Ostatnie testy Unimoga i Econica

29 marca 2013, 12:59

Od początku 2014 roku wejdzie w życie norma emisji spalin Euro VI. Dlatego już jesienią zadebiutują kolejne generacje Unimoga i nowy Econic. Poza najnowszymi silnikami Mercedes-Benz BlueTec 6 modele te otrzymają nowe kabiny i rozwiązania ułatwiające prowadzenie i obsługę.

Wiele zespołów, jak systemy elektroniczne, elementy zawieszenia, nowe układy napędowe czy elementy sterowania – pochodzą z ciężarówek wielkoseryjnych. Pomijając sprawdzoną architekturę kabiny, Econic przeszedł kompletną odnowę.

Obecnie Unimog i Econic poddawane są ostatnim testom przedprodukcyjnym, na przykład podczas odśnieżania dróg. Zimowe próby zostały przeprowadzone w Finlandii. Samochody musiały przejść nie tylko kompleksowe testy w zakresie prowadzenia i charakterystyki jazdy, ale także w kwestii ergonomii oraz komfortu.

Rozruch na zimno przy -30 st. Celsjusza

Od trzech lat w ramach programu zimowych testów inżynierowie Mercedes-Benz sprawdzali, jak najnowsza generacja pojazdów specjalnych z jednostkami BlueEfficiency Power radzi sobie w najcięższych warunkach. Temperatury sięgające -30 st. W ciągu wielu tygodni ekstremalnych prób na trasach ośrodka testowego sprawdzono ich dynamikę i prowadzenie, zwrotność oraz zdolności terenowe. Wszystkie ciężarówki zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt badawczy, gromadzący dane z ponad 300 punktów pomiarowych. Dla przykładu, pozwolił on testerom uzyskać informacje na temat łatwości rozruchu na zimno silników Euro VI i parametrów układu napędowego przy -25 st. Celsjusza. W oparciu o te wyniki inżynierowie mogli wprowadzić dodatkowe środki w celu usprawnienia uruchamiania jednostki napędowej w jeszcze niższych temperaturach, m.in. poprzez zastosowanie ogrzewania postojowego do wcześniejszego podgrzania cieczy chłodzącej.

Testom poddano filtr cząstek stałych. Sprawdzona została również funkcjonalność i szybkość podgrzewania systemu AdBlue w temperaturach poniżej -10 st. oraz jego niezawodność. Głównym celem było jednak utrzymanie niskiego zużycia paliwa.

Przeprowadzone w Finlandii badania nie skupiały się zresztą wyłącznie na technologii, ale i na prowadzeniu, bezpieczeństwie oraz komforcie kierowcy. Dotyczy to na przykład wydajnego ogrzewania, obejmującego podgrzewanie przedniej szyby. Ta ostatnia przydała się zwłaszcza na końcu testów, podczas długiej podróży z Rovaniemi do Arjeplog w Szwecji w wymagających warunkach skandynawskiej zimy.

– „To wyjątkowe doświadczenie, gdy po tylu miesiącach prac rozwojowych można przetestować wytrzymałość nowego Econica i nowego Unimoga na długiej trasie” – powiedział Walter Eisele, szef produkcji i rozwoju Mercedes-Benz Special Trucks, bardzo zadowolony z wyników badań.

Letnie testy przy 45-stopniowym upale

Samochody muszą też zaprezentować swoją formę latem. W najgorętszych miesiącach roku są zabierane do ośrodka testowego w prowincji Grenada w południowej Hiszpanii. Inżynierowie zabierają wówczas pojazdy w góry Sierra Nevada i testują na wysokości około 2500 m n.p.m. Towarzyszy im silne nasłonecznienie i temperatura przekraczająca 45 stopni Celsjusza. Sprawdzana jest wtedy m.in. skuteczność układu wentylacji i klimatyzacji.

– „Podczas gdy w Finlandii testujemy zdolność pojazdów do adaptacji przy ekstremalnym mrozie, w Hiszpanii upewniamy się, że upał i różnice wysokości nie stanowią żadnego problemu. Dzięki temu klienci mogą polegać na naszych samochodach w każdych warunkach, przez cały rok” – powiedział Walter Eisele.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!