W ubiegłym roku zmiany Pakietu mobilności wymusiły podwyżki wynagrodzeń truckerów międzynarodowych. Od stycznia 2023 r. obowiązują nowelizacje polskich przepisów, które dotyczą również krajowych kierowców. Sprawdzamy, co się zmieniło i w jaki sposób te modyfikacje wpłyną na koszty pracodawców.
Spis treści:
- Wynagrodzenie kierowcy krajowego a międzynarodowego – różnice.
- Wzrost przeciętnego wynagrodzenia – koszty dla przewoźnika.
- Dwie podwyżki płacy minimalnej w 2023 r. Niezauważalne.
- Wyższe stawki diet i ryczałtów noclegowych korzystne dla przewoźników.
Według raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego już w 2021 r. ponad połowa kierowców zarabiała powyżej 6 tys. zł netto. Tymczasem z opracowania pt. “Rynek Transportowy w Polsce i Europie”, opublikowanego w grudniu 2022 r., wynika że w naszym kraju brakuje ok. 150 tys. zawodowych kierowców. Czy tegoroczne korekty w ich wynagrodzeniach zmienią cokolwiek, poza kosztami przewoźników?
Wynagrodzenie kierowcy krajowego a międzynarodowego – różnice
Wypłata kierowcy krajowego jest niższa, niż truckera obsługującego międzynarodowe trasy. A to dlatego, że tego pierwszego dotyczą polskie akty prawne, czyli Ustawa o czasie pracy kierowców, Kodeks Pracy i Ustawa o wynagrodzeniu minimalnym. W związku z tym na pensję kierowcy krajowego składają się:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- wynagrodzenie za czas dyżurów,
- wynagrodzenie za czas pracy w godzinach nocnych,
- nadgodziny,
- ewentualne dodatki i premie od pracodawcy.
Tymczasem kierowcy, obsługujący transy międzynarodowe, otrzymują jeszcze dopłaty zagraniczne. Dodatkowo w ich przypadku znajdują zastosowanie ulgi w oskładkowaniu oraz opodatkowaniu wynagrodzenia. W efekcie w lutym 2023 r. mediana wynagrodzeń kierowców krajowych wynosiła 3990 zł brutto, przy czym pensje wahały się w przedziale od 3000 do 5200 zł brutto. W tym samym okresie truckerzy międzynarodowi otrzymywali wynagrodzenie w przedziale od 5 tys. zł do 8 tys. zł brutto, a niektórzy nawet ponad 10 000 zł brutto miesięcznie.
Wzrost przeciętnego wynagrodzenia – koszty dla przewoźnika
W 2023 r. stawka prognozowanego wynagrodzenia kierowcy wzrośnie o ponad 1000 zł (z dotychczasowych 5922 zł do 6935 zł). Ta podwyżka sprawi, że składki na ubezpieczenie społeczne będą większe nawet o 17%.
Odczują to pracodawcy, czyli przewoźnicy, którzy przy zachowaniu takiej samej wypłaty netto dla kierowcy, będą musieli odprowadzić do ZUSu składki wyższe o ok 325 zł brutto miesięcznie. Przy tak wielkim niedoborze truckerów można bowiem tylko pomarzyć o przeniesieniu chociaż części tych kosztów na pracownika.
Dwie podwyżki płacy minimalnej w 2023 r. Niezauważalne.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku podwyżek płacy minimalnej. W 2023 roku wzrośnie ona dwukrotnie: od 1 stycznia z 3010 zł od 3490 zł, a od 1 lipca o kolejne 110 zł do wysokości 3600 zł brutto. W przeważającej większości przypadków zmiany te nie wiążą się jednak z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawców, którzy przecież od dawna płacą znacznie powyżej najniższej krajowej.
Z tego samego powodu wspomnianych podwyżek nie odczują też sami kierowcy i to zarówno międzynarodowi, jak i krajowi, którzy już teraz zarabiają więcej, niż wynosi minimalne wynagrodzenie. Dlatego jego podwyższenie i to aż dwukrotne w ciągu jednego roku, będzie w branży TSL jedynie kosmetyką, związaną z aktualizacją umów o pracę. Pod warunkiem, że przewoźnik w ogóle zdecyduje się ją wykonać, zamiast poprawki wykazać tylko na liście płac.
Wyższe stawki diet i ryczałtów noclegowych korzystne dla przewoźników.
Od 1 stycznia 2023 r. zmieniła się także wysokość diety krajowej. Wzrosła ona o 7 zł do 45 zł. Natomiast stawka ryczałtu za nocleg po tegorocznych podwyżkach wynosi obecnie 67,50 zł. Te podwyżki nie stanowią jednak obciążenia dla przewoźnika, a wręcz przeciwnie – stwarzają szanse na całkiem duże oszczędności.
Wszystko dlatego, że od powyższych świadczeń nie trzeba odprowadzać podatku ani składek ubezpieczeniowych. Jeżeli więc kierowca krajowy spędził w ciągu miesiąca np. 18 dni w trasie, z tytułu diet i noclegów pracodawca będzie zobligowany wypłacić mu nieco ponad 2000 zł, ale od tej kwoty nie zapłaci ani podatku ani ZUSu.
Dodajmy jeszcze, że od 29 listopada 2022 roku w transporcie międzynarodowym obowiązują stawki diet i ryczałtów noclegowych opublikowane w załączniku do rozporządzenia, który znajduje się pod tym linkiem.
Komentarze