Ankieta przeprowadzona wśród zawodowych kierowców jeżdżących po krajach Unii Europejskiej prowadzi do niepokojących wniosków. Czy kierowcy są zadowoleni z warunków odpoczynku na postojach dla ciężarówek? W jakim kraju czują się oni zagrożeni?
Trzy czwarte kierowców rozważa porzucenie zawodu
W badaniu ankietowym dotyczącym miejsc postojowych w Europie, przeprowadzonym przez Iwonę Blecharczyk (Trucking Girl) na prośbę Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, wzięło udział około 1700 kierowców. Obok Polaków, w badaniach wzięli udział także Białorusini, Bułgarzy, Holendrzy, Litwini, Rumuni, Ukraińcy, Węgrzy i wielu innych. Niestety aż 66% kierowców zadeklarowało, że warunki i problemy z jakimi spotykają się podczas postoju powodują, że zdarzyło im się myśleć lub myślą o porzuceniu zawodu kierowcy. A to oznacza, że w całej Unii Europejskiej jest to zjawisko powszechne, a sytuacja w poszczególnych państwach różni się jedynie skalą i natężeniem poważnych zaniedbań.
– Dopóki na europejskich drogach nie zadbamy o godność i podstawowe prawa kierowców, dopóki warunki odpoczynku nie zaczną się poprawiać, dopóty bilans wyjść i wejść do zawodu kierowcy będzie ujemny – komentuje Prezes TLP Maciej Wroński i dodaje: – Żadna kampania wizerunkowa mająca na celu przekonanie potencjalnych pracowników o atrakcyjności zawodu truckera nie przesłoni wstydliwej sytuacji, panującej na parkingach w najbardziej rozwiniętych państwach świata, jakimi są kraje należące do Unii.
Na zachodzie warunki odpoczynku są gorsze niż w Polsce
W ocenie zawodowych kierowców krajem o najgorszych warunkach odpoczynku na postojach dla samochodów ciężarowych i zestawów składających się z ciągnika siodłowego i naczepy są Niemcy, na które wskazało w 32 procentach odpowiedzi. A drugie niechlubne miejsce zajmują wspólnie (ex aequo) Francja i Belgia (po 16 procent odpowiedzi).
Trzeba w tym miejscu pamiętać, że na tę ocenę składają się zarówno złe warunki sanitarne, socjalne, hałas, jak i brak wystarczającej liczby miejsc postojowych. I o ile we Francji mamy większą liczbę miejsc parkingowych niż w Niemczech, to już ich wyposażenie jest w tym kraju znacznie gorsze. We Francji mamy bowiem dużo parkingów bez wystarczającej infrastruktury socjalnej i sanitarnej, zwanych przez kierowców „dzikusami”.
Gdzie kierowcom ciężarówek odpoczywa się najlepiej?
Paradoksalnie opinie na temat warunków odpoczynku są wśród kierowców skrajnie podzielone, gdyż na odpowiedź dotyczącą krajów, o najlepszych warunkach odpoczynku Francja i Niemcy zostały ocenione dość wysoko przez odpowiednio 18% i 15% kierowców. Takich kontrowersji nie ma w przypadku Polski, gdyż w ocenie kierowców (28% odpowiedzi) zajmuje ona pierwsze miejsce pod względem warunków panujących na parkingach. Oczywiście musimy w tym miejscu pamiętać, że pierwsze miejsce oznacza tylko, że te warunki są najlepsze, ale niekoniecznie dobre.
W pytaniu o kraje, w których kierowcy czują się najmniej bezpiecznie podczas postoju, na pierwszym miejscu kierowcy wskazali Francję (43% odpowiedzi), na drugim Belgię (17%) odpowiedzi), a na trzecim Niemcy (13% odpowiedzi). Wśród najbezpieczniejszych państw wskazano na pierwszym miejscu Polskę (35% odpowiedzi). Kontrowersji nie budziła także zajmująca trzecie miejsce Austria, którą wskazano w 14% odpowiedzi. Wśród kierowców skrajne opinie dotyczyły jedynie Niemiec, gdyż aż 20% odpowiedzi wskazało ten kraj jako ten w których kierowcy mogą czuć się bezpiecznie (drugie miejsce po Polsce).
W ocenie prezesa Wrońskiego te skrajne oceny dotyczące Niemiec wynikają być może z faktu, że odpowiadając na pytanie o poczucie bezpieczeństwa na parkingach, kierowcy brali pod uwagę kilka różnych kwestii. Od prawdopodobieństwa kradzieży, napadu lub też innych tego typu zdarzeń, po postawę organów powołanych do utrzymania porządku i bezpieczeństwa.
– W Niemczech mamy do czynienia z dużą liczbą incydentów na tamtejszych parkingach i stąd negatywne opinie kierowców na temat tego kraju. Niemniej niemiecka policja aktywnie przeciwdziała i reaguje na wszelkie negatywne sytuacje, co doceniają inni respondenci ankiety. Tego samego nie można niestety powiedzieć o Francji. Przy dużej liczbie kradzieży i napadów, kierowcy skarżą się, że tamtejsze służby nie tylko nie podejmują działań prewencyjnych, ale także ignorują wszelkie zgłoszenia o takich zdarzeniach. Kierowcy we Francji są pozostawieni samym sobie. – komentuje Maciej Wroński.
Czy jest szansa na poprawę sytuacji?
Wyniki ankiety zostały zaprezentowane w Parlamencie Europejskim w dniu 24 kwietnia podczas Konferencji „Working and resting conditions for professional drivers in the EU – when will they be dignified and normal?” (relację z konferencji znajdziesz TUTAJ) oraz w tym samy dniu podczas wizyty roboczej TLP w Dyrekcji Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej.
W trakcie konferencji polscy posłowie Elżbieta Łukacijewska i Kosma Złotowski zadeklarowali, że zainicjują formalną debatę na ten temat podczas posiedzenie Komisji Transportu i Turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego. Z kolei podczas spotkania z unijnymi urzędnikami wyniki ankiety posłużyły jako rzeczowe i przekonujące uzasadnienie do przedstawionych przez TLP propozycji konkretnych działań regulacyjnych, które w ocenie organizacji powinny zostać podjęte przez władze Unii Europejskiej.
– Niestety nie spodziewam się, aby osiągnięcie celu, jakim jest poprawa warunków odpoczynku kierowców, było szybkie i łatwe. Prace w obecnej kadencji unijnych władz koncentrować się będą na już zainicjowanych projektach. Niemniej temat jest nośny społecznie. Dlatego konsekwentne działanie, także we współpracy ze związkami zawodowymi, po pewnym czasie zmobilizuje polityków i urzędników do zajęcia się problemem. Dla TLP i naszych firm członkowskich zapewnienie dobrych warunków kierowcom jest jednym z najważniejszych wyzwań. Dlatego my nie odpuścimy tego tematu. – deklaruje Maciej Wroński Prezes TLP.
Komentarze