Nowe pojazdy specjalne Mercedes-Benz: Unimog i Econic

, 19 kwietnia 2013, 15:03

Ponieważ od 1 stycznia 2014 r. na rynku europejskim zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro VI, gama pojazdów użytkowych Mercedes-Benz – Atego, Antos, Arocs i Actros – zostaje uzupełniona o dwa zgodne z przyszłymi regulacjami modele specjalne – Unimoga i Econica. Ich nowe silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas.

Nowe wersje Unimoga i Econica

Mercedes Unimog, EconicNowy Unimog debiutujący od razu w 10 wersjach – od U 216 do U 5024 – oraz 2- i 3-osiowe warianty niskopodłogowego Econica rozpoczynają epokę Euro VI wśród pojazdów specjalnych. Nowe pojazdy wyróżnia wzrost osiągów, wydajności i łatwości obsługi.

W ramach nowej oferty pojazdów roboczych Unimog modele U 216 i U 218 zastępują oferowany wcześniej wariant U 20 jako kompaktowe wersje bazowe i zbliżają się do odmian z mocniejszymi silnikami, znanych teraz jako U 318, U 423, U 430, U 527 oraz U 530. Pierwsza cyfra oznacza rozmiar (dla przykładu, 4 odpowiada obecnemu U 400), a dwie kolejne – wartość mocy silnika w koniach mechanicznych bez ostatniej cyfry (przykładowo, 23 to 230 KM).

Wszystkie modele otrzymują kompletnie przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną podczas jazdy. Modele U 4000 i U 5000 również otrzymały bardziej zaawansowane rozwiązania oraz nowe nazwy – odpowiednio, U 4023 i U 5023.

W przypadku 2- i 3-osiowych wersji Econica – oferowanych teraz jako 4×2, 6×4 oraz 6×2/4 z elektronicznie sterowaną osią pchaną i wleczoną – niskopodłogowa koncepcja została uzupełniona o innowacje z zakresu ergonomii. Ładowność pozostała na tym samym poziomie mimo spełnienia normy Euro VI.

Silniki Euro VI

Mercedes Unimog i Econic noweNowe serie silników BlueEfficiency Power zapewniają Unimogowi zgodność z normą emisji Euro VI i znacznie większą wydajność, zwłaszcza przy uwzględnieniu wyższej mocy. Także Econic otrzymał jednostki nowej generacji: jednostki typu OM 934 oraz OM 936 w trzech wersjach 4- i dwóch 6-cylindrowych, o mocy od 115 kW (156 KM) do 260 kW (354 KM) i pojemności 5,1 oraz 7,7 litra. Najnowocześniejsze konstrukcje łączą niewielkie zużycie paliwa z czystymi spalinami i wyższą wydajnością mimo zastosowania rozwiązań pozwalających na spełnienie normy Euro VI. W przypadku Econica udało się osiągnąć zużycie paliwa niższe nawet o 4 proc. Silniki – sprawdzone już w Antosie i Atego – oferują wysoką moc i moment obrotowy. Pomimo normy Euro VI także zużycie paliwa Unimoga zostało ograniczone.

Nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z 10 dyszami w każdej sytuacji zapewniają najlepszą dawkę wtrysku. Długoskokowa konstrukcja silników z chłodzonym układem recyrkulacji spalin i mocą sięgającą 33,8 kW z 1 litra pojemności (46 KM/l) kwalifikują jednostki BlueEfficiency Power do grona najbardziej wydajnych diesli. Nowa, 4-cylindrowa wersja o pojemności 5,1 litra i mocy 115 kW (156 KM) dla bazowego Unimoga U 216 osiąga moment obrotowy o wartości 650 Nm, który pozostaje stały w całym głównym zakresie obrotów od 1200 do 1600 obr./min.

Mercedes Unimog i EcnonicW kategorii mocy rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra plasują się tuż obok wersji 4-cylindrowej. Jednostki o mocy 200 kW (272 KM) lub 220 kW (299 KM) służą do napędu modeli U 427 i U 430 oraz U 527 i U 530. Maksymalny moment obrotowy o wartości 1200 Nm dostępny jest w przedziale 1200-1600 obr./min. W Econicu stosowane są 6-cylindrowe jednostki o mocy 220 kW (299 KM) oraz 260 kW (354 KM).

Ze względu na osprzęt niezbędny do spełnienia normy Euro VI, wchodzącej w życie 1 stycznia 2014 r., nacisk położono również na wykorzystanie przestrzeni. Projektanci musieli uwzględnić kompaktowe podwozie Unimoga, a także niskopodłogową koncepcję Econica. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje także system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR, połączonych szeregowo.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!