Elektryfikacja transportu ciężkiego nabiera tempa także za oceanem. W celu usprawnienia łańcucha dostaw trzech wielkich graczy na rynku motoryzacyjnym postanowiło połączyć siły. Wybudują oni fabrykę produkującą ogniwa akumulatorowe do pojazdów użytkowych oraz do zastosowań przemysłowych.
Zjednoczenie w celu zapewnienia lokalnej produkcji
Firmy Accelera by Cummins, jednostka biznesowa Cummins Inc. działająca w segmencie „New Power” [NYSE: CMI], Daimler Trucks & Buses US Holding LLC [przedsiębiorstwo Daimler Truck Group; DAX: DTR0CK; „Daimler Truck”] oraz PACCAR [NASDAQ: PCAR] nawiązują współpracę w celu przyspieszenia i ulokalnienia produkcji ogniw akumulatorowych, a także rozbudowy łańcucha dostaw akumulatorów w Stanach Zjednoczonych. Planowana jest spółka joint venture, która będzie produkowała ogniwa akumulatorowe do elektrycznych pojazdów użytkowych oraz do zastosowań przemysłowych. W ten sposób również w Stanach Zjednoczonych stworzy atrakcyjne miejsca pracy w rozwijającym się sektorze „Clean-Technology”. Łączna wartość inwestycji w fabrykę o zdolności produkcyjnej 21 gigawatogodzin (GWh) ma wynieść od dwóch do trzech miliardów dolarów.
Jakie korzyści przyniesie budowa fabryki w Stanach Zjednoczonych?
Accelera by Cummins, Daimler Truck i PACCAR będą posiadać po 30 procent udziałów w spółce joint venture i wspólnie ją kontrolować. Początkowo spółka skoncentruje się na technologii akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) do użytku w elektrycznych pojazdach użytkowych. Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe produkowane w ramach planowanego wspólnego przedsięwzięcia będą miały szereg zalet w porównaniu z ogniwami o innym składzie chemicznym, w tym niższy koszt, dłuższą żywotność i wyższe bezpieczeństwo, a przy tym nie będą wymagały stosowania niklu i kobaltu jako surowców. Accelera by Cummins, Daimler Truck i PACCAR spodziewają się wzrostu popytu na technologie akumulatorowe w kolejnych latach bieżącej dekady. Amerykańscy klienci tych firm zyskają wysoce nowoczesną fabrykę ogniw akumulatorowych wyspecjalizowaną w zastosowaniach użytkowych. Partnerem technologicznym spółki joint venture z 10-procentowym udziałem będzie firma EVE Energy [SZSE:310004], która wniesie swoje najwyższe branżowe know-how w zakresie projektowania i produkcji ogniw akumulatorowych. EVE Energy jest wiodącym na świecie producentem ogniw akumulatorowych LFP dla przemysłu motoryzacyjnego, notowanym na giełdzie w Shenzhen.
Cele tworzonej spółki strategicznej
Tworzona strategiczna spółka joint venture pozwoli udziałowcom na uzyskanie wysokiego stopnia skalowalności oraz dostępu do taniej i zróżnicowanej technologii ogniw akumulatorowych, docelowo zapewniając wartość dodaną klientom z segmentu pojazdów użytkowych w Ameryce Północnej.
– Spoczywa na nas odpowiedzialność za dekarbonizację przeprowadzaną w sposób optymalny dla wszystkich naszych interesariuszy i naszej planety. Wymaga to ścisłej współpracy w ważnymi partnerami. Dzisiejsza zapowiedź jest wyrazem tych działań. Nie tylko rozwijamy technologię istotną dla naszych klientów, ale również przyspieszamy transformację energetyczną w Stanach Zjednoczonych”, mówi Jennifer Rumsey, Prezes i Dyrektor Wykonawczy firmy Cummins.
– Naszą wizją jest lokalna produkcja wysokiej jakości akumulatorów, które usprawnią działania biznesowe klientów oraz pomogą im w osiąganiu celów ekonomicznych i środowiskowych”, stwierdza Preston Feight, Dyrektor Wykonawczy firmy PACCAR.
– Z punktu widzenia Daimler Truck, partnerstwo i rygorystyczne monitorowanie kosztów, a także inteligentna alokacja kapitału są najważniejszymi czynnikami sukcesu na drodze do zrównoważonego transportu. Planowane wspólne przedsięwzięcie umożliwi wykorzystanie efektów skali wykraczających poza potencjał Daimler Truck. Stanowi ono istotny element naszej strategii uprzemysłowienia akumulatorów i zapewnia dostęp do odpowiedniej technologii ogniw akumulatorowych po odpowiednich kosztach. – stwierdza Prezes Zarządu Daimler TruckMartin Daum
Accelera by Cummins, Daimler Truck i PACCAR są liderami transformacji branży pojazdów użytkowych w kierunku zrównoważonych i bezemisyjnych technologii. Partnerzy zobowiązali się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla zgodnie z założeniami Paryskiego Porozumienia Klimatycznego. Transakcja podlega jeszcze zwykłym warunkom finalizacji oraz musi uzyskać wymagane zgody organów kontrolnych i regulacyjnych, co obejmuje złożenie dobrowolnego pełnego zgłoszenia w Komitecie ds. Inwestycji Zagranicznych w Stanach Zjednoczonych (CFIUS).
Komentarze