Zmiany w kodeksie pracy obejmujące przewoźników – kary do 30 tys. zł

11 lipca 2023, 10:10

Od dwóch miesięcy obowiązują nowe przepisy, które są wynikiem wdrożenia w Polsce dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1152 z 20 czerwca 2019 roku. Przepisy mają przełożyć się na lepsze warunki zatrudnienia dla kierowców. Niektóre firmy mogą nie być świadome ich wprowadzenia. O czym przewoźnicy powinni informować kierowców wyruszających na trasy międzynarodowe, aby nie narażać się na nałożenie kary?

Kierowca ciężarówki w delegacji

26 kwietnia 2023 roku kodeks pracy rozszerzył się o nowe obowiązki informacyjne, leżące po stronie przewoźnika, które muszą być dopilnowane zanim pracownik zostanie wysłany w delegację za granicę. Brak informacji może wiązać się z karą dla pracodawcy nawet do 30 000 zł.

– Nowe przepisy wskazują przede wszystkim, że przed wyjazdem pracownika do pracy lub w celu wykonania poleceń służbowych na terenie kraju UE lub poza granicami UE na okres dłuższy niż 4 tygodnie, pracodawca musi poinformować kierowcę w formie papierowej lub elektronicznej o miejscu wykonywania pracy, przewidywanym czasie jej trwania, walucie, w jakiej będzie wypłacane wynagrodzenie w momencie wykonywania pracy za granicą, a także  przysługujących i określonych w prawie świadczeń pieniężnych lub rzeczowych za pracę oraz deklaracji w sprawie powrotu pracownika do kraju wraz z określeniem warunków – komentuje Kamil Wolański, Kierownik Działu Ekspertów, Inelo, Grupa Eurowag.

Art. 7 ust. 2 dyrektywy 2019/1152 wskazuje, że obowiązkiem państw członkowskich jest uświadomienie pracownika delegowanego, objętego dyrektywą 96/71/WE dodatkowo o elementach składowych wynagrodzenia. W tym celu do przepisów o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług został dodany nowy rozdział pt. „Obowiązki pracodawcy delegującego pracownika z terytorium RP”.

 – Przewoźnicy muszą poinformować kierowcę delegowanego o szczegółach jego rozliczenia, a przede wszystkim przekazać informację o tym, ile wyniosło jego wynagrodzenie zgodnie z obowiązującym prawem w danym kraju. Co więcej, należy przekazać kierowcy to, do jakich dodatków związanych z delegowaniem ma on prawo, w jaki sposób są one wyliczane, a także jakie są ustalenia dotyczące zwrotu wydatków na poczet pokrycia kosztów delegacji – podróży, wyżywienia i zakwaterowania w sytuacji, gdy takie świadczenia są przewidziane przez prawo pracy, postanowienia regulaminów, statuty, układy zbiorowe prac lub inne porozumienia zbiorowe. Pracodawca powinien również przekazać kierowcy link do oficjalnej strony internetowej kraju, do którego kierowca został delegowany. Ważne jest to, aby strona zawierała informacje o warunkach zatrudnienia, którymi kierowca będzie objęty – wyjaśnia Łukasz Włoch, Główny Ekspert ds. Analiz i Rozliczeń, Inelo, Grupa Eurowag

Co prawda, szczegóły dotyczące wyjazdu można przekazać w formie elektronicznej lub papierowej, ale należy pamiętać o tym, aby pracodawca zachował potwierdzenie przekazania niezbędnych informacji swoim pracownikom.

– Kierowca powinien mieć także możliwość wydrukowania i zachowania przekazanych informacji. Warto jeszcze zaznaczyć, że jeśli nastąpi zmiana omawianych warunków zatrudnienia, to pracodawca zobowiązany jest do jak najszybszego przekazania danej wiadomości kierowcy, nie później niż w dniu, w którym taka zmiana ma do niego zastosowanie – zaznacza Kamil Wolański.

Jeśli delegowany pracownik zabiega o udzielenie tych informacji, to jego postępowanie nie może być podstawą do niekorzystnego traktowania w pracy, a tym bardziej nie może stać się przyczyną do wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia przez pracodawcę delegującego pracownika z Polski.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!