Inteligentne tachografy drugiej generacji wprowadzą zmiany, które umożliwią spełnienie wymagań pakietu mobilności. Firma Lontex Group przygotowała webinar, na którym przybliżyła kwestie związane z kalibracją nowych tachografów, posługując się przykładem urządzeń VDO. Jakich zmian należy się spodziewać?
Nowe funkcje w tachografach
Na początku wydarzenia przypomniano krótko o zmianach wynikających z pakietu mobilności i terminach wymiany tachografów w poszczególnych przypadkach. Były one szerzej omawiane podczas wcześniejszego webinaru Lontex Group poświęconego tachografom. Po zakończeniu części wstępnej przedstawiono funkcje, które wprowadzą nowe tachografy – zaznaczone kolorem czerwonym.
Urządzenia do obsługi tachografów
Do obsługi serwisowej tachografów należy wyposażyć się w tester TT2010 lub zaopatrzyć się w Workshoptab firmy VDO. Na webinarze przedstawiono dwa warianty kontraktu serwisowego – VDO partner oraz VDO Premium.
Różnią się one tym, że w VDO Partner nie ma przedłużonego okresu gwarancji, dostępu do szkoleń online, zdalnego wsparcia technicznego, dostępu do bazy wiedzy czy licencji dotyczącej rejestracji plomb, co nie jest wymagane w Polsce – dokumentacje i procedury są skonstruowane tak, że nie trzeba tego dodatkowo odnotowywać.
Obecnie oferowana wersja urządzenia VDO to Workshoptab 2. Workshoptab 1 będzie cały czas wspierany. Posiadacze urządzeń pierwszej generacji będą mogli w dalszym ciągu podpisywać kontrakty serwisowe czy aktywować licencje – to będzie się odbywać dokładnie w takim zakresie jak przy Workshoptab 2. Jednakże do testów dodatkowych, które według przekazanych informacji są procedowane w KE i mogą stać się obowiązkowe – testy bluetooh i żyroskopu – niezbędna będzie dodatkowa aplikacja na telefon. Każda z generacji Workshoptab zapewnia możliwość spełnienia wszystkich wymagań pakietu mobilności wobec obsługi inteligentnych tachografów drugiej generacji. Oprócz samego urządzenia niezbędny będzie przewód WorkshopTab DTCO Update Cable.
Na wydarzeniu przekazano również, że od 21 sierpnia 2023 roku przy wymianie tachografów GEN2 v1 należy w ich miejsce zamontować urządzenie GEN2 v2, zarówno w transporcie krajowym, jak i zagranicznym. Pozostające w magazynach inteligentne tachografy v1 będą mogły zostać zamontowane wyłącznie w przypadku wymiany starszych urządzeń – np. tachografów cyfrowych 3.0 lub analogowych, w samochodach wykorzystywanych w transporcie krajowym.
Zmiany w kalibracji
Po omówieniu kwestii związanych z samymi urządzeniami oraz ich wymianą przedstawiono zmiany, które pojawią się w kalibracji tachografów.
Tryb niezidentyfikowany jest zarejestrowany dla pojazdów uprzywilejowanych jak np. straż pożarna, czy betoniarka. Odpowiedni piktogram określający tryb – pasażerski, towarowy lub niezidentyfikowany musi pojawić się na rekordzie kalibracji. Ponadto na rekordzie musi znaleźć się kraj kalibracji oraz data i godzina.
Zmiany obejmują również nowe cele kalibracji VDO, występujące przy powtórnej kalibracji:
- (82) Sparowanie czujnika
- (83) Zmiana numeru DSRC lub jego powtórzenie
- (80) Zablokowanie numeru plomby
- (81) Zablokowanie karty warsztatowej G1
Raporty i wydruki
Wprowadzane zmiany wiążą się z nowymi piktogramami, które mogą pojawić się na wydrukach.
Ponadto tabliczka instalacyjna musi zawierać informację o typie załadunku. Nowe rozporządzenie wypełnia lukę, która pomijała pojazdy nieposiadające słupka B. W ich przypadku tabliczka informacyjna ma być umieszczona w strefie drzwi pojazdu, tak aby zawsze była dobrze widoczna.
Na webinarze przedstawiono przykładowo wygenerowany raport z kalibracji i tabliczkę informacją. Zaznaczone zostały na nich miejsca, gdzie mogą pojawić się nowe informacje.
Przedstawiono również przykład informacji, jakie pojawią się na wydruku danych technicznych:
Po zakończeniu webinaru przyszła pora na pytania. Poniżej zamieszczamy kilka wybranych, wraz z odpowiedziami. Firma Lontex Group zapowiedziała, że więcej informacji na temat zmian w serwisie i kalibracji tachografów przekaże na szkoleniu zaplanowanym na 15 września.
1. Czy przy użyciu TT2010 wymienię tachograf od zera, czy musi być on wcześniej zaprogramowany pod konkretny model samochodu?
Na dany moment powinien on być zaprogramowany pod konkretny model samochodu.
2. Kiedy inteligentne tachografy 4.1 będą dostępne w sprzedaży?
Tachografy 4.1 pojawiają się już w sprzedaży, jednak są to znikome ilości. Dostawy obejmują pojedyncze sztuki na cały kraj. Wszystko ma unormować się w okolicach września, wówczas będzie można realizować większe zamówienia.
3. Czy plomby i czujniki do tachografu 4.1 będą się różnić od tych do wersji 4.0?
Plomby zostają te same, na tę chwilę nie nastepuje żadna zmiana. Czujniki ruchu KITAS 4.0 również będą te same, pod koniec roku ma pojawić się jedynie aktualizacja ich oprogramowania.
4. Jakie zmiany będą potrzebne przy wymianie tachografu?
Oprócz nowego tachografu należy domontować antenę DSRC wraz z kablem. Wiązka KITAS może zostać, chyba że użytkowana była już dłuższy okres, wówczas ją również zalecam wymienić. Na koniec wymieniamy czujnik ruchu. Po zamontowaniu podzespołów można je podłączyć do tachografu i przeprowadzić kalibrację oraz aktywację. W przypadku wymiany tachografu inteligentnego pierwszej generacji na nowy zmieniamy tylko tachograf i czujnik ruchu.
Komentarze