Podwyżki wynagrodzeń kierowców a koszty pracodawców

20 kwietnia 2023, 12:38

W ubiegłym roku zmiany Pakietu mobilności wymusiły podwyżki wynagrodzeń truckerów międzynarodowych. Od stycznia 2023 r. obowiązują nowelizacje polskich przepisów, które dotyczą również krajowych kierowców. Sprawdzamy, co się zmieniło i w jaki sposób te modyfikacje wpłyną na koszty pracodawców.

Spis treści:

  • Wynagrodzenie kierowcy krajowego a międzynarodowego – różnice.
  • Wzrost przeciętnego wynagrodzenia – koszty dla przewoźnika.
  • Dwie podwyżki płacy minimalnej w 2023 r. Niezauważalne.
  • Wyższe stawki diet i ryczałtów noclegowych korzystne dla przewoźników.

 

Według raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego już w 2021 r. ponad połowa kierowców zarabiała powyżej 6 tys. zł netto. Tymczasem z opracowania pt. “Rynek Transportowy w Polsce i Europie”, opublikowanego w grudniu 2022 r., wynika że w naszym kraju brakuje ok. 150 tys. zawodowych kierowców. Czy tegoroczne korekty w ich wynagrodzeniach zmienią cokolwiek, poza kosztami przewoźników?

Wynagrodzenie kierowcy krajowego a międzynarodowego – różnice

Wypłata kierowcy krajowego jest niższa, niż truckera obsługującego międzynarodowe trasy. A to dlatego, że tego pierwszego dotyczą polskie akty prawne, czyli Ustawa o czasie pracy kierowców, Kodeks Pracy i Ustawa o wynagrodzeniu minimalnym. W związku z tym na pensję kierowcy krajowego składają się:

  • wynagrodzenie zasadnicze,
  • wynagrodzenie za czas dyżurów,
  • wynagrodzenie za czas pracy w godzinach nocnych,
  • nadgodziny,
  • ewentualne dodatki i premie od pracodawcy.

Tymczasem kierowcy, obsługujący transy międzynarodowe, otrzymują jeszcze dopłaty zagraniczne. Dodatkowo w ich przypadku znajdują zastosowanie ulgi w oskładkowaniu oraz opodatkowaniu wynagrodzenia. W efekcie w lutym 2023 r. mediana wynagrodzeń kierowców krajowych wynosiła 3990 zł brutto, przy czym pensje wahały się w przedziale od 3000 do 5200 zł brutto. W tym samym okresie truckerzy międzynarodowi otrzymywali wynagrodzenie w przedziale od 5 tys. zł do 8 tys. zł brutto, a niektórzy nawet ponad 10 000 zł brutto miesięcznie.

Wzrost przeciętnego wynagrodzenia – koszty dla przewoźnika

W 2023 r. stawka prognozowanego wynagrodzenia kierowcy wzrośnie o ponad 1000 zł (z dotychczasowych 5922 zł do 6935 zł). Ta podwyżka sprawi, że składki na ubezpieczenie społeczne będą większe nawet o 17%.

Odczują to pracodawcy, czyli przewoźnicy, którzy przy zachowaniu takiej samej wypłaty netto dla kierowcy, będą musieli odprowadzić do ZUSu składki wyższe o ok 325 zł brutto miesięcznie. Przy tak wielkim niedoborze truckerów można bowiem tylko pomarzyć o przeniesieniu chociaż części tych kosztów na pracownika.

Dwie podwyżki płacy minimalnej w 2023 r. Niezauważalne.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku podwyżek płacy minimalnej. W 2023 roku wzrośnie ona dwukrotnie: od 1 stycznia z 3010 zł od 3490 zł, a od 1 lipca o kolejne 110 zł do wysokości 3600 zł brutto. W przeważającej większości przypadków zmiany te nie wiążą się jednak z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawców, którzy przecież od dawna płacą znacznie powyżej najniższej krajowej.

Z tego samego powodu wspomnianych podwyżek nie odczują też sami kierowcy i to zarówno międzynarodowi, jak i krajowi, którzy już teraz zarabiają więcej, niż wynosi minimalne wynagrodzenie. Dlatego jego podwyższenie i to aż dwukrotne w ciągu jednego roku, będzie w branży TSL jedynie kosmetyką, związaną z aktualizacją umów o pracę. Pod warunkiem, że przewoźnik w ogóle zdecyduje się ją wykonać, zamiast poprawki wykazać tylko na liście płac.

Wyższe stawki diet i ryczałtów noclegowych korzystne dla przewoźników.

Od 1 stycznia 2023 r. zmieniła się także wysokość diety krajowej. Wzrosła ona o 7 zł do 45 zł. Natomiast stawka ryczałtu za nocleg po tegorocznych podwyżkach wynosi obecnie 67,50 zł. Te podwyżki nie stanowią jednak obciążenia dla przewoźnika, a wręcz przeciwnie – stwarzają szanse na całkiem duże oszczędności.

Wszystko dlatego, że od powyższych świadczeń nie trzeba odprowadzać podatku ani składek ubezpieczeniowych. Jeżeli więc kierowca krajowy spędził w ciągu miesiąca np. 18 dni w trasie, z tytułu diet i noclegów pracodawca będzie zobligowany wypłacić mu nieco ponad 2000 zł, ale od tej kwoty nie zapłaci ani podatku ani ZUSu.

Dodajmy jeszcze, że od 29 listopada 2022 roku w transporcie międzynarodowym obowiązują stawki diet i ryczałtów noclegowych opublikowane w załączniku do rozporządzenia, który znajduje się pod tym linkiem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!