Po 16 miesiącach MAN zakończył rozbudowę swojego zakładu produkcyjnego w Krakowie. Produkcja samochodów ciężarowych odbywa się w systemie trzyzmianowym i będzie się zwiększać do końca roku. Ta inwestycja kosztowała firmę MAN około 200 milionów euro. Jak zmieniły się możliwości zakładu?
Rozbudowa zakładu MAN w Krakowie poprawiła konkurencyjność firmy i przyniosła nowe miejsca pracy
– Rozbudowa zakładu jest kluczowym elementem transformacji firmy MAN. Głęboko zrestrukturyzowaliśmy naszą sieć produkcyjną. Dzięki temu jesteśmy znacznie bardziej konkurencyjni w tych trudnych czasach – powiedział Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus SE podczas ceremonii otwarcia.
Wraz z rozbudową utworzono około 1 500 nowych miejsc pracy. Obecnie w zakładzie pracuje łącznie ponad 2 600 pracowników – trzykrotnie więcej niż przed rozbudową.
– Zakład w Krakowie to placówka o wysokiej efektywności i wysokich kwalifikacjach. Jest tu montowanych około dwóch trzecich wszystkich ciężarówek MAN i kabin pojazdów ciężarowych o najwyższej jakości. Ponadto, dzięki zmodyfikowanym ciężarówkom oferujemy pojazdy indywidualnie dostosowane do potrzeb naszych klientów – przekazuje szef produkcji MAN Michael Kobriger.
Zakład został powiększony o około jedną trzecią swojej dotychczasowej powierzchni i zajmuje obecnie 41 hektarów – niemal tyle, co 60 boisk piłkarskich. W ramach rozbudowy powstała hala o powierzchni 32 000 metrów kwadratowych przeznaczona do produkcji kabin oraz hala o powierzchni 10 000 metrów kwadratowych przeznaczona na Centrum Modyfikacji Ciężarówek i montaż końcowy.
Nie tylko ciężkie samochody ciężarowe
Przed rozbudową zakład w Krakowie produkował tylko ciężkie samochody ciężarowe, lecz od teraz będą to także pojazdy lekkie i średnie. Po przebudowie z linii montażowej będzie zjeżdżać około 300 pojazdów i kabin dziennie, a zatem trzykrotnie więcej niż dotychczas. Szkolenia nowych pracowników w zakresie systemów i narzędzi odbyło się w zakładzie w Monachium, co ma zapewnić jednolite standardy w sieci produkcyjnej.
Zakłady w Krakowie oraz w Monachium stworzą duet produkujący pojazdy elektryczne i spalinowe
Dzięki przejęciu lekkich i średnich serii krakowski zakład MAN nadal jest w stanie produkować pełną gamę samochodów ciężarowych. Kraków pełni rolę zakładu równoważącego możliwości produkcji pojazdów ciężkich dla zakładu głównego w Monachium, gdzie potrzebne jest miejsce na mieszaną produkcję konwencjonalnych i akumulatorowo-elektrycznych pojazdów ciężarowych. Monachium jest obecnie w trakcie przebudowy pod kątem elektryfikacji. Już w przyszłym roku ma rozpocząć się tam produkcja pierwszego MAN eTruck.
Komentarze