Niemieckie kamery będą podglądać kierowców autostrad?

12 czerwca 2023, 9:29

Niemieckie władze coraz wnikliwiej badają statystyki wypadków na autostradach. Wnioski, które otrzymują dzięki tym analizom, nie pozostawiają złudzeń: brak skupienia kierowców jest przyczyną olbrzymiej ilości niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Dlatego właśnie testowano inteligentne kamery, które mają poprawić bezpieczeństwo na niemieckich autostradach.

Spis treści:

  • Niemiecki pomysł na kierowców, korzystających z telefonów
  • Kamera, która zagląda do wnętrza aut
  • Cele i efekty testów inteligentnych kamer na autostradach

 

O tym, jak ważne jest skupienie kierowcy podczas jazdy, chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Podobnie jak do tego, że najczęściej pojawiającym się rozpraszaczem, jest smartfon. Niemieckie władze postanowiły walczyć z kierowcami z telefonami w dłoniach za pomocą nowoczesnej technologii.

Niemiecki pomysł na kierowców, korzystających z telefonów

W Niemczech kara dla kierowcy, korzystającego z telefonu podczas jazdy, to mandat w wysokości 100 € i jeden punkt karny (w Polsce 500 zł i aż 12 punktów karnych). Problemem naszych zachodnich sąsiadów nie jest jednak duża liczba nałożonych na kierowców kar, lecz wykrywalność tego procederu zwłaszcza na autostradach.

Z drugiej strony to właśnie wypadki na tych trasach należą do najbardziej niebezpiecznych, z uwagi na wysokie prędkości poruszających się po nich pojazdów. Dlatego niemiecki land Nadrenia-Palatynat przetestował nowatorski sprzęt, który prawdopodobnie stanie się postrachem kierowców z komórkami w dłoniach.

Kamera, która zagląda do wnętrza aut

Pomysł Niemców nie jest zbyt skomplikowany. W zeszłym roku przy autostradach w Trewirze i w Moguncji stanęła specjalna kamera. Zamontowano ją na pewnej wysokości, co odróżniało ten sprzęt od tradycyjnych fotoradarów. Zresztą zamiast mierzenia prędkości czy robienia zdjęć tablic rejestracyjnych, obiektyw tej kamery zaglądał przez przednie szyby pojazdów i monitorował dłonie kierowcy.

Sztuczna inteligencja w czasie rzeczywistym przetwarzała obraz z kamery. Gdy wykryła smartfon w dłoniach kierowcy, natychmiast wykonywała fotografię potencjalnego wykroczenia i wysyłała ją do specjalnie przeszkolonych policjantów. To oni ostatecznie weryfikowali fakt popełnienia wykroczenia przez kierującego pojazdem, ale na razie nie nakładali kar, ponieważ niemieckie prawo jeszcze nie dopuszcza formalnego korzystania z tego typu urządzeń.

Cele i efekty testów inteligentnych kamer na autostradach

Podsumowując efekty pilotażowego programu minister spraw wewnętrznych Nadrenii-Palatynatu Michael Ebling poinformował, że w 2022 r. na terenie jego landu doszło do 1041 wypadków, spowodowanych rozproszeniem uwagi. Jednocześnie ocenił, że podczas testów inteligentna kamera pozwoliła zmniejszyć co najmniej o połowę liczbę przypadków używania smartfonów przez kierowców w trakcie jazdy.

Statystyki testowe wydają się potwierdzać słowa ministra. W pierwszej fazie testów, która trwała od czerwca do sierpnia na autostradzie 602 w ciągu 46 dni wykryto aż 327 naruszeń. W drugiej fazie testów, wykonywanej od września do listopada na autostradzie A 60 inteligentna kamera zarejestrowała aż 941 wykroczeń związanych z rozproszeniem uwagi w ciągu zaledwie 42 dni pacy. Warto dodać, że takie inteligentne kamery do monitoringu skupienia kierowców od lat wykorzystuje się już w Holandii.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!