Stworzenie zawieszenia do samochodów ciężarowych wymaga kompromisów. Jest to szczególnie widoczne w przypadku przyczep, które mają różną masę w zależności od ich aktualnego obciążenia. Zawieszenie pneumatyczne, które utrzymuje stały poziom niezależnie od obciążenia, jest rozwiązaniem tego problemu. Przykładem mogą być produkty linii ECO Air od firmy BPW. Jakie zalety mają zawieszenia tego rodzaju i z czym wiąże się ich eksploatacja?
Zawieszenie pneumatyczne ECO Air – obróbka umożliwiająca wymianę pojedynczych elementów
Jako niewątpliwą zaletę swoich produktów linii ECO Air firma BPW wymienia modułową konstrukcję zawieszenia. Dzięki temu w razie uszkodzenia możliwa jest wymiana pojedynczych elementów układu. Ma to być efektem laserowej obróbki powierzchni styku niektórych podzespołów zawieszenia. Oprócz tego producent zapewnia o wszechstronności zastosowania zawieszenia ECO Air.
– Nowoczesna, modułowa konstrukcja zawieszenia ECO Air umożliwia, w przypadku uszkodzeń, wymianę pojedynczego elementu. Połączenie skręcane zawieszenia bez użycia elementów kształtowych dzięki zastosowaniu technologii laserowej obróbki powierzchni styku wahacza z korpusem osi. Zawieszenia ECO Air są uniwersalne w szerokim zakresie zastosowań – w naczepach kurtynowych, chłodniach, z ruchomą podłogą, a także wywrotkach. Zawieszenia ECO Air dostępne są z osiami ECO Plus zarówno z hamulcami tarczowymi, jak i bębnowymi – przekazuje Łukasz Łatkowski Doradca Techniczny/Specjalista ds. Firm Transportowych w BPW Polska.
Jak podkreśla producent, zawieszenia ECO Air mają cieszyć się coraz większym zainteresowaniem. Wśród ich podstawowych zalet docenianych przez użytkowników wymienia się niezawodność, prostą obsługę i aspekty ekonomiczne.
– Zawieszenia ECO Air są obecnie naszym podstawowym produktem zamawianym przez producentów pojazdów i zainteresowanie stale rośnie, ale jesteśmy na to przygotowani. Zautomatyzowany proces produkcji zawieszeń ECO Air sprawia, że zapewniamy krótkie terminy realizacji zamówień składanych przez naszych kontrahentów. Natomiast użytkownicy zawieszeń ECO Air doceniają ich wysoką niezawodność i łatwość obsługi, która przekłada się na niskie koszty eksploatacji – dodaje Łukasz Łatkowski.
Konserwację zawieszenia BPW ECO Air dla osi 9-tonowych opisano na brytyjskim portalu Commercial Vehicle Workshop.
Konserwacja zawieszenia pneumatycznego ECO Air
Za zapewnienie stabilności w zawieszeniu odpowiadają przede wszystkim belka osi wraz z dwoma wahaczami wzdłużnymi. Tworzą one wspólnie duży stabilizator w kształcie litery „U”. Podczas serwisu należy skontrolować prawidłowe dokręcenie śrub mocujących te elementy. W instrukcjach serwisowych BPW można odnaleźć informacje o procedurach i właściwym momencie dokręcenia tych śrub w różnych systemach zawieszenia.
Podczas demontażu elementów tego zespołu należy zawsze wymieniać śruby wraz z podkładkami i nakrętkami na nowe. Po dokręceniu z odpowiednim momentem obrotowym ulegają one rozciągnięciu, dlatego tak istotne jest zachowanie procedur typowych dla różnych systemów zawieszenia.
Podczas serwisu należy zwrócić uwagę na to, czy w punktach styku między belką osi oraz resorami nie ma śladów korozji. Jej wystąpienie świadczy o pojawieniu się luzów i ruchach tych podzespołów względem siebie w trakcie pracy zawieszenia. Aby uchronić się przed uszkodzeniem belki, należy pamiętać o kontroli tego obszaru.
Kontrola poduszek zawieszenia pneumatycznego ECO Air
Pierwsze uszkodzenia spowodowane naturalnym starzeniem się gumy, z której wykonano poduszki, pojawiają się w miejscu, gdzie jej płaszcz wywija się na tłoku. Podczas kontroli należy zwrócić szczególną uwagę na ten obszar, a także zweryfikować szczelność poduszek. Tłok może ulec uszkodzeniu wskutek uderzeń kamieni czy kontaktu np. z krawężnikami, dlatego należy sprawdzić również ten element. Przy zbyt dużym nachyleniu przyczepny może dochodzić do rozerwania poduszek powietrznych lub jazdy na odbojnikach. W obydwu przypadkach sytuacja prowadzi do awarii.
Kontrola amortyzatorów
Zdarza się, że podczas produkcji amortyzatora zostanie on nadmiernie wypełniony olejem. W takiej sytuacji nadmiar zostaje wyrzucony przy pierwszym użyciu przyczepy. Mgiełka olejowa pokrywa wówczas korpus amortyzatora, który wystarczy przetrzeć. Jeżeli mgiełka oleju ponownie osiada na korpusie lub olej spływa po nim, to może oznaczać uszkodzenie i konieczność wymiany amortyzatora. Aby uniknąć uszkodzenia mocowań amortyzatora, należy przestrzegać właściwego momentu dokręcenia śrub w tym miejscu.
Zawieszenia pneumatyczne BPW są przystosowane do pracy na określonej wysokości. Zmiana ustawień może prowadzić do uszkodzeń podzespołów jak np. poduszki czy tuleje. Efektem może być także zakłócenie zbieżności – do wewnątrz lub na zewnątrz – co prowadzi do przedwczesnego zużycia opon.
Dodatkowe funkcje zawieszenia ECO Air
Zawieszenia ECO Air mają również przydatne rozwiązania, jak system AirSave, który automatycznie utrzymuje odpowiednie ciśnienie ogumienia. Dzięki temu można zachować zużycie paliwa na optymalnym poziomie, a przede wszystkim uniknąć wystrzału opony w wyniku długotrwałej jazdy z zaniżonym ciśnieniem. Pneumatyczne zawieszenie od BPW znajduje również zastosowanie w samochodach poruszających się na drogach nieutwardzonych. Firma zapewnia o wprowadzaniu kolejnych usprawnień i dalszym rozwoju linii ECO Air.
– Linia zawieszeń pneumatycznych ECO Air jest stale rozwijana. Obecnie zawieszenia ECO Air dostępne są korpusem osi o przekroju okrągłym i z powodzeniem stosowane w pojazdach off-road (np. wywrotkach). Coraz większą popularnością cieszą się zawieszenia ECO Air z osiami wyposażonymi w układ automatycznego uzupełniania ciśnienia w ogumieniu AirSave. A na tym nie koniec. W najbliższych latach linia ECO Air będzie się rozwijana o kolejne zastosowania i funkcjonalności – podsumowuje Łukasz Łatkowski.
Komentarze