Scania zaprezentowała nowe ciągniki siodłowe przeznaczone do transportu ponadnormatywnego. Ciągniki DMC zestawu do 250 ton są budowane ze standardowych, modułowych podzespołów Scania, co oznacza oszczędności na kosztach obsługi technicznej i napraw. Ich osiągi można dostosować do specyficznych wymagań, dzięki czemu firma oferuje efektywny ciągnik, dostępny w wielu konfiguracjach.
Nowe ciągniki siodłowe dla transportu ponadnormatywnego mogą być wyposażone w najmocniejszy silnik Scania – 16,4-litrowy V8 o mocy 730 KM i momencie obrotowym 3500 Nm – wzmocnioną skrzynię biegów Scania z nadbiegiem i zautomatyzowanym układem zmiany biegów Scania Opticruise, osie przednie i wleczone o nośności 9 lub 10 ton, 32-tonową podwójną oś napędową ze zwolnicami w piastach kół, hamulce bębnowe lub tarczowe, zawieszenie pneumatyczne lub mechaniczne z resorami parabolicznymi oraz wzmocnioną ramę podwozia. Pojazd o konfiguracji osi 8×4 może tworzyć zestawy drogowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 180 lub 250 ton, zależnie o wyboru osi, lokalnych przepisów itp.
Dostępne poziomy mocy silnika Scania V8 rozpoczynają się od 520 KM. W ofercie znajdują się silniki zgodne z normami emisji spalin Euro 6/5/4/3, a także przepisami japońskimi, wszystkie bazujące na wspólnej platformie technologicznej i architekturze, co upraszcza obsługę serwisową i dostawy części.
Mechaniczna skrzynia biegów, bez przekładni hydrokinetycznej, zapewnia wysoką sprawność przeniesienia napędu i ekonomikę paliwową w trudnych warunkach eksploatacji. Ta 12+2-biegowa skrzynia posiada dwa biegi pełzające. Dzięki temu umożliwia łatwe ruszanie z miejsca. Z kolei nadbieg umożliwia jazdę z niską prędkością obrotową silnika. Precyzyjne sterowanie sprzęgłem zapewnia płynne rozpoczynanie jazdy przy minimalnym poślizgu. Specjalny tryb manewrowy pozwala kierować pojazdem z milimetrową dokładnością. W opcji nadal jest dostępna skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną.
Oferta obejmuje konfiguracje sześcio-, ośmio- i dziesięcioosiowe. Dostępne są skrętne osie pchane lub wleczone. Zwarta zabudowa tylnej osi skutkuje krótkim rozstawem osi, który w pojeździe czteroosiowym wynosi zaledwie 3300 mm. Istnieje możliwość wyboru konfiguracji 6×6 i 8×8 (8×8 na specjalne zamówienie). Pojazd może być wyposażony w zaczep holowniczy z przodu i z tyłu.
Kabiny sypialne
Ciągniki siodłowe dla transportu ponadnormatywnego są często wyposażane w wysoką kabinę sypialna, taką jak np. Scania Topline, częściowo ze względu na komfort, a częściowo z powodu możliwości jej harmonijnego połączenia z zabudową zakabinową, mieszczącą układ hydrauliczny, zbiorniki sprężonego powietrza i inne specjalistyczne wyposażenie. Dostępne są oczywiście także niższe i krótsze kabiny, m.in. kabiny z niskim dachem, które pozwalają na zabudowę np. żurawia z wysięgnikiem nad kabiną. Obowiązkowym wyposażeniem przy wyborze silnika V8 jest wysoko mocowana kabina serii R. W przypadku zastosowania silnika 6-cylindrowego można wybrać także kabinę serii G.
Komentarze