR należy być niekaranym, posiadać wykształcenie wyższe, ukończyć odpowiedni kurs i zdać z wynikiem pozytywnym egzamin przed dyrektorem Transportu Dozoru Technicznego. Uprawnienia takie ważne są przez 5 lat, a doradcą może być zarówno właściciel firmy, jak i jej pracownik, albo osoba z zewnątrz, wyznaczona np. poprzez zawarcie umowy-zlecenia czy umowy o dzieło.
Zmiany w ADR dotyczące przewozu baterii litowych
Zdecydowanie największe zmiany tegoroczna nowelizacja umowy ADR wprowadziła w zakresie przewozu baterii litowych. Od 1 stycznia 2023 r. należy bowiem przedstawić wyniki badań, potwierdzających, że przewożone baterie są typem przetestowanym zgodnie z pkt. 38.3 (nie dotyczy to baterii guzikowych, zainstalowanych w urządzeniach).
Zmienił się także wzór formularza podsumowania testu, na którym numer telefonu nie jest już obowiązkowy przy oznaczeniu małych baterii litowych. W przyszłości formularz ten nie będzie musiał być podpisany.
Przy okazji zaktualizowano instrukcje PL 911 oraz LP 906 dotyczące pakowania uszkodzonych krytycznie baterii litowych. Dodatkową zmianą jest także przypisanie baterii litowych-jonowych instalowanych w jednostkach transportowych cargo (UN3536) do 2. kategorii transportowej. Dotychczas takie przewozy nie posiadały przypisanej kategorii. Dlatego po zmianach przepisów ADR ze stycznia 2023 r. bez posiadania zaświadczenia o przeszkoleniu ADR można przewozić maksymalnie 333 kilogramy baterii litowo-jonowych.
Komentarze