W czerwcu 2022 r. Scania po raz pierwszy zaprezentowała nową gamę zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, przeznaczonych do obsługi tras regionalnych. W szwedzkim Södertälje rozpoczyna się produkcja pojazdów z kabinami R i S o mocy silnika 400 lub 450 kW. Zmodernizowane miejskie pojazdy elektryczne zostały wyposażone w nowe zestawy akumulatorów, podwozia przystosowane do zasilania energią elektryczną oraz usługi, jak Scania Charging Access.
Nowa seria elektrycznych pojazdów Scania przeznaczonych do obsługi tras regionalnych ma następujące parametry: masa całkowita do 64 t, zasięg do 390 km, moc ładowania do 375 kW, a moc maksymalna 400 lub 450 kW (około 610 KM).
Najnowsze elektryczne pojazdy Scania są oferowane zarówno jako podwozia do zabudowy, jak i ciągniki siodłowe z kabinami R i S. Zasięg, jak zawsze, będzie uzależniony od masy, eksploatacji, pogody, stylu jazdy itp., ale w przypadku 27-tonowej wywrotki miejskiej z sześcioma akumulatorami można oczekiwać 350 km zasięgu po każdym ładowaniu. Jedna godzina ładowania ma zwiększać zasięg o 270 km. Do osiągnięcia rozsądnego czasu ładowania wcale nie potrzeba najwyższej mocy 350 kW: ładowarka o mocy 130 kW w ciągu godziny o 100 km zwiększy zasięg ciężarówki, która zużywa 1,3 kWh/km.
– W pewnym sensie staliśmy się niewolnikami w koncepcji ciągłego uzupełniania od 10% do 100%, tak jak robimy to w przypadku samochodów z silnikiem Diesla. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, należy przyjąć zasadę ładowania do uzyskania wymaganego zasięgu: jeżeli do macierzystej ładowarki pozostało 120 km, nie ma sensu zwiększać dystansu powyżej tej wartości, z niewielkim zapasem – wyjaśnia Fredrik Allard, starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania.
Zmodernizowane rozwiązania miejskie i nowe maszyny elektryczne
Pierwsze elektryczne pojazdy Scania są dostępne na rynku od 2021 r. Zapoczątkowały one elektryfikację głównie w zastosowaniach miejskich. Scania przygotowuje obecnie swoją ofertę pojazdów dystrybucyjnych i lekkich wywrotek.
Równolegle Scania wprowadza gamę nowych maszyn elektrycznych, rodzinę EM C1-4, z co najmniej pięcioma różnymi poziomami mocy. Firma oczekuje, że EM C1-4 będzie cieszył się największym zainteresowaniem ze względu na swoją elastyczność i pięć różnych poziomów mocy wyjściowej.
Baterie mające stanowić krok naprzód
Scania korzysta z ogniw szwedzkiego producenta Northvolt, które mogą zasilać pojazdy na dystansie 1,5 mln km. Ich ślad węglowy ma wnosić około jednej trzeciej porównywalnej wartości w branży.
W przeciwieństwie do wielu innych baterii, akumulatory Scania mają umożliwiać wielokrotnie ładowane do 100% stanu naładowania bez wpływu na ich żywotność. Krzywa ładowania jest płaska, co oznacza, że ładują się z taką samą prędkością, gdy są prawie pełne, jak wtedy, gdy są niemal rozładowane. Płaska krzywa ładowania ma zapewniać przewidywalność czasu ładowania.
Scania osiągnęła tę cechę przykładając uwagę do tego, aby akumulatory stale utrzymywały odpowiednią temperaturę. Wspólnie z Northvolt firma dostosowała technologię akumulatorów do ciężkich pojazdów o dużej pojemności akumulatora w stosunku do tak zwanego współczynnika C (prąd, którym akumulator jest ładowany i rozładowywany).
– Jesteśmy przekonani, że kwestie ładowania będą postrzegane jako mniej problematyczne, gdy ludzie zapoznają się lepiej z tym, jak akumulatory działają w rzeczywistości. Kiedy analizujemy wzorce operacyjne, często okazuje się, że zdecydowana większość pojazdów dysponuje całym potrzebnym zasięgiem, z pewnym marginesem. Wywrotki i inne podwozia do zabudowy często pokonują mniej niż 200 km dziennie podczas typowej eksploatacji na obszarach miejskich. Jeśli będą ładować się w swojej macierzystej zajezdni i dołączą do Scania Charging Access, jako wsparcia, to problem zasięgu w ich przypadku zniknie– komentuje Fredrik Allard.
Scania uważa, że w Europie i USA nieuchronnie nadciągają zmiany. Napędzają je wymagania klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju, rozwój legislacji i oczekiwanie, że pod względem kosztów elektryki dorównają pojazdom spalinowym – lub będą bardziej atrakcyjne.
Scania Charging Access
Na początku tego roku zaprezentowano usługę Scania Charging Access, która jest już dostępna dla biznesu. Scania oferuje dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania działającej w 12 krajach, z punktami ładowania uszeregowanymi według ich dostępności dla pojazdów ciężarowych.
Niezależnie od tego, kto obsługuje punkty ładowania w sieci, klient otrzyma tylko jedną fakturę od Scania. Usługa jest dostępna bez żadnych opłat rejestracyjnych lub miesięcznych; klient płaci przewidywalną cenę tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Właściwie jedynym wymogiem przystąpienia do Scania Charging Access jest posiadanie co najmniej jednego, dowolnego pojazdu marki Scania.
– Indywidualnie oceniamy i klasyfikujemy wszystkie istniejące punkty ładowania, zarówno te dla pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Pomaga nam to ustalić, które z nich są odpowiednie dla naszych klientów, dopóki ich liczba nie wzrośnie, tworząc rozbudowaną sieć przeznaczoną wyłącznie dla pojazdów ciężarowych – wyjaśnia Magnus Höglund, dyrektor ds. rozwiązań ładowania w Scania.
Scania Charging Access nie wiąże się z żadnymi opłatami rejestracyjnymi ani miesięcznymi. Klient płaci przewidywalną cenę tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Wszystkie punkty ładowania w europejskiej sieci są indywidualnie oceniane przez pracowników Scania, a wynik – stopień ich dostosowania do potrzeb samochodów ciężarowych i autobusów – oraz dostępność można filtrować w Scania Driver App lub na platformie MyScania.
Wprawdzie początkowo sieć dla pojazdów ciężarowych i autobusów ma ograniczony zasięg, Magnus Höglund przewiduje jednak jej szybki rozwój:
– Sieć będzie stale rozwijana w 2024 r. i później, gdy przyspieszy rozwój operatorów punktów ładowania, takich jak Milence i innych. Korzystając ze Scania Driver App lub platformy MyScania, można ograniczyć wybór do punktów ładowania, które zostały przez nas sklasyfikowane jako przystosowane do obsługi pojazdów ciężarowych oraz ustalić ich dostępność. Stale wzbogacamy usługę o nowe funkcje oraz włączamy kolejnych operatorów punktów ładowania – komentuje Magnus Höglund.
Informacje dotyczące maszyn elektrycznych Scania znajdują się poniżej.
Fakty | EM C1-2 | EM C3-6 | EM C1-4* |
Maszyna elektryczna, moc ciągła | 230 kW | 400 kW lub 450 kW | 270, 300, 330, 360 lub 400 kW |
Układ maszyny elektrycznej | Pojedynczy wirnik z magnesem trwałym, 2-biegowa przekładnia planetarna |
Potrójny wirnik z magnesem trwałym, 6-biegowa przekładnia automatyczna, zmiana biegów bez przerywania momentu obrotowego |
Pojedynczy wirnik z magnesem trwałym, 4-biegowa przekładnia |
Pojemność akumulatora [kWh] | 416 kWh / 624 kWh (75% SoC) | 416 kWh / 624 kWh (75% SoC) | 416 kWh / 624 kWh (75% SoC) |
Deklarowany zasięg | 260 km dla 29 t
390 km dla 29 t |
350 km dla 40 t
250 km dla 64 t |
> 390 km dla 29 t
> 370 km dla 40 t > 260 km dla 64 t |
Moc ładowania | CCS2 do 350 kW
(500 A) |
CCS2 do 350 kW
(500 A) |
CCS2 do 350 kW |
Szybkość ładowania | 290 km/h dla 29 t | 260 km/h dla 40 t
190 km/h dla 64 t |
280 km/h dla 40 t
200 km/h dla 64 t |
Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów (GTW) | 29 t | 64 t | 64 t |
Punkt odbioru mocy | Elektryczny do 100 kW, elektromechaniczny do 60 kW | Przekładnia PTO 260 kW, elektryczny do 100 kW, elektromechaniczny do 60 kW |
PTO maszyny elektrycznej (mechaniczny) do 260 kW, elektryczny do 100 kW, elektromechaniczny do 90 kW |
* W produkcji od IV kw. 2024 r.
Komentarze